{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
466 visninger | Oprettet:

Morten Z
Morten Z
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2

Bucket-størrelser på en GSXR250? {{forumTopicSubject}}

Under en mindre motorrenovering med efterfølgende ventiljustering, har jeg opdaget noget, der undrer mig.

Allerførst skal det nævnes, at jeg bruger en værkstedsmanual til en GSX250F, hvilket imidlertid skulle være ligegyldigt, da de to modeller tilnærmelsesvis er motormæssigt identiske.

Manualen fortæller, at skal der være forskel på højden af buckets'ne eller ventilhætterne - eller hvad sådan nogle fætre nu hedder? - (manualen kalder dem "tappets") til indtag og udstødning, nemlig hhv. 14 og 16 mm. Og den understreger, at det er vigtigt ikke at forveksle dem ved montering!

Men ALLE mine hætter er 16 mm til både udstødnings- og indtagssiden!!

Har det nogen betydning? Kan det være en slags neddrosling?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Bucket-størrelser på en GSXR250?
  • #1   9. maj 2005 hey.
    angående dine spørgsmål er jeg blank, men jeg syns du skulle oprette din maskine herinde så vi andre også kan se den. det gør ikke noget den ikke er samlet.. smiley vi vil gerne følge med i dit projekt, og så har jeg selv overvejet at give min motor samme tur, men jeg aner ikke hvor jeg kan købe dele, og hvad jeg skal gøre, så det må jeg nok lade fagmænd om. smiley

\\morten

• Morten Z
    Morten Z Tilmeldt:
    maj 2005

#2   9. maj 2005 Du har ret, Morten; jeg vil snarest forsøge at oprette maskinen, men der er i øjeblikket vitterligt ikke meget andet at se end en bunke dele, der fylder det meste af kælderværkstedet!

Ærgerligt at du ikke kan hjælpe mig med mit lille problem, men måske du kender andre herinde der kan? Desuden er det jo ikke nødvendigvis et særligt GSXR250-fænomen, men måske almengyldigt for alle med "shims under buckets"..

Mht. reservedele er jeg desværre ikke den rette at spørge, men autoriserede Suzuki-forhandlere kan jo skaffe de mest almindelige sliddele, så som kabler, lejer mv., pakninger og batterier, men originaldele koster! Derudover har jeg indtryk af at Sayjes Motor ApS kan være behjælpelige. Og ellers er det vist kun at holde øje med Den Blå og New Sealandske forhandlere..

Og fagmand eller ej, sålænge det ikke drejer sig om det elektriske, så er det bare om at krydse fingre og gå i gang smiley Man er virkeligt godt hjulpet med en god værkstedsmanual og det værste der kan ske er jo kun at man får ødelagt skidtet...;-)

• #3   11. maj 2005 opret den bare aligevel, der er andrer der kan lære af at kigge billederne. jeg har i hvertfald mere mod på det, når jeg ved hvordan det hele ser ud under skoldene. ellers må du gerne sende en hel masse billeder til mig. smiley

med hensyn til at gå i gang. kræver det ikke en masse værktøj, og hvor kan man købe pakninger og pakdåser, skal man købe det hele orginalt, har du ret i at det koster.
    hvad er det helt præcis du har lavet ved din?

\\morten

• Morten Z
    Morten Z Tilmeldt:
    maj 2005

#4   17. maj 2005 Projektet startede med, at jeg skulle skifte motoren, fordi der sandsynligvis var gået et plejlstangsleje (i følge mekanikeren, der i øvrigt mente, at det ville koste i omegnen af 10-15.000 kr.!!) I stedet købte jeg en reservedelsmotor for ca. 2.000,- for "lige" at lave en hurtigt lille ombytning. Samtidig har jeg så benyttet lejligheden til at hovedrenovere cyklen, såsom at rengøre i alle kroge (der er mange!!), male et par dele, skifte bremseklodser og -væske samt rense og smøre alle bevægelige dele og gevind efterhånden, som jeg får skilt tingene ad. Desværre viste det sig, at der var røget et tændrørsgevind i topstykket på den "nye" motor (eller osse har jeg selv kværnet det!), hvilket har sat mig laaangt tilbage. Men så bytter jeg da bare topstykke, tænkte jeg... og kort efter stod jeg så der med cylinder, stempler og stempelringe, topstykke, pakninger, knastkæde, knastaksler, kædestrammer og en hel masse ventiler med shims og buckets og jeg-ska-gi-dig-ska-jeg, der lo hånligt ad mig! Og ovenikøbet var hele molevitten møgbeskidt! Nu er jeg efterhånden nået dertil, hvor jeg skal lægge knastakslerne tilbage i topstykket, men har fundet ud at, jeg nok bliver nødt til at skifte tandhjul på akslerne for at få tandhjul til at passe sammen med den kæde, de er slidt sammen og knaster til at passe sammen med de ventiler, de er indstillet med. Men jeg slipper sgu nok ikke for at skifte et par shims, når jeg nu alligevel er i gang. Så forhåbentligt er der snart "kun" tilbage at samle dyret igen. Alt i alt har det været en rutchetur op og ned af små sejre og nederlag, men det har osse været sjovt, nervepirrende spændende og utroligt lærerigt for en grøn hjemmeskruer som mig. Men jo tættere, vi kommer på rigtig godt vejr, desto mere frusterende er det da, at lortet endnu ikke virker!

Ud fra min egen begrænsede erfaring, vil jeg gentage, at hvis du har mod på det, er det bare at gå i gang, men vent til vinterhalvåret, hvis den skal have "den store tur" (og hænderne skal jo heller ikke være skruet omvendt på!). Hvis man holder sig fra motorens indvendige dele, et det eneste der kræves en værkstedsmanual (uundværlig!), et sted at arbejde (rent og opvarmet) og opbevare delene (fylder mere end man tror!), alsidigt skrueværkstøj og et par tænger, diverse klude og kemikalier, en transitorradio, men først og fremmest tid, tid og mere tid samt tålmodighed i rå mængder. Jeg er i hvert fald begyndt at forstå og tro på værkstedernes priser...

Fotos af projektet kommer på, så snart jeg får taget et par stykker, i mellemtiden kan du jo lade dig inspirere af disse: (link fjernet)

God fornøjelse!

Kommentér på:
Bucket-størrelser på en GSXR250?

Annonce