Tilkørsel rigtigt/forkert {{forumTopicSubject}}
Davs.
Der har nu efterhånden været mange indlæg med tilkørsel af ny cykel (bla af mig selv), og hver gang dukker nedenstående link op :
http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm
Er der nogle der ved hvordan diverse importører (Yamaha, Suzuki, Kawasaki, Honda osv) forholder sig til denne tilkørselsform ???
Synes at det virker besynderligt at alle de forskellige mærker anbefaler en "blød" tilkørsel i deres brugermanualer, hvis det modsatte skulle være det optimale.
De har vel så mange forskellige ingenører, og testfaciliteter at de burde vide bedst, især når man tænker på at de forslår samme bløde metode uafhængigt af hinanden.
Så kunne godt tænke mig at høre, om der virkeligt er hold i den "hårde" tilkørsel, for hvis folk ikke har andres ord end den enkle person som har lavet siden , synes jeg at man skal passe på med at råde uvidende (bla som mig :-), til at følge en hård tilkørsel....modsat hvad alle producenterne tilråde !!!
sep 2006
Følger: 84 Følgere: 82 MC-er: 3 Emner: 19 Svar: 650
sep 2006
Følger: 43 Følgere: 39 MC-er: 7 Emner: 2 Svar: 347
Der er jo garanti på lortet og det skal fandme bare virke!!!!
Har tilkørt 4nye vw transporter på denne måde da jeg kører 250motorvejs-km dagligt....
Min erfaring er faktisk at de er mere omdrejningsvillige og har bedre træk end dem der er kørt pænt.
Men som sagt så skal lortet sgu virke fra 1!
MVH Bundkranzen
feb 2006
Følger: 31 Følgere: 30 MC-er: 1 Emner: 116 Svar: 654
apr 2006
Følger: 51 Følgere: 90 MC-er: 13 Emner: 463 Svar: 2.204
feb 2004
Følger: 35 Følgere: 34 MC-er: 1 Emner: 89 Svar: 2.737
sep 2006
Følger: 43 Følgere: 39 MC-er: 7 Emner: 2 Svar: 347
Det kan du roligt gøre..... jeg får sgu aldrig råd til at købe en ny cykel så det er intet problem....
Kan dog sige at de mennesker jeg kender der kører roadrace giver fuld rulle fra 1sek der er liv i motoren og igen ...med gode resultater.
Det er da fint du er tro mod producentens skrevne ord....
Jeg stoler mere på min mekker's ord da han roder med den slags dagligt....
MVH Bundkranzen
sep 2006
Følger: 43 Følgere: 39 MC-er: 7 Emner: 2 Svar: 347
MVH Bundkranzen
apr 2006
Følger: 51 Følgere: 90 MC-er: 13 Emner: 463 Svar: 2.204
sep 2006
Følger: 43 Følgere: 39 MC-er: 7 Emner: 2 Svar: 347
det har de da... og en masse ingenører osv....De er uden tvivl alle betydeligt klogere end min mekker men de skal nu dække deres røv ind i tilfældet af problemer med motor-konstruktionen...og det kan man så gøre ved at påstå at deres anbefalinger IKKE er overholdt....
MVH Bundkranzen
apr 2006
Følger: 51 Følgere: 90 MC-er: 13 Emner: 463 Svar: 2.204
jul 2006
Følger: 13 Følgere: 12 MC-er: 1 Emner: 33 Svar: 96
En anden ting man lige skal være opmærksom på er at de til 1000km-service også skifter olien... Fra fabrikken er der fyldt en sindsyg dårlig olie på, for at motoren hurtigere skal blive kørt til...
sep 2006
Følger: 43 Følgere: 39 MC-er: 7 Emner: 2 Svar: 347
jul 2006
Følger: 13 Følgere: 12 MC-er: 1 Emner: 33 Svar: 96
okt 2006
Følger: 17 Følgere: 16 MC-er: 3 Emner: 167 Svar: 3.617
kom med dokumetare før man kan tro på det ene eller andet.
apr 2006
Følger: 51 Følgere: 90 MC-er: 13 Emner: 463 Svar: 2.204
sep 2006
Følger: 43 Følgere: 39 MC-er: 7 Emner: 2 Svar: 347
MVH Bundkranzen
okt 2006
Følger: 17 Følgere: 16 MC-er: 3 Emner: 167 Svar: 3.617
apr 2006
Følger: 51 Følgere: 90 MC-er: 13 Emner: 463 Svar: 2.204
sep 2006
Følger: 43 Følgere: 39 MC-er: 7 Emner: 2 Svar: 347
okt 2004
Følger: 53 Følgere: 52 MC-er: 3 Emner: 54 Svar: 935
Med til det skal det så siges at jeg gør en dyd ud af at ALT der skal smøres har smørring nok. således at det ikke er nødvendigt for motoren selv at lave tryk og sprøjte olie ind hvor det er nødvendigt.
Fordelen er at der dannes færre koks belægninger på ringe og ventiler mm. og når man skiller det ad igen, så ser det ud som "gammeldags tilkørsel" fordelen er bare at man ikke få lavet koks ophobninger på uønskede steder. (Ophobninger som kan medføre ydelses tab.)
maj 2007
Følger: 9 Følgere: 8 MC-er: 1 Emner: 9 Svar: 34
Mvh Troels
maj 2005
Følger: 14 Følgere: 12 MC-er: 1 Emner: 24 Svar: 301
Og vigtigst af alt er at motoren er gennemvarm, så olien har opnået den maksimale smøringsevne.
Gælder både nye og gamle motorer.
maj 2006
Følger: 47 Følgere: 46 MC-er: 1 Emner: 62 Svar: 1.385
Fuld-effekt kurven er helt fin og noget højere end standarden på en R6 og 20% kurven er 15-20% højere end de andre R6'ere, som DOT-E har målt (35hk mod 29hk).
Men som altid, hvis du er i tvivl, så følg anvisningerne.
mar 2006
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 3 Emner: 13 Svar: 91
Der står faktisk også en forklaring: De enkelte motordele skal slides således at de passer optimalt sammen. Endnu mere vigtigt er det dog, at de enkelte motordele hærdes korrekt. Dette sikres ved frisk kørsel inden for det angivne omdrejningsinterval, og ved kørsel med varierende omdrejningstal således at motodelene skiftevis belastes, og derved opvarmes, og aflastes således at de køles af igen.
Ovenstående er ikke ordret, men skrevet med "mine ord".
Mvh.
maj 2007
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 1 Emner: 1 Svar: 7
Tilkørsel rigtigt/forkert