3.150 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 13 Svar

kenneth M
kenneth M
Følger: 13 Emner: 1 Svar: 3

Kølervæske grøn? Reservetank? er lidt forvirret Kølervæske grøn? Reservetank? er lidt forvirret

Hey folkens

Jeg har for kort til siden købt mig en Kawasaki Z750 årgang 2012. Den har kørt små 10.000 km, og købte den af en person som virkede rigtig reel og flink. Servicebogen ser fin ud med stempel osv.

"Problemet" er, at jeg i dag lige ville tjekke vand på den. Finder manualen frem, og får stille og pænt taget skjolde osv. af, og finder en hvid beholder, hvori væsken er langt stykke under "low". Synes farven på kølervæsken er grøn? Kan se, at T Hansen har noget der er grønt, men når jeg så læser FDM osv., har farven ikke noget og sige, men derimod hvad der står på bøtten? Men jeg har jo ikke den dunk med det som er blevet fyldt på den. Burde jeg købe noget grøn og fylde i den, som jeg så blander 50/50?

Det næste problem er så, at jeg i manualen kan læse noget om en reservetank (eksplosionstank) - tænker, at det er den, jeg har fundet. Dog står der, at denne burde stå imellem low and high? men i min bil er minimum og max?

Håber, at det her giver mening. Har planer om at den skal skal have et godt service, men lige nu vil jeg bare gerne nyde resten af sæsonen og være sikker på at den er frost sikker smiley

Mvh Kenneth

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Havearbejde 3.150 kr.
  • Have arbejde 205 kr.
  • Reparation af opvaskemaskine 1.200 kr.
  • Klippe hæk ned 1.000 kr.
  • Elektriker 1.500 kr.
  • Hjælp til hænge lamper op 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Kølervæske grøn? Reservetank? er lidt forvirret
  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

Følgere: 292 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 66 Svar: 20.922
    #1   27. jul 2018 Så hælder du bare vand i ekspansionsbeholderen, og skifter det hele når sæsonen slutter.

Hellere det end at blande forkerte typer kølervæske. Det KAN blive tykt og krystallisere hvis det er rigtigt gammelt, og man er uheldig og blander det forkerte i.

Der er også den mulighed at du tapper det hele af, fylder vand på og lade den køre varm - tapper det hele af og hælder ny kølervæske i kølesystemet og ekspansionsbeholderen. Det er vel en 1-2 timers operation, og du er jo allerede derinde hvor du skal være. smiley

Værkstedshåndbogen fortæller hvordan du tapper af osv...

• #2   27. jul 2018 Min er også grøn (lysegrøn) Også en Z750 som din.

• #3   27. jul 2018 https://www.youtube.com/watch?v=GRIwqbyz4p0 denne video kan måske hjælpe lidt smiley

• Sajmon ™
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

#4   27. jul 2018 Nåe ja... Der er altid en smule fordampning fra ekspansionsbeholderen, så der er intet unormalt i at der ikke er noget væske i den. Kølesystemet fungerer fint uden - omend det er bedre hvis der ER noget i.

• kenneth M
    kenneth M Tilmeldt:
    jul 2018

#5   28. jul 2018 Jimmy d: Tak for linket youtube er altid ens ven smiley og det ser faktisk meget nemt ud smiley

• kenneth M
    kenneth M Tilmeldt:
    jul 2018

#6   28. jul 2018 J.carreno: super tak så det ikke bare min smiley men nok helt normalt

• kenneth M
    kenneth M Tilmeldt:
    jul 2018

#7   28. jul 2018 Sajmon: snakkede lige med en bekendt som er bil mekaniker, og han siger at han har sådan en vi kan ligge lidt kølevæske op på, og tjekke om det der i beholderne er meget frost fri, og så kan vi putte kalk fri vand på ( ved godt nogen siger at flaskevand er lige så godt men jeg vil helst bruge uden kalk) vil tro den mangler 1/4L men vil den så begynde og blande vandet sammen med det som er på kølersystemet i forvejen? eller risikere jeg at frostsprænge beholderne hvis jeg lige får den til service enden vinterne? smiley

• Sajmon ™
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

#8   28. jul 2018 Hvis du lige snakkede med en bilmekaniker, hvorfor har han så ikke fortalt dig at det kun tager 6-8 minutter at skifte væsken når du allerede HAR skilt cyklen ad, og at du på den måde er 100% sikker på hvad stand det er i, og at det så ikke har kostet dig mere end måske 80-100 kroner?

Skal et værksted gøre det som en del af service, så er det nemt 1-2 arbejdstimer + materialer, og de bruger vand fra hanen til at blande i kølervæsken, medmindre de bruger noget som allerede er blandet 50/50, men så er prisen endnu højere...
    Bare ved at læse og gøre ovenstående, har du sparet ca 1000 kroner eller mere. Selv tak.

Din skræk for kalk i kølersystemet, er ubegrundet. Bruger du 1 liter vand, er der i værste fald 10mg kalk i - og kølervæsken gør at det ikke kan sætte sig fast til overfladerne i kølesystemet, så næste gang du skifter vandet, forsvinder det kalk med ud og bliver i værste tilfælde erstattet med 10mg kalk, som igen forsvinder ud når DET bliver skiftet osv osv. Men det er potentielt 6 år ude i fremtiden, så det tror jeg ikke du skal bekymre dig om...

• #9   28. jul 2018 Jeg håber ikke at der findes en eksplotionstank på din cykel....det er nok ikke gode tegn, hvis der gør smiley
    Jeg var (for ganske nyligt) også meget nervøs for at bruge alm vand. Men har osse hørt om andres erfaringer med alm vand, og som ovenstående beskriver, er det kun et problem inden i hovedet. Hvis man alligevel er betænkelig, kan man vel bare købe en liter demineraliseret eller destilleret vand eller hvad?
    Min kawa bruger osse det grønne, og jeg var lige ved at overveje at bestille det originale fra Japan for at være sikker på at fylde det rigtige i. For jo mere jeg undersøgte det, des mer forvirret blev jeg. Men tømmer man bare alt det gamle af og fylder med noget frisk. Altså undlader at blande, skulle der ikke ku komme nogen ko på a is. smiley

• Sajmon ™
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

#10   28. jul 2018 Nemlig. Det er ikke så afgørende hvad man kommer på, men at man skifter det regelmæssigt.

• #11   28. jul 2018 Årsagen til at man bruger demineraliseret vand er, at man derved er sikrere på en stabil pH-værdi smiley

Men du har vel for længst fået skiftet den væske og er ude og trille igen? smiley

• #12   28. jul 2018 JensHenrik: Jeg troede, at det er pga mindre kalkindhold? Men det er måske både og....

• #13   28. jul 2018 Jo vist sker der en udfældning af mineraler ved 54°C (så hudt jeg visker), men har det nu også så meget at sige, når vi taler om 4 liter?
    - Ikke så vidt jeg ved smiley

Kommentér på:
Kølervæske grøn? Reservetank? er lidt forvirret

Annonce