Div. bremsespørgsmål Div. bremsespørgsmål
Hej, jeg har lidt vrøvl med bremsesystemet/kaliberen på min gs450.
Har læst en masse gamle tråde og i min Haynes og er blevet lidt klogere, men har stadig lidt spørgsmål. I får lige hele historien:
Bremsen strammede op når jeg styrede helt ud til venstre, så i går havde jeg kaliber af for at se om der var noget, klemte cylinderen nogen mm tilbage med en papegøjetang for at kunne få den på igen og monterede så det hele.
Trillede så en lille tur, men efter 5 km. opdager jeg, at bremseklodserne kører mod og skive + kaliber er brændende varm, så jeg finder en tank hvor jeg kan hælde noget vand over og køle den ned. Jeg trillede så straks hjem og lod den stå til i dag, hvor den var til at arbejde med...
Jeg har så haft kaliber helt af, tappet væske af systemet (som er brun/gul - så vidt jeg forstår er det = skift?)
Men nu de egentlige problemer:
Jeg kan slet ikke på cylinderen tilbage i kaliberen, kan ikke få den nogen vegne faktisk, hverken ind eller ud - nogen råd?
Læste noget med trykluft, men den mulighed har jeg desværre ikke...
Havde desuden slangen afmonteret oppe ved styret ved beholderen; burde bremsevæsken ikke løbe ud når jeg skruver slangen af?
Den blev bare liggende i beholderen - møg der blokerer?
Jeg kunne heller ikke pumpe det ud med bremsegræbet, det burde jeg vel ellers kunne?
Nogen andre input til det hele?
/Mvh.
apr 2007
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 38 Svar: 723
Ok, det var vel rettere tempereret vand, håber ikke der er sket noget med delene...
Men problemet er som sådan, at jeg slet ikke kan få kaliber og stempel fra hinanden?
apr 2007
Kaliberen er pillet helt af, adskilt fra systemet, ergo der burde ikke være noget tryk på overhovedet? og kan alligevel ikke få den hverken frem eller tilbage - jeg kunne sagtens pumpe den frem inden jeg tappede væsken af systemet.
Men du har nok ret i, at der sidder en eller anden form for prop i bunden af beholderen.
feb 2006
Følger: 22 Følgere: 41 MC-er: 4 Annoncer: 2 Emner: 400 Svar: 2.370
aug 2005
Følger: 8 Følgere: 22 MC-er: 4 Emner: 147 Svar: 505
men kan du ikke få ranset det system og så bare pumpe det stempel ud det er det bæste?
apr 2007
Som sagt, den kunne fint køre ud inden jeg tappede væsken af systemet tidligere i dag - og den kunne også bremse (altså tage helt fat) efter opvarmning og vand i går?
Og det jeg ikke forstår er, at kaliberen ikke kan skilles ad - smider lige nogen billeder:
http://peecee.dk/?id=45681
http://peecee.dk/?id=45682
http://peecee.dk/?id=45683
Og ja, den er flydende ophængt, ophænget kører for så vidt også fint fra side til side.
Martin Jørgensen (Hjørring) !
Problemet er, at som det er nu, kan jeg ikke rykke det stempel så meget som en milimeter, hverken ind eller ud - har prøvet at banke på det.
apr 2007
Har jeg også overvejet - kunne det virke?
Hvis jeg skiftede væsken og rensede systemet og så pumpede stempelet ud af kaliberen?
Kan jeg få det hele vejen ud på den måde?
mar 2007
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 14 Svar: 323
trykluft i slangens forskruning og ud med stemplet igen..
nye pakninger og silikone fedt på stemplet
apr 2007
ok, lyder meget rimeligt ja.
Som sagt, kender ikke nogen med trykluft andet end på Bornholm, men det kan jeg ikke bruge til stort her ovre...
Nogen løsningsforslag?
mar 2007
apr 2007
Mener du fat i selve stemplet?
For kan godt få fat i det med en tang (med en klud om for ikke at ridse noget), og det virker som den rokker sig fra side til side, men ikke kommer hverken ud eller ind?
• S t r a d a Numero Uno ® <Salt Creek> • :
Køber ny bremsevæske i morgen og prøver at klemme den ud på den måde - bor på kollegie, så sgu ikke det helt store værktøjssortiment jeg har ;o)
mar 2007
hvis du har en indvendig papegøjetang med vinkel kan du gribe fat "inden" i stemplet og derved dreje det ud..
ellers prøv og pumpe det ud med væske som du skriver..
apr 2007
Har som sagt prøvet at få fat på den med en alm. tang, med en klud rundt om, det lykkedes ikke - så jeg skal ha' købt bremsevæske i morgen.
Men hva så når den er ude? Bliver den så til at få ind igen?
mar 2007
når du sætter den ind igen så vær sikker på den går lige ind
apr 2007
Måske et dumt spørgsmål, men... Silikonefedt?
Må jeg ærligt indrømme at jeg aldrig har hørt om?
feb 2006
Følger: 22 Følgere: 41 MC-er: 4 Annoncer: 2 Emner: 400 Svar: 2.370
apr 2007
Ok, så må jeg spørge dem når jeg kommer derned - synes bare ikke jeg kan finde noget på t-hansens hjemmeside?
mar 2007
apr 2007
fandt det, silicone med c selvfølgelig
Mht. nye pakninger; er det nødvendigt?
Hvis det er, er sådan et sæt så rigtigt:
(link fjernet)
mar 2007
der er bare ikke nogen garanti for dit stempel bliver ordentlig tæt og trækker tilbage efter bremsning
apr 2007
Var forbi Søborg MC og bestille et nyt sæt tidligere - ikke værd at risikere sikkerheden for 135 kroner...
Men kunne stadig ikke få noget som helst tryk på systemet efter jeg fyldte ny bremsevæske på.
Jeg kan mærke/høre at den pumper når jeg løsner lufteskruen, men det er kun luft der kommer ud og væskestanden i beholderen falder overhovedet ikke.
Når beholderen er fyldt og kaliberen afmonteret, drypper der en lille smule fra slangen, men ville da tro det skulle løbe frit?
mar 2007
mange skal suges ud nede ved caliperen..
og vær sikker på at dit stempel ikke er presset helt tilbage i caliperen for så kan der ikke komme bremsevæske ind på bagsiden af stemplet...
prøv og trykke bremsen i bund og åbne skruen, og mens bremsen er i bund lukker du, det gentager du en hulens masse gange indtil der begynder og komme væske ud, og når det kommer ud begynder du og lave tryk inden du åbner
apr 2007
Men han ordnede det, helt uden beregning, dejligt med den slags hjælpsomhed, helt klart sådan noget der gør at jeg HELT sikkert handler der fremover!
Men det lykkedes, og gud hvor var der meget møg i den kaliber!
mar 2007
ses på vejen
apr 2007
Div. bremsespørgsmål