{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
970 visninger | Oprettet:

Fargaffel Dæmpning Hvor meget? {{forumTopicSubject}}

Jeg synes dæmpningen i forgafflen på min aprilia RS 125 er lidt for blød, føler at der ligges meget pres på håndledene når jeg bremser indtil sving, og den dykker. Hvor hård skal den være efter jeres mening. Og hvordan ændre jeg på dens dæmpning bedst muligt?



Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Skydedøre til IKEA skab + Diverse 849 kr.
  • gulvafhøvling 6.500 kr.
  • Flytterengøring af 54 kvm, 2 værelses lejlighed 1.500 kr.
  • Utæt rør under køkkenvask 1.350 kr.
  • Handyman to build a bed and drawer 540 kr.
  • Afmontering af kompresser på luft til vand system. 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Fargaffel Dæmpning Hvor meget?
  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 294 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 126 Svar: 20.716
    #1   9. maj 2007 kig her : www.hyperpro.dk

    der er en guide til opsætning af din affjedring


  • #2   9. maj 2007 Til rs'eren er der umidelbart ikke så meget at gøre. Der er ingen instillingsmuligheder. Man kan skifte til en tykkere olie.

    Maxton i England kan godt bygge sådan en om, men det koster 5000kr.

    Der er også en tysker der har arbejdet med ombuygning af rs forgaflen, det var vidst i samarbejde med Hyperpro. Han har desværre lukket sin forretning.

    hvis du kan tysk så kig på www.ilil.de det er et forum han styrer. Han hedder Manuel. Han kan sikkert fortælle lidt mere om, hvad han gjorde ved gaflerne


    Mvh.
    Martin


  • #3   9. maj 2007 Rigtig som Carsten skriver!
    Vigtigste basis-setting er hæng eller fjederforspænding.

    - Løft cyklen fri af gulvet
    - Front: Mål eks. fra hjulakslen og op til nederste gaffelbro
    Bag: Mål eks. fra hjulakslen og lodret op til et punkt på sædestykket.
    - Sæt cyklen ned på gulvet igen, uden fører
    - Gentag målingerne
    - Sæt føreren på cyklen
    - Gentag målingerne
    - Udregn hænget

    Et godt udgangspunkt er::
    Front: 30mm uden fører / 40mm med fører
    Bag: 10mm uden fører / 30mm med fører

    Go' fornøjelse!


  • #4   9. maj 2007 Hvis der ikke er mulighed for justering af forspændingen udefra, eller de er justeret til max. forspænding, og der stadig er for meget hæng, så ville jeg kraftig overveje at få nye fjedre i gaflen og gerne tilpasset vægten af chaufføren.
    Man kan også give de eksisterende fjedre lidt mere forspænding ved at lave en "spacer", som placeres ovenpå fjederen.


  • #5   9. maj 2007 Og for god ordens skyld, så duer det ikke at hælde tykkere olie i en forgaffel end det den er designet til. Olie og fjeder skal passe sammen - ellers bliver forgaflen underdæmpet(for tynd olie) eller overdæmpet(for tyk olie). Hvis forgaflen er slap skal både fjedre og olie skiftes.

Kommentér på:
Fargaffel Dæmpning Hvor meget?

Annonce