{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.275 visninger | Oprettet:

Overløb fra benzintank {{forumTopicSubject}}

Hej mcg

Jeg er netop kommet retur fra et par dages kørsel i Sverige på TET ruten.

På et tidspunkt blev den gamle Triumph træt og lagde sig ned på siden, det var mere blødt i rabatten end jeg troede så den blev for tung at holde.

Mens jeg lå det med 200kg engelsk enginør kunst ovenpå mig begyndte der at pisse benzin ud af den.

Min makker fik mig fri og vi fik rejst motorcyklen op igen og den holdt op med at pisse benzin. Vi kiggede efter, men den havde ikke fået nogen skader. Vi talte om det måtte være en overløbsslange fra tanken det havde hældt benzin ud. Men hvorfor har en tank overhoved et overløb? Jeg tænker det sidste man vil have i tilfælde af et styrt, er benzin ud over det hele.

En lang historie kort, hvorfor har benzintanken en overløbsslange?
Jeg har kigget på et diagram over motorcyklen, og der sidder et fuel overflow pipe I bunden af tanken, men hvordan kan et overflow sidde i bunden?

Jeg forstår det ikke, er der nogen der kan skære det lidt ud i pap for mig? Der er tale om en Triumph tiger 955i fra 2002

Bh Lars


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Overløb fra benzintank
  • #1   29. jul 2018 der sidder en udluftning i dækslet. Modsat ville der opstå vacuum i tanken og motoren gå i stå.

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.657
    #2   29. jul 2018 Studsen sidder i bunden af tanken, men den studs har forbindelse til et rør, som går hele vejen igennem tanken og ender oppe under dit dæksel. IKKE inde i tanken hvor benzinen er, men lige udenfor gummipakningen.

    Dit dæksel på tanken har en funktion med en lille kugle eller membran, som både beskytter mod overtryk og undertryk.
    Overtryk hvis tanken f.eks bliver varm af solen, og undertryk når du bruger benzinen - og begge er ført ud til den studs som slangen sidder på.

    Det overløb har 2 funktioner.
    Det skal både tage de dryp der kommer fra pistolen når du har tanket, og så skal førnævnte overtryk i tanken, kunne ventileres ud igennem det, når dækslet slipper det ud.

    Når du ryster benzin ved f.eks at cyklen vælter, fordamper det en smule ekstra, som skaber en smule højere damptryk, som igen skaber lidt overtryk i tanken - og siden studsen oppe ved dækslet er under væskeniveau når cyklen ligger på siden, vil der komme væske ud i stedet for dampe.

    Prøv at hælde en smule benzin i en halv liters flaske og luk låget. Lad den stå stille i 1 minuts tid og åbn så låget og se hvor meget overtryk der er i den.
    Luk så låget igen og ryst flasken bare et par sekunder, og åbn så igen og se forskellen på overtryk... smiley

    Det er ca det der sker når du smider cyklen på siden.


  • #3   29. jul 2018 Bare lige få at få det på det rene, det var ikke bare et par dryp det kom ud af den, det væltede ud. Både min makker og jeg troede der var revet en brændstofslange over.

    Jeg tror ikke det kom fra tankdækslet af, men skal ikke kunne sige det med sikkerhed. Vi fik lidt travlt med at få den om på gummisiden igen smiley


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.657
    #4   29. jul 2018 Nej det er fra overløbet, som går op og tager det overtryk som kommer ud af dækslet.

    Der er jo også den mulighed at dækslet er "for åbent" så der ikke er den smule modstand der skal sørge for at holde benzinen inde.


  • #5   29. jul 2018 Jeg kan godt se der er vanskeligt at forstå, du bor jo på den store ø, men prøv at blæse i slangen så kan du mærke- høre hvor den ender. smiley

  • #6   30. jul 2018 @Sajmon

    Ok det giver mening. Hvis jeg forstår dig korrekt vil studsen i bunden af tanken fortsætte inde i tanken via et rør op i nærheden af tankdækslet, dette rør fungere som et slags ånderør. Når motorcyklen ligger ned vil røret ikke længere være over brændstofniveau, men under, og benzinen har frit løb igennem røret.

    Vil tankdækslet fungere som en slags overtryksventil? Altså når trykket stiger fx grundet temperaturstingning åbne en slags ventil og lade overtrykket komme ud?
    Kan man på nogne måde kontrollere om tankdækslet virker efter hensigten, altså at dte ikke er "for åbent" som du siger? Det ville give rigtig god mening hvis det er den store røde pakning i tankdæsklet der ikke lukker korrekt af, så benzinen kan passere dette punkt, og derved kommer over "tankkraven" og ned i ånderøret.


    https://photos.app.goo.gl/Zx7iRHVTs2VgUAom9

    Jeg har kigget lidt på det.

    På undersiden af tanken sidder 2 studser med hver en gummislange på.

    https://photos.app.goo.gl/Kxhf2jCrfFbhccZz9

    De løber ned på undersiden af motoren og det kan sagtens være disse benzinen løb ud af og ned på den varme udstødning. Umiddelbart er den ene tank vent line, og den anden water drain line

    Jeg tænker noget er som det ikke skal være, det kan ikke være rigtigt den skal hælde benzin ud ved et styrt.



    profilbillede
Kommentér på:
Overløb fra benzintank

Annonce