1.422 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 5 Svar

Er det koblingen, som er ved at stå af? Er det koblingen, som er ved at stå af?

Det er blevet sværere at koble ind i 1. gear på min Yamaha XJ 600 '99.
Der er ikke en særlig let og glidende overgang, og det er kun lige ude på den første cm af koblingsgrebet, at der sker noget. Desuden synes jeg, at jeg skal file en del på koblingen samt give gas, for at få den til at tage ved.

Den trækker derudover fint gennem gearerne.

Kan jeg indstille mig ud af det?

Info:

- Den "arm" som koblingskablet går ned til, er "trukket" længere frem, end på min tidligere XJ. Tænker, om der allerede er forsøgt at justere alt det man kan på denne cykel?

- Motoren har i øvrigt lige fået hel frisk 10w40 motorcykelolie og filter

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Montere fatning 400 kr.
  • Samling af spisebord 1.350 kr.
  • Reparation af opvaskemaskine 1.200 kr.
  • Hækkeklipning 500 kr.
  • 2 lamper og 2 billeder 500 kr.
  • Tilslutning af komfur 350 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Er det koblingen, som er ved at stå af?
  • #1   8. jun 2018 Nok nærmere din gearkasse der står af hvis du bliver ved med at køre med forkert justeret kobling? Kan du ikke justere (= stramme) kablet så koblingspunktet bliver rykket længere ind?

• #2   8. jun 2018 Det vil jeg prøve at gøre - altså stramme kablet.
    Jeg går ud fra, at du mener oppe ved koblingsgrebet, og ikke nede på motoren (gearkassen), hvor kablet går til?

• #3   9. jun 2018 Begge steder, men til en start oppe ved grebet. Det lige som at stramme bremserne på en almindelig cykel, groft sagt.

• #4   13. jun 2018 Min erfaring med en XJ900 er at koblingen skal stå perfekt. Der skal være så lidt frigang man næsten tør, ellers er den umulig at sætte i frigear, og skiftene bliver grove. Lidt omhyggelig justering ved styret, så går det som en varm kniv i smør. Hvis dit koblingsgreb er slidt i 'lejet' , er det næsten umuligt, og hvis du kører med det greb fabrikken monterede for 20 år siden, ville jeg købe et nyt. Det gamle har været brugt mange tusind gange.

• #5   13. jun 2018 Jeg har prøvet at justere mig ud af det, og den kan sådan set godt køre som den er, men det er ikke super godt.
    Derfor har jeg bestilt nye koblingdplader og fjedre, som jeg monterer i weekenden.
    Så ser jeg om der hjælper på det - krydser fingrer!

Kommentér på:
Er det koblingen, som er ved at stå af?

Annonce