{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.264 visninger | Oprettet:

Høj tomgang {{forumTopicSubject}}

Jeg er ved at være færdig med at få en ældre CB900F Bol d'or op og køre ordentligt. Jeg er nu stødt ind i en udfordring jeg gerne vil have lidt input til.

Fra kold starter og kører den egentligt fint i tomgang (den skal lige hjælpes lidt på gassen de første 3-5 min), men når den er kørt varm efter 10-15 min på vejen før den en meget høj tomgang (omkring 3.000rpm).

Hvis det var falsk luft, ville jeg forvente at den ville falde hvis man tvang omdrejninger ned (ved at slippe koblingen eller lignende), men så snart koblingen trækkes igen kører den op i omdrejninger.

Jeg kan selvfølgeligt justere den ned på tomgangsskruen til 1.200-1.500 omdrejninger og så kører den også stabilt, men er helt umulig at holde i gang når den er kold.

Jeg har pt afmonteret kaburatorerne (og den er tidligere blevet renset godt igennem, inklusiv alle dyser) da jeg havde mistanke om at det måske kunne være choker kredsløbet der drillende, men det ser ud til at køre som det skal.

Er der nogen der har nogen gode bud på hvad jeg skal kigge nærmere på?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Høj tomgang
  • #1   15. mar 2019 Prøvede du at sprøjte dieselstart på indsugningsgummierne, mens motoren var kold og kørte normalt i tomgang? Stiger omdrejningerne, er gummierne utætte.

  • #2   15. mar 2019 Der er ikke utætheder mellem carb. og motor, men der kan være lidt fra luftfilterboks til karb. Normalt plejer man her at kunne tvinge omdrejningerne ned hvorefter de bliver der - I dette tilfælde er det næsten som om der er nogen der holder gas på.

  • #4   15. mar 2019 Min gamle kawasaki gjorde det samme. Efter karb rens og synkro blev det dog en smule bedre, men aldrig helt godt. Jeg prøvede mange forskellige ting, men endte bare med at justere lidt på tomgangsskruen.

  • #5   15. mar 2019 Jeg har haft en 750 Bol D'Or. Den var også drilsk når den var kold. Lidt som om chokeren ikke hævede omdrejningerne ordentligt. Jeg fik aldrig set på, om det var noget der kunne gøres noget ved, jeg levede bare med det. smiley

  • #6   15. mar 2019 Jeg får karburatorerne synkroniseret (de står ikke helt ved siden af) så snart de kommer på igen. Jeg ved godt at dette kunne give nogle mærkelige symptomer, men stabil (meget) høj tomgang?

    @Andreas: Der var egentligt også min mistanke - men jeg kan ikke helt lure hvordan chokersystemet fungerer, ud over der lukkes for luften så blandingen bliver federe.


  • #8   15. mar 2019 Prøver en gang til, undskyld et. dublet:
    Hm, for meget benzin ved lukket spjæld burde kvæle motoren IMHO. -- med mindre blandingen i forvejen er for mager...


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #9   15. mar 2019 Synkronisering er første indfald. Lad være med at prøve at justere noget som helst andet før de står LIGE i skabet.

  • #10   15. mar 2019 @Sajmon: Will do.

    Tjekker også lige svømmerhøjden nu jeg alligevel har karburatoren ude på bordet.


  • #11   24. mar 2019 Så blev den synkroniseret - den var noget ved siden af selv om det visuelt så OK ud. Nu venter jeg bare på at den køler ned igen så jeg kan få den startet op og køre en tur for at se om det er afhjulpet problemet.

    profilbillede
  • #12   24. mar 2019 Ved samme lejlighed fik jeg også skiftet de gamle tændrør ud. De så alle sammen nogenlunde ens ud - er dette ikke ok, måske lidt til den fede side?


    profilbillede
  • #13   24. mar 2019 Og det ser ud til at det lige var det der skulle til! Efter 3 timers stilstand startede den op med det samme med choker, og lage sig fint omkring 1200-1300 ROM i tomgang efter ca et minut. Efter en køretur på 10-15 min lagde den sig fint omkring 1500rpm når jeg træk koblingen. Tak for hjælpen, selvom jeg selvfølgeligt skulle have startet med en synkronisering under alle omstændigheder.

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #14   24. mar 2019 No problem. Fedt du fik det løst - og ENDNU federe at du gad opdatere os andre med hvad fejlen var. smiley

    Det tændrør ser ud som om blandingen er lidt fed, men man kan ikke regne med det når den har stået bare 10 sekunder i tomgang inden du piller det ud. Røret ser jo frisk nok ud udover det...


  • #15   24. mar 2019 Ja, den har stået 10-15 min i høj tomgang under synkroniseringen og så yderligt nogle minutter efter at fik den skruet ned til 1200-1300 rpm. Jag valgte at skifte dem alligevel når nu tanken var pillet af og der var let adgang. De gamle har siddet i i hvert fald 6-8 år (dog uden at der er kørt meget på cyklen). Tidligere ejer havde haft den stående stille i en 5 års tid og så har jeg brugt 1 1/2 år på at gå og rode med den efterfølgende.

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #16   24. mar 2019 Ok. Ja det er jo en lille udgift, så jeg havde nok også bare skiftet dem. smiley

Kommentér på:
Høj tomgang

Annonce