{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
949 visninger | Oprettet:

Fejlsøgning af forbremse {{forumTopicSubject}}

Hej mcg

Jeg har en ældre Triumph tiger 955i hvor forbremsen volder lidt problemer. Over et par dage hvor den bare stod lagde jeg mærke til det kom mindre og mindre tryk på forbremsen til der til sidst næsten ikke var noget. Jeg kunne uden problemer få bremsegrebet helt ind til styret.

Jeg startede med at kontrollere det ikke var nogen tydelige utætheder nogle steder hvilket der ikke var. Jeg kontrollerede herefter niveauet af bremsevæske hvilket også var i orden.

Jeg tænkte herefter det måtte være kommet lidt i systemet på en eller anden måde. Jeg begyndte at udlufte bremsen og jeg kunne også få luft ud og bremsen blev hård igen. Jeg kan dog, hvis jeg lægger kræfterne i få bremselængden ind og lige røre gashåndtaget.
Jeg har ikke haft motorcyklen ret lang tid og jeg ved denne model har ret lang vandring på bremsen grundet et lille stempel i bremsemasteren, men jeg tvivler på det kan være i orden grebet kan røre gashåndtaget.

Jeg udluftede den for 2 dage siden og har efterfølgende gået og hevet i bremsen og den bliver langsomt mere og mere blød.

Grundet bremsekaliberens udformning kan det være svært at tørre dem helt rene for bremsevæske, men den højre luftnippel kan måske sive marginalt, men det er utrolig svært at være helt sikker på det.

Er det en klassisk fejl at de kan sive lidt?
Nogen bud på hvor jeg skal starte min fejlsøgning?

Bh Lars


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Fejlsøgning af forbremse
  • #1   5. jul 2018 Nej den skal ikke sive lidt, bremser skal være 110 %, det er din livsforsikring.

    Det kan være pakningerne i din bremsemaster der er blevet hårde.

    Normalt skal bremsegrebet ikke kunne røre gashåndtaget, men hvis der er gamle gummislanger til kalipre og masteren er lidt træt, kan det godt være.

    Jeg ville starte med et rep sæt til masteren, en udluftningsskrue er konisk, den vil altid slutte tæt hvis det er den rigtige model.


  • #2   5. jul 2018 Jeg er udemærket klar over bremser ikke skal sive, jeg spurgte om det var en klassisk fejl at de kan begynde at sive fra luftnipplerne smiley

    Det er utrolig svært om den højre siver lidt, eller om det bare er fordi man ikke kan tørre ordenlig af efter udluftning.
    Jeg kan bare ikke se andre steder der skulle være utætheder.

    Nogen der kender disse autobleed

    https://www.ebay.co.uk/itm/Auto-Bleed-Nipple-Easy-Brake-Bleeding-M8-Triumph-Moto-Speed-Bleeding/292098838131?fits=UKM_Make%3ATriumph&hash=item4402728e73:g:As8AAOSwPCVYB5PA

    Det ser smart ud, men er det noget der virker?

    Hvis pakningen på stemplet i masteren er blevet hård/mør med tiden, løber bremsevæsken så forbi stemplet som kan være med til at forklare den lange vandring?


  • #3   5. jul 2018 Hvis den er utæt, vil du kunne klemme væske ud med bremsegrebet.

    Ja, hårde pakninger kan gøre som du forklarer.

    Autobleed gør i princippet det samme, som når du udlufter med en plasticslange over i en flaske med væske, jeg har ikke prøvet Autobleed og har heller ikke brug for dem.


  • #4   5. jul 2018 Hvis du har trykluft til rådighed, så prøv at pakke området godt ind i papir og så blæse niplen tør. Så er du sikker på at det hele er væk...

  • #5   5. jul 2018 Stahlbus laver nogle fantastiske auto udluftningsventiler...

    Jeg ville udskifte masteren, det er garanteret der fejlen er. Sæt en Brembo på, de er langt bedre end orig.


  • #6   6. jul 2018 3# Jeg tror jeg skifter luftnippler da jeg kan se der sidder noget pakningsmateriale på de nye, jeg kan forestille mig dem jeg har i er 16 år gamle og den pakningsmasse der er tilbage nok er ret ligegyldigt efterhånden. Jeg prøver også med et reperationskit til masteren som du foreslår.

    4# Jeg har en kompressor, så jeg tror jeg prøver at bruge den til at blæse ren og så se om jeg kan presse væske ud med lukket nippel.

    #5 desværre kan jeg ikke skifte master efter ønske. Jeg vil gerne holde motorcyklen så original så muligt, og på min er håndbeskytteren monteret på bremsemasteren.
    Men, jeg har set flere sætter en bremsemaster på fra en Triumph tiger Explorer da den passer lige over og er langt bedre da den har et større stempel.


  • #7   6. jul 2018 Går ud fra at du køre med Nissun bremser, de har en svaghed med at master og kaliber pakningerne går til med tiden. Jeg ved at de fleste tigere kom gummi slanger, skift dem til braided og skift pakninger så er der mange km igen smiley

  • #8   7. jul 2018 #7 Der er Nisin bremser, ved ikke om det var dem du tænkte på?

    Nu har jeg været ude og køre en tur og den bremser aldeles rigeligt. Når grebet er trukket 3/4 ind har den blokkeret forhjulet for længe siden, så jeg tror det kan være mine bremseslanger som giver sig.

    Nu er der i hvert fald et reperationskit til bremsemaster og 2 nye udluftningsskruer på vej hjem med posten og så kigger jeg mig om efter nogle armerede bremseslanger til den.


Kommentér på:
Fejlsøgning af forbremse

Annonce