{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.463 visninger | Oprettet:

Ornepikken sidder fast!!!!! {{forumTopicSubject}}

Jeg købte i går en Yamaha xj 650 og ville i dag skifte tændrør mv.

Desværre knækkede det ene tændrør og gevinstrykket sidder fast i topstykket.

Jeg her prøvet at varme topstykket op med en gasbrænder og derefter skruet en ornepik i, for at tvinge gevinstykket ud. Men nu sidder den sgu fast i "hullet" og den er umulig at at få fri.

Mit spørgsmål er nu og der er nogen mulighed for at redde motoren eller om den cykler er moden til en til til skrot.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ornepikken sidder fast!!!!!
  • #1   12. maj 2018 Du glemte at læse alle de tråde hvor rådet var “smid dine ornepikke ud, de skader mere end de gavner”

    Ned til cylinderservice og lad dem pille dit hjemmesløjd fra hinanden.....


  • #2   12. maj 2018 Det har du ret i, Brian.

    Men spørgsmålet er ikke om jeg har dummet mig ved at møve på men om lortet er til at redde eller om den en død.


  • #3   12. maj 2018 Altså.
    Nu er det vel kun topstykket du har kneppet...
    Det kan jo pilles af og sendes til nogen der kan ordne det.
    Koster sikkert ikke mere end 1000-2000 kr
    Om det er mere end hva cyklen er værd må du jo vurdere


  • #4   12. maj 2018 Inden du skrotter den, vil jeg da gerne give et bud tæt på nul smiley Jeg mangler et projekt som ikke rigtig må koste noget og gerne må tage tid. smiley

  • #5   12. maj 2018 Det var da bedre at hjælpe manden så han kunne komme videre, istedet for at score på hans ulykke...

  • #6   12. maj 2018 #5 Jeg ‘scorer’ ikke på nogens ulykke. Jeg ligger da kortene på bordet og siger det som det er. Hvis ikke han vil bruge ressourcerne på det, vil jeg gerne hjælpe ham videre på den anden måde. Det er manden selv der foreslår skrot. Jeg er ikke dygtig nok til at hjælpe ham, uden risiko for at ødelægge mere end han allerede har gjort.

  • #7   12. maj 2018 Jeg har selv prøvet det samme. Jeg tog en lige kavet skrue trækker og skruede den stille ud. Den skal passe lige nøjagtig ned i hullet. Ved selvfølgelig hvor stramt den sidder?

  • #8   12. maj 2018 Det der med at varme. Er bestemt ikke godt for topstykket. Du risikerer det bliver skævt..

  • #9   12. maj 2018 Kan lave det , men kan dog ikke garantere for dit eget værk .... hvis du bor i nærheden af Nordjylland

  • #10   13. maj 2018 Tror du kan smadre ornepikken med en kørner. Den er hærdet ret kraftigt og vil splintre

  • #11   13. maj 2018 smiley skrev Tommy lige at en kørner og en hammer er løsningen i et Alu topstykke....??

    Man burde kunne sætte flueben i "ingen tåbelige forslag fra klamphuggere" smiley


  • #12   13. maj 2018 Den er da også helt gal når tændrøret knækker ved at løsne det!? Hvis det har siddet så godt fast så er en ornepik ikke til meget hjælp. Resten at tændrøret skal nok bores ud og det gamle smadrede gevind kan forhåbentlig reddes med en helicoil/time insert (staves?)

  • #13   13. maj 2018 Jeg skrev det var smart for at få ornepikken ud. Læs hvad jeg skriver. Dvs at du smadre ornepikken. Da den er hærdet hårdt op smadre man den med slagene. Det er altså en meget gængs fremgangsmåde når en ornepik knækker. Tit den eneste løsning da du ikke kan komme til at bore før den er væk.

  • #14   13. maj 2018 #13
    Mon ikke det var bedre at tage topstykket af og ordne det uden vold.
    Et hårdmetalsbor eller endefræser i en stabil opstilling har et intet problem med en hss ornepik.


  • #15   13. maj 2018 Det kan man også, jeg kan dog stadig ikke se hvad det skulle skade.

  • #16   13. maj 2018 #13
    Og du bliver ved...

    Nej den skal IKKE smadres. For det kan man formodentlig ikke uden at beskadige topstykket.
    Den skal enten pilles,bores eller gnistes ud.


  • #17   13. maj 2018 Jeg hopper fra her, gider ikke den tonen

  • #18   14. maj 2018 Tag topstykket af, vend det om og find et måde at dreje tændrøret ud nede fra. Der har du noget som en tang/skruetrækker kan gribe fat i eller støde mod. Prøv om du kan få den lidt løs først med rigelige mængder wd40, lidt varme eller måske en hammer.

    Sådan jeg ville jeg gøre det, men kan ikke garantere det ikke er dumt.


  • #19   14. maj 2018 Det er en mulighed... men som sagt, når tændrøret knækker i forsøget på at skrue det op, så sidder det satme godt nok fast.

  • Alex G
    Alex G Tilmeldt:
    jan 2011

    Følger: 5 Følgere: 4 Svar: 4
    #20   16. maj 2018 Hej Martin. jeg er fagmand.
    Hvis gevindstykket er knækket af tændrøret, bør der bestemt ikke længere være spænd på gevindet og du "burde" kunne få det løs med ét eller andet som kan nå ned og få fat i gevindstykket så man NEMT kan dreje det ud med feks en skruetrækker. Hvis gevindstykket sidder fast og det ikke bare er en lille "graht" eller noget som holder det fast, som du kan SE dig ud af. Så er risikoen desværre ret stor for at tidligere amatør, der har skruet i cyklen. Har spændt tændrøret skævt i / ødelagt gevindet i topstykket. Så hvis du er heldig, så er det uheldigt at du fortsat har forsøgt at løsne stumpen med en Ornepik. Men til dit held, var skaden jo nok allerede sket på forhånd og tændrøret ville være knækket uanset om det så var en mekaniker der havde forsøgt at løsne dét (Hvis det altså viser sig at have været skruet skævt i) Af med topstykket og en tur forbi cylinderservice er den eneste rigtige løsning eller evt finde en fornuftig brugt motor. På værksted tager de nok omkrig 5-7k for at afmontere og påmontere dit topstykke afhængig af hvor du vil ha lavet din cykel. Forsøg ikke alt muligt med at bore og skidt, da spåner vil ende i din motor og risikoen for at beskadige topstykket yderligere vil stige. Håber du får løst dit problem Martin ! Solen skinner og jeg trækker i sparkedragten igen i dag og køre en tur smiley


  • Ove F
    Ove F Tilmeldt:
    jun 2005

    Følgere: 5 MC-er: 2 Svar: 17
    #21   16. maj 2018 Måske en af de der induktionsvarmere som de bruger på mange autoværksteder til at varme og løsne møtrikker og andet gevind kan bruges. Altså som en nødløsning hvis du ikke vil ofre mange penge på en ordentlig reparation. Sådan en elektronisk varmedims virker ved at den holdes på emnet som skal varmes op, hvorefter strøm varmer emnet rødglødende og dermed løsner dette. Det er en meget præcis og kontrollerbar process og kan MÅSKE bruges. smiley

    profilbillede
  • #22   16. maj 2018 Skrue topstykket af og kom til mig med det. Kan lave det meste som er gået i stykker ??

  • Peter R
    Peter R Tilmeldt:
    feb 2016

    Følgere: 1 Svar: 147
    #23   16. maj 2018 Jep, en dygtig maskinarbejder kan sandsynligvis få det ud uden at ødelægge det eksisterende gevind. Venstresnoede fræsere, godt måleudstyr og hvad har vi. Så, af med toppen. smiley

  • #24   19. maj 2018 Skru Ornepikken ud ved at skrue den modsat, altså som om du skulle skrue den i, den skal nok gi sig, da den er konisk, når den er ude køber du et Torxsæt XZN12 og finder den som kun er en lille smule større, slår den stille ned i, herefter skruere du den bare ud,

    profilbillede
  • #25   20. maj 2018 Tak for alle de gode forslag.

    En update er, at jeg netop har fået ornepikken fri ved brug af en T-nøgle og denne top

    http://www.biltema.dk/da/Vaerktoj/Handvarktoj/Topnogler-og-Trakvarktoj/Toppe-adapter-og-forlanger/Top-38-til-10-mm-hesteskosom-2000016836/

    Nu er næste opgave at få gevindstykket ud. Det er pt. ikke til at rykke. Jeg vil prøve et par af jeres forslag og se om det ikke slipper uden at skulle have toppen af.

    Jeg har prøver med en stor skruetrækker men den hjalp ikke.

    Konen foreslår at vi smider "det gamle lort" på sct. hans bålet, men der må være en mindre drastisk løsning?


    profilbillede
  • #26   20. maj 2018 NU piller du det topstykke af !!
    Det skal jo af under alle omstændigheder for at sikre der ikke er uønskede stumper oven på stemplet..


  • #27   20. maj 2018 Som brian siger....

    Og der efter går du ind til konen og siger, at hvis der er noget gammelt lort der skal på bålet, så bliver det hende... bag efter tømmer du opvakseren og smider topstykket i og giver en god vask, så det er rent og dejligt til ham der skal fixe det...


  • #28   20. maj 2018 @27 og imens topstykket kører på grydevask giver du lige konen en hånd med kufferterne så hun får det hele med over til hendes søster.. smiley

  • #29   21. maj 2018 Gør som jeg har beskrevet, og den er ude på under 5 min, ingen grund til at skille det hele ad, se billeder

    profilbillede
  • #30   21. maj 2018

    profilbillede
  • #31   21. maj 2018 Og gamle spåner, der Evt er røget ned i motoren bliver skidt ud gennem udstødnings kanalen straks den bliver startet.. Som Robert siger er der ingen grund til at skille hele loftet af.

  • #32   22. maj 2018 Ville svejse en bolt i hullet , derved får det både lidt varme og en top vil efterfølgende passe lige på , ornepikken udvider jo netop emnet især når det er temmeligt tyndvæget og blødt .... Svejsningen afgiver heller ingen spåner ... og jo spåner kommer i klemme i ventiler , sæder m.m.

  • #33   27. maj 2018 Gør som jeg har beskrevet, glem alt om at bore og svejse, når man gør som jeg har beskrevet, så får gevindene nogle små nøk, lige præcis nok til at de går løse, og den drejes let ud, og det efterlader ingen spåner eller svejsesprøjt

Kommentér på:
Ornepikken sidder fast!!!!!

Annonce