623 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 14 Svar

Bol Dor elproblemer Bol Dor elproblemer

Hej,

Jeg var endeligt ved at være færdig med min Bol Dor men er lige røget et par skridt baglæns.

Mit starterrelæ var stået af (det klikkede fint med der var ikke kontakt mellem batterisiden og starteren), jeg bestilte derfor et nyt på eBay. Da det nye ankom passede stikket selvfølgeligt ikke lige over, så jeg valgte at måle efter hvor der var hul igennem fra batterisiden til de røde ledninger og så satsede jeg på at resten ellers passede. Det var så en fejl... i første omgang virkede alt som det skulle, lyset fungerede og der kom fint forbindelse til startersiden når jeg trykkede på starteren.

Efter at have sluttet starteen til relæet igen skulle cyklen selvfølgeligt startes og i første omgang gik det fint (starteren blev aktiveret), men efter nogle enkelte forsøg på starteren (forventeligt eftersom der lige skulle løbe benzin til) kom der dog en lyd der mest af alt minder om en sikring der springer og alt strøm var væk).

Problemet er så at der tilsyneladende ikke er nogle sikringer der er gået (har målt dem alle igennem). Spørgsmålet er så om der er nogen der har et bud på hvad jeg så kan have brændt af som udløser at der intet strøm er nogle overhovedet (der er ikke relæet, da der heller ikke er noget strøm med det gamle relæ)?

Alle input værdsættes da jeg ikke har nogen intention om bare at skifte stumper fra en ende (og det vel sagtens heller ikke giver nogen mening).

Mvh
Jacob


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Jeg vil gerne have min tørre tumbler sluttet til udluftning så dampen fra tøjet ikke opsamles i maskinen men ud af vinduet. 1.500 kr.
  • Vinduespudsning 500 kr.
  • Fjernelse af vægbeslag 500 kr.
  • Utæt rørsamling 1.000 kr.
  • Fejlkode E9 på Siemens opvaskemaskine 1.500 kr.
  • klippe hæk og nogle buske 1.150 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Bol Dor elproblemer
  • #1   14. maj 2018 Bedst at finde et lednings diagram og så måle sig frem fra plus polen på batteriet til der hvor spændingen forsvinder.
    Har du tjekket stelforbindelsen fra batteri til stel og motor, at dit fine nye ebay relæ ikke er feset af og tændingslåsen fungerer som den skal ?


  • #2   14. maj 2018 Ja, jeg har så småt været i gang og har haft fat i ledningsdiagrammet, men hvad kan gå ved eventuel forkert forbindelse (og resultere i absolut 0 strøm)

    Relæet kan sagtens være gået, men der er heller ikke strøm hvis jeg monterer det gamle (som virker bortset fra at der ikke skabes kontakt mellem batteri og startermotor).


  • #3   14. maj 2018 En dårlig forbindelse, som nu er helt brændt over, da du belastede den med startstrømmen.

  • #4   15. maj 2018 Det er altså ret nemt at måle sig frem til hvor strømmen ender. Hvis du kigger på batteriet, så skal der være 12v. Så følger du den røde ledning/ledninger og måler om der er 12v der hvor de ender.. Det er faltisk ret let.

  • #5   15. maj 2018 har du kontrolleret den store sikring lige efter batteriet? hvis alt er dødt, kunne det godt være den.

    mener det er en 30amp



  • #6   15. maj 2018 Ja, umiddelbart så har jeg. Der er en gruppe med mindre sikringer samt en større (30A) sikring ved relæet. Ud over disse har jeg ikke kunne finde flere.

  • #7   15. maj 2018 Er der 12v ved sikringerne.

  • #8   15. maj 2018 Det havde jeg faktisk ikke fået undersøgt så har lige været ude og måle efter og her opdagede jeg så en mulig ledetråd:

    Der er ikke 12V ved sikringerne når der ikke er tænding på (hvilket vel giver sig selv), men da jeg så satte tænding på lagde jeg mærke til at der er overgang mellem stel og +, dvs med tænding på er der en kortslutning så der måles 0V mellem stel og + på batteriet...


  • #9   15. maj 2018 Tillykke.. Fejl fundet

  • #10   15. maj 2018 Ja, så skal jeg bare have den lokaliseret.

  • #11   15. maj 2018 Forhåbentlig ikke, hvis du har en direkte overgang fra plus til minus, futter dit ledningsnet af.
    Er du sikker på at batteriet ikke er flad, når du så prøver at bruge strøm, ved at tilslutte tænding, så forsvinder spændingen.


  • #12   15. maj 2018 Det er selvfølgeligt en god pointe - jeg hiver lige batteriet af og tjekker modstand i stedet.

  • #13   15. maj 2018 Hvis jeg måler modstand mellem batteristik på starterrelæet og stel (med + på batteriet skruet af) får jeg omkring 9MOhm uden tænding, men denne falder til 3Ohm med tænding på - det må da tyde på en alvorlig overgang?

  • #14   25. sep 2018 Det er godt nok ved at være lang tid siden, men jeg skylder vidst en opdatering. Efter lidt yderligere måling frem og tilbage kunne jeg konstatere at det var ensretteren der var brændt af. Der blev installeret en ny og nu kører den igen som den skal.

Kommentér på:
Bol Dor elproblemer

Annonce