{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.033 visninger | Oprettet:

Skift kølervæske {{forumTopicSubject}}

Honda vt750 1988.
Jeg har lige skiftet kølervæske, og kørt motoren helt varm, med låget til køleren af. Men der kommer ingen kølervæske ned, i den beholder, der sidder bag motoren. Er jeg helt forkert på den eller burde den ikke blive fyldt op. Der står et klistermærke med teksten "add coolant up to full level" væsken står helt op i toppen, af køleren.
På forhånd tak


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Skift kølervæske
  • #1   5. aug 2018 var det meningen, at din eksp beholder skulle blive fyldt op, fordi du har taget låget af køleren? Skal man ikke efter udluftningen, lukke låget i køleren og så efterfylde i ekspantionsbeholderen? Står det ikke i instr. bogen, hvordan?

  • #2   5. aug 2018 Må indrømme at, jeg ikke ved det:) jeg læste bare man skulle lade løget blive af, for at luftet ud? Skal jeg bare fylde beholderen op, efterfølgende? Jeg har desværre ikke en instruktionsbog, så kan ikke tjekke det.

  • #3   5. aug 2018 Jeg prøver lige at finde et link til dig... https://www.carlsalter.com/
    Prøv lige at find den der.....Så fortæller jeg heller ikke noget der ikke passer....


  • #4   5. aug 2018 Tak skal du have, det vil være super smiley

  • #5   5. aug 2018 Dengang jeg skiftede på en vand kølet,hældte jeg vandet direkte ned i køleren,og fyldte så derefter ekspansion beholderen op til min,og det virkede. smiley

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #6   5. aug 2018 Du fylder køleren op, og du fylder ekspansionsbeholderen ca halvt op - og så kører du derudaf.

    Efter ca 100km, har den selv luftet ud og så efterfylder du ekspansionsbeholderen til ca halv fuld, og så er der intet krav til opmærksomhed de næste 2 sæsoner, forudsat den ikke er utæt nogle steder.


  • #7   5. aug 2018 Tak for svarene. Jeg har fyldt køleren op, men når jeg fylder beholderen op, flyder det bare ud af en slange i bunden. Der sidder to slanger ved siden af hinanden, den ene med en prop i. Skulle det også være det i den anden, eller er det til overløb ?:)

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #8   5. aug 2018 Slangen i bunden af ekspansionsbeholderen, skal gå over til den studs der sidder på siden af halsen på køleren, lige under dækslet..... smiley

  • #9   5. aug 2018 Så lang er den ikke:)

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #10   5. aug 2018 Så skal du finde en der er, for det er der den hører hjemme.

  • ken H
    ken H Tilmeldt:
    jan 2018

    Følger: 13 Emner: 4 Svar: 75
    #11   5. aug 2018 Jeg har aldrig helt forstået det med ekspansionsbeholder på en mc.På min bil sidder beholderen over køleren og den tager selv kølervædsken efter behov, men på mc`en sidder beholderen under køleren, for mig virker det unaturligt at kølervædsken skal løbe opad.

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #12   5. aug 2018 På mange biler (vist nok efterhånden allesammen) er ekspansionsbeholderen en del af selve kølesystemet, og er derfor under samme tryk - men på MC'er har man ikke lige så meget plads at gøre godt med, så der har man valgt at gøre det på den anden måde.

    Det giver så den fordel at man kan placere beholderen som man vil, da det er vacuum og tryk som bestemmer hvilken vej vandet bevæger sig i slangen mellem køleren og beholderen. smiley

    Vand udvider sig når det bliver varmt, og trækker sig sammen igen når det køler ned, og køleren er mest optimal når den er 100% fyldt med væske. De tre ting, samt pladsmangel og vægtoptimering, er grunden til man vælger det på en MC.


  • #13   7. aug 2018 Tanken bag en ekspansionsbeholder er, at hvis der er overtryk i kølesystemet, så overkommer det fjederen i låget og trykket flyder ud i beholderen, enten som luft eller væske. Når så trykket i kølesystemet falder, kan der opstå lavere end atmosfærisk tryk, og det vil "suge" vand tilbage i kølesystemet.

Kommentér på:
Skift kølervæske

Annonce