{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Cbr 1000 f forgaffel oile
  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #1   17. mar 2019 Det kan jeg ikke svare dig på, men jeg vil fraråde dig at måle en mængde op - og i stedet finde et højde/niveau mål. Det hedder "Air Gap" eller "Oil level" på udenlandsk. smiley

  • #2   17. mar 2019 Det er også målet, men det var åbenbart ikke så udbredt den gang.
    Så alle steder støder jeg på mængde målet.
    Men det er jo søndag, så har tid nok smiley


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #3   17. mar 2019 Ah ok. Det bør sgu være til at finde. smiley

    Om ikke andet, kan man starte med at fyre den mængde på der står, og så måle hvor ens det ender med at være. Det er vigtigt de er i ens niveau.


  • #4   17. mar 2019 Ja at de er ens, er også det jeg sigter efter, det er derfor det undre mig at der er forskellige mængder...


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #5   17. mar 2019 Der kan være noget ventil værk i det ene ben, eller måske lidt forskellig udformning af dæmper patronerne. Jeg kan ikke lige huske hvilke, men jeg er faldet over andre modeller, som også har forskellige mængder i benene - der er det altid lykkedes mig at finde et niveau mål, som stemte ok med de mængder jeg prøvede med.

  • #6   17. mar 2019 Det kunne måske være jeg bare skulle gøre som der står på pakken...

    profilbillede
  • #7   17. mar 2019 Har også fundet en folder der fulgte med. Der Er den også listet til 170mm

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #8   17. mar 2019 Haha. Ja det lyder rigtigt. smiley

  • #9   17. mar 2019 Det er et projekt jeg har overtaget, med nogle dele som han aldrig fik monteret.
    Så havde lige misset den der markat.


  • #10   17. mar 2019 Der er en antidykssystem på venstre ben, derfor skal der lidt mere olie i det.

  • #11   17. mar 2019 Nu hvor jeg så har jeres opmærksomhed...

    Hvaaaaa sker der her?
    Den nederste fjeder med røret sad i.
    Den øverste lange fjeder er fra pakken bestilt til denne model.

    Det lille rør, er det, det som kaldes en preloader?



    profilbillede
  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #12   17. mar 2019 Ja det er meget normalt.

  • #13   17. mar 2019 Cool.
    Så er det bare at klø på jo. smiley
    En søndag i værkstedet er nu altså rart.


  • #16   17. mar 2019 Det var sgu fornemt Hans. Mange tak.

  • #17   17. mar 2019 Hvis nu jeg må trække lidt på jeres affjedring viden igen.
    Når jeg har opsat forgaflen efter bogen, std opsætning.
    Hvilken størrelse køre er det så?
    Jeg er 1.80 og vejer 117 kg.
    Burde jeg ændre lidt i opsætningen, nu hvor jeg er i gang?


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #18   17. mar 2019 Normalt regner man vel med at det er kørere omkring 80-90 kilo på det europæiske marked, så du er en smule over. Var der ikke et sæt andre fjedre med?

  • #19   17. mar 2019 Jow. Det er den i fuld længde på billedet lidt længere oppe.

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #20   17. mar 2019 Ja så er det jo bare et spørgsmål om hvilken vægtklasse de er til.

    Har du googlet numrene på kassen?


  • #21   17. mar 2019 Jah, er ved det nu.
    Men syntes ikke lige det springer frem.


  • #22   17. mar 2019 Kan du ikke bare måle gaflens "sag" ie hvor meget den sætter sig under hhv cyklens egen vægt (dvs ubelastet) og med dig på? Du finder nogle vejledende mål på Netttet, svjh er det ca 10 pct ubelastet og 50-60 pct med dig alene. Mål under kørsel ved at sætte plasstrips på inderste gaffelrør lige over pakdåsen, kør ad en bumpet vej og se så, hvor meget gafffelbenet er presset sammen.

    Mht fyldmængde er det helt normalt, at eftermarkedsfjedre har en anden mængde og/eller luftkammer spec. Fjedrene kan jo være af tykkere materiale og/eller viklet tættere nede i olie eller luftkammeret skal supplere fjederen. Og IMHO vil en længere fjeder uden behov for spacer-røret giver mere dynamik over en given fjedervandring end en kort fjeder med spacer; så det skal du blot være glad for smiley

    En anden gang kan du finde disse og andre servicedate med rimelig pålidelighed hos:

    http://www.kleinjung.de/techdata/

    Under din model, type og årgang, fx std. fyldmængde og luftkammer/afstand til olien målt oppefra:

    Gabelölfüllmenge rechts 485 / 148 cm3 / mm
    Gabelölfüllmenge links 495 / 148 cm3 / mm


  • #23   17. mar 2019 Nu har jeg så lige læst mere tysk på 45 min end de sidste 13 år tilsammen.
    Fandt ikke andre spec på fjedrene end at det er prograsive fjedre og non friction.

    Jeg fandt også en udførlig forklaring på SAG og indstilling af det.
    Faktisk ganske spændende...
    Jeg holder mig til de foreskrevne mål.


  • #24   18. mar 2019 Ja, der er sikkert en grund til at fjederproducenten specificerer, som han /hun gør smiley

    Men luftkammerets størrelse kan du jo bruge til at fintrimme forgaflens affjedring ud over fjedrenes længde/forspænding, forudsat pakdåserne er tætte...


  • #25   19. mar 2019 Jeg håber da kraftigt på at de holder tæt eftersom jeg har sat nye i smiley

    Og så lige et bonus spørgsmål.
    Den dunk olie der fulgte med var ikke helt fuld, så der er kun til det ene gaffelben.
    Hvor vigtigt er det at det er samme producent der er i begge sider?
    Hvis bare olien er ens?


  • #26   19. mar 2019 Sikke noget rod fra leverandørens side. Du burde blot kunne anvende en tilsvarende sværelse og kvalitet, hvis ikke du kan skaffe netop den nævnte olie her.

    Selv ville jeg dog vælge samme olie i begge gaffelben, det er jo en Honda, vi kører på, ikke sandt smiley


  • #27   19. mar 2019 Ja det er jo lige det.
    Desuden så vil Mine stemmer i hovedet vil gå amok hver gang jeg køre, hvis der ikke er præcist samme olie i benene... smiley

    Det skal så siges, det er et projekt med div dele jeg har overtaget, så det er ikke wilbers skyld der mangler olie.


  • #28   6. feb 2022 Årsagen til de forskellige ml kan lægge i at din maskine er født med bremsekraft regolater CBS (Combi Brems System)
    Hvor den bruger trykket i venstre forgaffel ben til at regulere trykket mellem for og bagbremsen
    Hvor de ældre modeller som min egen har 485ml i bække gaffelben


Kommentér på:
Cbr 1000 f forgaffel oile

Annonce