{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.007 visninger | Oprettet:

Tilkørsel rigtigt/forkert {{forumTopicSubject}}

Davs.

Der har nu efterhånden været mange indlæg med tilkørsel af ny cykel (bla af mig selv), og hver gang dukker nedenstående link op :

http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

Er der nogle der ved hvordan diverse importører (Yamaha, Suzuki, Kawasaki, Honda osv) forholder sig til denne tilkørselsform ???
Synes at det virker besynderligt at alle de forskellige mærker anbefaler en "blød" tilkørsel i deres brugermanualer, hvis det modsatte skulle være det optimale.
De har vel så mange forskellige ingenører, og testfaciliteter at de burde vide bedst, især når man tænker på at de forslår samme bløde metode uafhængigt af hinanden.
Så kunne godt tænke mig at høre, om der virkeligt er hold i den "hårde" tilkørsel, for hvis folk ikke har andres ord end den enkle person som har lavet siden , synes jeg at man skal passe på med at råde uvidende (bla som mig :-), til at følge en hård tilkørsel....modsat hvad alle producenterne tilråde !!!

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samle seng 500 kr.
  • Opsætning af lamper, el og opvaskemaskine 3.000 kr.
  • Samle møbler sofa/seng efter vejledning 1.000 kr.
  • Nedtagning af eternitplader 3.000 kr.
  • Handyman 1.100 kr.
  • Rengøring 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Tilkørsel rigtigt/forkert
  • #1   12. maj 2007 Man kunne jo forestille sig at de bruger den blide tilkørselsform som en slags forudseende bortforklaring for motorproblemer i motorcyklens "ungdoms" år dvs. 0 - 6000km. Så kan de jo altid sige at eventuelle skader på motor, som egentlig er på grund af en fejl i produktionen, skyldes dårlig indkørsel og derved skyde skylden på kunden selv. Jeg er måske en smule paranoid men det kunne da være.

• #2   12. maj 2007 Hvis jeg nogensinde får råd til at købe en ny cykel eller bil for den sags skyld så får den sgu kniven fra dag 1.
    Der er jo garanti på lortet og det skal fandme bare virke!!!!
    Har tilkørt 4nye vw transporter på denne måde da jeg kører 250motorvejs-km dagligt....
    Min erfaring er faktisk at de er mere omdrejningsvillige og har bedre træk end dem der er kørt pænt.

Men som sagt så skal lortet sgu virke fra 1!

MVH Bundkranzen

• #3   12. maj 2007 Er lige med på en lytter

• #4   12. maj 2007 Jeg fulgte selv brugermanualen, ville ikke droppe alle producenternes anvisninger pga én hjemmeside

• #5   12. maj 2007 Hvis noget som er helt nyt ikke kan holde til at få gas fra dag et af så hehe tja.. Folk er også ømme over deres nye bil, hmm ja har de så set når den bliver losset ombord på skibe osv, de gutter giver den sku gas hehe.

• #6   12. maj 2007 steinkind....

Det kan du roligt gøre..... jeg får sgu aldrig råd til at købe en ny cykel så det er intet problem....
    Kan dog sige at de mennesker jeg kender der kører roadrace giver fuld rulle fra 1sek der er liv i motoren og igen ...med gode resultater.

Det er da fint du er tro mod producentens skrevne ord....
    Jeg stoler mere på min mekker's ord da han roder med den slags dagligt....

MVH Bundkranzen

• #7   12. maj 2007 Haha Nik... det er nemlig rigtigt.... Hvis man tror man er den 1 der laver hjulguf i sin pissefine nye bil....ja så tager man sgu grueligt fejl hahaa

MVH Bundkranzen

• #8   12. maj 2007 Moooon ikke også producenterne har en mekaniker eller to til at rådgive dem smiley

• #9   12. maj 2007 Søren....
    det har de da... og en masse ingenører osv....De er uden tvivl alle betydeligt klogere end min mekker men de skal nu dække deres røv ind i tilfældet af problemer med motor-konstruktionen...og det kan man så gøre ved at påstå at deres anbefalinger IKKE er overholdt....

MVH Bundkranzen

• #10   12. maj 2007 Har din mekaniker også sagt man skal køre den hårdt ??....Det er nemlig det jeg "leder" efter...altså andre der ved noget om det der kan be/afkræfte det

• #11   12. maj 2007 Jeg vil også til en hver tid følge producentens anvisning... Hvis ikke de har nogen grund til at anbefale det, gjorde de det nok ikke...
    En anden ting man lige skal være opmærksom på er at de til 1000km-service også skifter olien... Fra fabrikken er der fyldt en sindsyg dårlig olie på, for at motoren hurtigere skal blive kørt til...

• #12   12. maj 2007 Ja for pokker da.... han kører selv roadrace og kører sine egne ting HÅRDT... Men officielt hverken vil eller må han sige sådan....

• #13   12. maj 2007 ps: Min mekanikker har sagt at man skal følge producentens anvisninger. Og min mekanikker er ikke den samme som jeg har købt cyklen af...

• #14   12. maj 2007 Påstand mod påstand.
    kom med dokumetare før man kan tro på det ene eller andet.

• #15   12. maj 2007 Det erjo netop det jeg mener Casper......Der er én hjemmeside som folk referere til hver gang, som altså skulle modsige alle producenterne....synes det er lidt tyndt grundlag at forkaste hvad dem der producere cyklerne tilråder.

• #16   12. maj 2007 Det er nemlig rigtigt Casper F men selv om der kommer dokumentation på bordet fra begge sider vil det stadig være påstand mod påstand. Man er nødt til selv at træffe et valg.

MVH Bundkranzen

• #18   12. maj 2007 Personligt så nægter jeg også selv at tro på at det er nødvendigt at de skal køres til i så lang tid, men det er ikke noget jeg har nogen at holde det i.

• #19   12. maj 2007 Synes nu det kunne være sjovt at høre hvad producenternes sagde til dette postulat ang tilkørsel

• #20   12. maj 2007 Helt sikkert Søren.... men det vil de sgu nok ikke være med til.......Desværre men det er jo forståligt nok.

• #21   12. maj 2007 Jeg har altid, når jeg har samlet en motor, kørt den varm, og så ellers skudt den af.

Med til det skal det så siges at jeg gør en dyd ud af at ALT der skal smøres har smørring nok. således at det ikke er nødvendigt for motoren selv at lave tryk og sprøjte olie ind hvor det er nødvendigt.

Fordelen er at der dannes færre koks belægninger på ringe og ventiler mm. og når man skiller det ad igen, så ser det ud som "gammeldags tilkørsel" fordelen er bare at man ikke få lavet koks ophobninger på uønskede steder. (Ophobninger som kan medføre ydelses tab.)

• #22   13. maj 2007 Har desværre ingen erfaring med tilkørsel af MC motorer, men alle andre motorer jeg har tilkørt, biler Rc-modeller, knallerter, arbejdsredskaber osv. Har jeg tilkørt stille og roligt... Rigtigt nok, så kan det godt give lidt at køre en motor hårdt, men vent i det mindste lidt, indtil stempel, stempelringe, og cylinder lejer osv, er slidt til så de passer 100%, ellers skal du skifte lejer og stempel ringe hurtigere end normalt (det er min erfaring fra andre motor typer end MC motorer, men mons tro det ikke skulle være lidt det samme...

Mvh Troels

• #23   13. maj 2007 Rigtig Troels.

Og vigtigst af alt er at motoren er gennemvarm, så olien har opnået den maksimale smøringsevne.

Gælder både nye og gamle motorer.

• #24   13. maj 2007 Jeg tilkørte min R6 efter bedste evne og forståelse på motorere. Dvs. meget lave rpm indtil den var varm. Derefter blev der givet gradvist mere og mere gas, indtil den nåede omkring 9000 på tælleren. Her blev jeg så i 5-10 sekunder. Derefter ned i rolige omdrejninger igen så motoren lige kunne slappe af. Gentog proceduren så godt jeg nu kunne, igennem de første 1000 km. Efter det, skulle begrænseren testes smiley
    Fuld-effekt kurven er helt fin og noget højere end standarden på en R6 og 20% kurven er 15-20% højere end de andre R6'ere, som DOT-E har målt (35hk mod 29hk).
    Men som altid, hvis du er i tvivl, så følg anvisningerne.

• #25   14. maj 2007 I instruktionsbogen til min nye Suzuki GSF1250SA står der følgende angående tilkørsel: De første 800 km køres med max 4500 o/min, indtil 1600 km max 7000 o/min. Efter 1600 km er der frit slag til det røde felt.

Der står faktisk også en forklaring: De enkelte motordele skal slides således at de passer optimalt sammen. Endnu mere vigtigt er det dog, at de enkelte motordele hærdes korrekt. Dette sikres ved frisk kørsel inden for det angivne omdrejningsinterval, og ved kørsel med varierende omdrejningstal således at motodelene skiftevis belastes, og derved opvarmes, og aflastes således at de køles af igen.

Ovenstående er ikke ordret, men skrevet med "mine ord".

Mvh.

• #26   14. maj 2007 jeg mener jan har ret, desuden har jeg fået at vide at der ikke er normal motor olie på fra fabrik, der for ikke fuld gas før efter første olie skift. ps: det har jeg fra linnet mc i toftlund, jeg har fulgt den anvisning og har ikke noget at klage over den går super nu.

Kommentér på:
Tilkørsel rigtigt/forkert

Annonce