{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.220 visninger | Oprettet:

Svinghjulsaftræk {{forumTopicSubject}}

Hjælp! Jeg forsøger at få svinghjul af min vespa 150 sprint fra 1967. Jeg har tager centerbolt af. Der er intet indre gevind til en traditionel aftrækker. Der er ikke nogen låsering. Har forsøgt forsigtig at lirke med et jern mellem blok og svinghjul uden held. Skal jeg have en speciel aftrækker eller er der andre muligheder jeg selv kan prøve? Ideer?


Kommentarer på:  Svinghjulsaftræk
  • #1   19. jan 2019 den er konisk, du kan se noten, så noget wd 40 og lidt mere lirken så skulle den komme

  • #2   19. jan 2019 Tak for svar. Jeg er i tvivl om både “konisk” og “noten”, men du siger, at jeg bare skal give den noget rustopløser og fortsætte med at hive og lirke. Det prøver jeg

  • #3   19. jan 2019 Du må ikke begynde at brække med jern plader skruer trækker osv. Så kan det hurtigt ende galt. Har du prøvet at banke på akslen med en gummi hammer. Så plejer de at løsne sig stille og roligt..


  • #4   19. jan 2019 skru møtrikken på igen så gevindet er lig med kanten af møtrikken , sæt en skruetrækker i begge sider uden vold og bræk lidt udaf bare så der kommer lidt pres på, slå på møtrikken med en lille hammer og godt med wd 40 i hullet ved noten , det var hvad jeg ville prøve hvis du ikke har en aftrækker af en art du kan bruge

  • #5   19. jan 2019 Super. Tak for de gode råd. Har banket let og lirket og fået den af. Bingo

  • #6   19. jan 2019 Lige et spørgsmål til. Har måske fundet fejlen. Et stykke metal er knækket af det ene ben på kontakten. Er det afgørende, kan man skifte kontakten eller er det en ny stator eller er jeg helt galt på den? Gode råd modtages gerne - igen!

    profilbillede
  • #7   19. jan 2019 Som det ser ud der vil jeg købe ny stator

  • #8   19. jan 2019 Det er notten du pejer på. Den skal side i en kile på selve akslen. Gør den ikke det, gnister din knallert ikke.


  • #9   19. jan 2019 Hvis du drejer på kickstarter'eren stille og roligt. Kan du se kilen dukke op på et tidspunkt..

  • #10   19. jan 2019 Ja jeg sad også længe og kiggede på hvad du mon mente for noget metal der er knækket af??
    Det er da ikke det du har mellem fingerne vel?? smiley


  • #11   19. jan 2019 Ja, jeg var så galt på. Kan godt se at den passer ind i kilen, og har sat den på plads. Så er der ingen synlig defekter, og jeg samler skidtet igen. Tak for de gode råd og tips. Jeppe

  • #13   19. jan 2019 smiley takker

  • #14   19. jan 2019 #12
    Slår jeg det op på Google. Hedder det en Not,
    Det som du skriver kender jeg ikke til.
    Men jeg må være lært op med noget andet fra barnsben..


  • #16   20. jan 2019 Sjovt nok kalder du kilen for notgangen. Når notten ikke hedder not men kile.
    Er lidt forvirret.
    Jeg skriver not svinghjul, på Google.
    Så hedder alle dem som du kalder kile, not


  • #18   20. jan 2019 smiley hvad der står i ordbøger, behøver ikke at være den måde det omtales i den virkelige verden.
    Jeg har aldrig hørt om den måde du forklare det på,,


  • #19   20. jan 2019 Hvorfor kalder annoncer dem så ikke bare kiler, hvis det er det de hedder???

  • #21   20. jan 2019 Når du har svinghjul af så rengør lige stator,den ligner nået der har behov.

  • #22   20. jan 2019 Det er selvfølgelig Erik der har ret vedr. not og kile ,
    prøv at google " fer og not " og " kile "
    Jeg har aldrig set en annonce hvor der er byttet om på det.


  • #23   20. jan 2019 Jeg rengør den. Tak igen. Over and out.

  • #24   20. jan 2019 Ok. De gamle for ret smiley

  • #25   20. jan 2019 Tak for komplimentet Suzuki-mand

  • #26   20. jan 2019 smiley l

  • #27   20. jan 2019 På din Vespa skal der være monteret en låsering i den rille, der ses når du ser ind på svinghjulsmøtrikken. Når du løsner svinghjulsmøtrikken, og fortsætter med at skrue møtrikken ud, vil den ramme denne låsering og til sidst ''skubbe'' svinghjulet af krumtappen. Der er vist også det mest positive og geniale jeg har at sige om en Vespa - efter at have skruet en del i dem gennem min læretid
    Uden at hælde benzin på not/kile debatten, vil jeg blot nævne, at ordet kile har jeg hørt anvendt, men i daglig tale hedder den en not. Kan måske være egnsbestemt


  • #28   20. jan 2019 Det er en NOT, en kile er noget en tømmer bruger smiley

  • Morten B
    Morten B Tilmeldt:
    aug 2008

    Følger: 9 Følgere: 8 Svar: 22
    #29   20. jan 2019 #27 har fat i den lange ende her. er det den rigtige møtrik skal der blot sidde en låsering i rillen, så er svinghjulet med indbygget aftrækker ??

  • #30   20. jan 2019 På aksel og i svinghjulet er der lavet not.
    I noten sættes federen, i dette tilfælde en skivefeder.
    Sådan lige efter hukommelsen kan en feder være enten en pasfeder som har samme mål i hele længden, eller det kan være en hagekile, som er let konisk (1:100) så den sidder helt fast. Eller det kan være en skivefeder, som i dette tilfælde. Skivefederen er det mest benyttede på en konisk aksel, da den kan rette sig ind i forhold til emnet, som sættes på akslen.
    Mvh industriteknikeren, som har lavet langt flere noter end han har spist ærter ??


  • #32   21. jan 2019 For lige at komme med min ringe mening om den her notdebat, hvor jeg kommer fra (Fyn) har man altid kaldt "rillen" i en aksel og f.eks. en remskive for en notgang, og det stykke rektangulære metal man sætter i denne for en not. Men nu er jeg jo også kun udlært kleinsmed, i dag hedder det vist metaltekniker/trylletrolderikspeciacilist eller lignede fint smiley

  • #33   21. jan 2019 Hvis det skulle være rigtig Tom, så har os i træfaget et problem,
    da det altid har heddet brædder med not og fer, og ikke
    brædder med not og notgang.

    Sjovt nok satte stavekontrollen en rød streg under notgang,
    og der var havde ingen forslag til et korrekt ord


  • #34   21. jan 2019 Inden vi lige går i sproglig selvsving:

    Trådstarter, når du samler svinghjulet på akslen igen er det vigtigt at akslen er tør og ren for evt rust (puds med ståluld evt) men den må IKKE være smurt ind i fedt eller WD 40

    Svinghjulet sidder på akslen vha friktionen ml den koniske aksel og det tilsvarende hul i svinghjulet. Kilen/Noten er der bare for at styre den på plads, den kan ikke holde svinghjulet alene. Så er din aksel ikke tør glider svinghjulet på akslen og klipper noten...eller kilen...eller hvad vi nu kalder den lille løse dims


  • #35   21. jan 2019 #33 Nu er det ret sjældent at man ser svinghjul og krumtapaksler i træ, sååå smiley Men du har ret, træmænd bruger andre udtryk, de regner jo også i cm. - nok fordi de ikke er præcise nok til at regne i mm smiley

  • #36   21. jan 2019 Kopi af ovenstående:
    Maskintaknik er jo udviklet langt senere, men det var praktisk, at anvende de samme begreber, både i stål- og træindustrien.

    En snedker bruger også mm og arbejder lige så præcis som en smed,
    men på grund af luftfugtigheden bliver det aldrig så nøjagtig som i jern,
    mål kan let ændre sig 1 mm i løbet af et døgn.

    Mon ikke vi er ved at komme for langt væk fra emnet?


  • #37   21. jan 2019 #36 Jamen dog, det stakels træ giver sig i varmen smiley Nu har jeg i rigtigt mange år arbejdet med både bageriovne og industriovne, og de udvider sig altså også pænt meget når der er varme på! En 20m lang hærdeovn til f.eks pulverlakering. er kun boltet fast i den ene ende, ellers ville den skille sig ad, da den bliver måske 50mm længere når den er varm! Jeg har arbejdet med rustfri højtemperaturovne (ca.450 gr) de udvider sig så meget at alt er lavet "flydende" smiley

  • #38   22. jan 2019 OK, troede ikke at en Kleinsmed arbejdede med så store emner smiley

Kommentér på:
Svinghjulsaftræk

Annonce