{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.309 visninger | Oprettet:

Kronrørslejer. {{forumTopicSubject}}

Hej alle.

Jeg har idag skulle skifte kronrørslejer på SVen, men de gamle lejer og de nye lejer ser ret forskellige ud. De gamle er svjv originale og de nye er uoriginale Parts plus fra MCnøglen.

Jeg har slået op i bladet og varenr. på lejerne skulle passe til en SV650 fra 99 som min.

De originale lejer havde ligesom runde kugler, og de nye er nærmere runde og aflange.

Kan det være rigtigt? For synes ikke jeg kunne få dem til at passe.

Ellers må jeg åbne den igen imorgen, og prøve forfra.


Mvh, LunD^ smiley


Kommentarer på:  Kronrørslejer.
  • #1   2. jun 2007 Jow !!!
    Alt er i bedste orden - du har fået koniske lejer, som er meget bedre end de originale, der er kuglelejer.
    Du lyder som en begynder (undskyld udtrykket - ikke ment negativt)
    Men udskiftning af kronrørslejer og korrekt tilspænding er nok en opgave for øvede. ret vigtigt de ikke er spændt for hårdt og man bruger det rigtige værktøj + smørring.
    Har du ikke een der kan hjælpe dig ??
    Mvh.


  • #2   2. jun 2007 Det er ok, jeg er også begynder hvad det angår. Jo kunne godt få hjælp til det, men mener godt jeg kan magten opgaven, synes bare de lejer så ret forkerte ud da jeg prøvede at montere dem.

    Hvad angår smørring, lejerne er jo smurt og klar til montering, værktøjet har jeg, tilspænding der har jeg højre arm, hvad sker der hvis jeg over eller underspænder den?


  • #4   2. jun 2007 ahh, ja se der var noget.. smiley

    MEN synes ikke der var en lejeskål i toppen af kronrøret, nærmere bare en lille udhulning?? Men jeg har måske været for hurtig.

    Tak for svarene, det er super man altid kan få hjælp!


  • #6   3. jun 2007 Komplet lejesæt skal bestå af to lejer og fire lejeskåle.
    Én lejeskål til bunden af stilken på gaffelen(typisk ikke ret stor), én lejeskål til bunden af kronrøret(typisk lidt større), én lejeskål til toppen af kronrøret(typisk ikke ret stor) og sidst én lejeskål til under de to topmøtrikker i toppen af stilken på gaffelen(typisk ret stor). I mellem hvert sæt lejeskåle skal der naturligvis ligge ét styk kugleleje. smiley

    PS: Ovennævnte er <i>generelt</i> for krønrørslejer, og altså ikke specifikt for SV´ere, så variationer kan forekomme.


  • #7   3. jun 2007 Okay, jeg prøver igen imorgen.

    Nu blev der nævnt smøring, de lejer jeg har fået de er "fedtede" efter olie, men der er ikke decideret lejefedt på, som der er på de gamle. Skal jeg komme lidt på, eller er de klar til montering som de er?


  • #9   3. jun 2007 Ja, som Strada siger, de skal have rigtig fedt.

    Mht. tilspændning, så bør du gør sådan her: Spænd nederste møtrik ned så lejet kører lidt for stramt, derefter spænder du øverste møtrik ned til den nederste, så løsner du nederste møtrik sådan at den spænder kontra på den øverste møtrik, den må godt spændes hårdt(der er sikkert noget forskreven tilspændningsmoment i din værkstedsbog). Tjek nu om dine lejer kører relativt let og ubesværet, som de skal. Kører de for løst eller stramt gentages proceduren forfra, men du spænder eller løsner så bare den nederste af møtrikkerne mere, så du opnår den korrekte justering til slut.
    Det er ret vigtigt at du netop spænder nedefra og op, således at møtrikkerne bliver spændt kontra mod hinanden, ellers vil de løsne sig over tid.

    Normalt kan man sagtens justere sine kronrørslejer i mens gaffelbenene sidder i broerne, men da bruger man så en slags "fiskevægt" og trækker i styret, så man på den måde kan måle modstanden i lejerne ved at aflæse hvor mange kilo man skal trække med, for at bevæge det. Der findes data for det i din værkstedsbog... Er du usikker på lejetilspændningen, ville jeg bruge Stradas metode, = uden gaffelben. smiley


Kommentér på:
Kronrørslejer.

Annonce