{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvem kan hjælpe med eloxering??
  • #2   11. jan 2019 Dem har jeg haft fat i men de havde ikke lyst da neget af det er støbt alu smiley

  • #4   11. jan 2019 Præcis smiley
    Men nu har de lavet noget for mig for nogle år siden så jeg ved at de kan så lidt ærgerligt..
    Så derfor prøver jeg at finde en anden


  • Morten B
    Morten B Tilmeldt:
    aug 2008

    Følger: 9 Følgere: 8 Svar: 22
    #5   11. jan 2019 Jeg tror ikke du finder nogen der vil lave støbet. Sendte for år siden en masse dele til Jysk Overfladeteknik, noget massive og andre støbte. De prøvede den mindste at de støbte da de mente den så billigst ud. Heldig for mig, delen var ubrugelig efter deres forsøg, og mine øvrige dele blandt andet bremsekalibere havde de heldigvis ikke forsøgt sig med smiley

  • #6   12. jan 2019 Jeg har aldrig set eller hørt at man kan eluxere støbt alu.

    Men for mange år siden fik jeg farvet en masse små dele til modelbiler, det var nede hos hai eluxering i korsør.Vi fik også farvet nogle plader hvor jeg var ansat før, det var også hos hai. Tror måske bare man skal gå ind ad bagdøren og høre dem på gulvet om de kan klare det for en lille skilling.


  • #7   12. jan 2019 Problemet med støbt alu, er renheden af legeringen. Har selv forsøgt med forskellige emner og sjældent med særligt godt resultat.

    Overvej eventuelt pulverlak eller ceracoating.


  • Reima
    Reima Tilmeldt:
    jun 2015

    Følger: 13 Følgere: 10 Svar: 21
    #8   16. jan 2019 Ikke alle typer aluminium kan eloxeres, kun aluminium som ligge over AL-MG 3 kan eloxeres, ligger aluminiummet under denne betegnelse af aluminium, kan det ikke eloxeres, men derimod aludine behandles, der er forskel på disse typer af overflade behandlinger, det der kaldes anodisering, hvilket er oxidering af aluminiummets overflade. Aluminium består af mange grundelementer, og disse grundelementer er afgørende for at aluminium kan eloxeres eller aludine behandles, og er alle de grundstoffer ikke til stede i de krævede mængder, kan det ikke eloxeres, uden at det tærer på aluminiummet (Oxiderer), det svarer lidt til, at du på en påhængsmotor monterer en tære blok, for at undgå at drevet på påhængsmotoren tæres op i saltvandet. Så en bedre ide er at få tingene pulverlakeret, der findes et hav af farver og gennemsigtige, som er måske ligeså stærke som eloxeret aluminium. Spørg en overfladebehandler om dine ting kan aludine behandles, det er ikke så stærk en overflade, men dog behandlet, eller måske noget helt andet, få det poleret et rigtig sted, det bliver flottere end forchromet smiley

  • Andrzej S
    Andrzej S Tilmeldt:
    apr 2009

    Følgere: 1 MC-er: 1 Svar: 164
    #9   17. jan 2019 #8
    Jeg læste med interesse dit indlæg men blev lidt forbavset over at aluminium består af mange grundelementer. Det kemiske betegnelse er Al og det er grundstof. Det du taler om er aluminums legeringer der har en lille inblandning af andre grundstoffer som kobber, kisel, zink, magnesium og andre. Ren Al er bedst til eloxering. Legeringer med kobber er ligeledes rimeligt gode mens dem der indeholder zink er helt umulige. Man får Fine resultater med at farve aluminum mens legeringer kan kun passiveres (gøres vejrbestændige) uden farveskifte. (næsten da...) Jeg har eloxeret alle mine små dele på min VFR selv, på køkkenbordet under emhætte da processen foregår i svovlsyre (H2SO4 -batterisyre) der stinker stærk og er sundhedsskadelig AHT. Er man ikke interesseret i at skifte farve kan Al passiveres ved en bad i HNO3 (salpetersyre). Passiveret aluminium er bestandig over for næsten alle stærke syrer og andre koroderende media undtagen kaustisk soda. Man skal være opmærksom på at emnerne efter anodisering bliver et anelse større så finpasning af huler til aksler kan blive klart strammere og kan slide på akselen da aluminiumoxide (korund) er meget hård. Det bruges til at fremstille sandpapir og slibeskiver....


  • Reima
    Reima Tilmeldt:
    jun 2015

    Følger: 13 Følgere: 10 Svar: 21
    #10   17. jan 2019 #8, Andrzej, super fin beskrivelse, lige mine ord, men forsøgte at forklare det sådan lidt i normal sprog :-), men du har så evig ret, det lyder til du er godt ind i det metalliske verden, jeg er selv smed og har haft lidt at gøre med Aluminium, men hovedsagelig gennem Alumeco A/S, men også andre overflade behandlere, men hukommelsen svigter lidt smiley

  • #11   17. jan 2019 Jeg kommer til at tænke på brembo oro gold series bremsekalipere faktisk ligner noget der kunne være eluxeret guldfarvet.. har selv haft nærstuderet dem på min egen og de er helt sikkert ikke malet. Men de er jo støbte.

  • Andrzej S
    Andrzej S Tilmeldt:
    apr 2009

    Følgere: 1 MC-er: 1 Svar: 164
    #12   18. jan 2019 #11
    Det at de er støbte betyder ikke at de ikke kan anodiseres. Meget afhænger af legeringen selv og lidt endnu på støbeprocessen. Sandstøbte er problematiske, trykstøbte helt fine.


Kommentér på:
Hvem kan hjælpe med eloxering??

Annonce