{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.519 visninger | Oprettet:

Batteriproblem {{forumTopicSubject}}

Hej

Mit batteri er begyndt at aflade til et niveau, hvor MC ikke kan starte efter 7-8 dages stilstand. Det er ret nyt, monteret i september, og før vinter oplevede jeg ingen problemer med det. Henover vinteren har det stået med pulslader, og MC startede uden problemer på de første par ture i år. Men nu har den så lavet det her nummer med afladning to gange.

Jeg har ikke tilsluttet noget nyt til batteriet eller på nogen måde ændret noget. Charge maintain meldes ok fra Optimate pulslader.

Batteriet er det her: https://www.thansen.dk/scooter-knallert-mc/atv-og-pit-bike/universal/atv-batteri/vedligeholdelsesfri-agm/batteri-12v-10ah-ytx12-bs-vedl.frit/n-237520747/pn-237520740 .

Nogen der har en ide om, hvad problemet kan være?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Batteriproblem
  • #1   18. apr 2019 Prøv og kontroller om din mc lader. Den skulle gerne visse ca. 13v DC ved tomgang og max. 14.5 volt DC ved ca. 4-5000omdr/min.

  • #2   18. apr 2019 Det vil jeg lige tjekke ved førstkommende lejlighed.

    Har dog lige været ude for at prøve at starte den efter den har stået med lader i et par timer. I første forsøg lyder det som om, der er strøm nok på, men den starter dog ikke. Og så kommer der et kæmpe knald... . Min første tanke var batteriet, men lød faktisk ikke som om det kom fra batteriet, men snarere fra udstødningen. Giver det mening? Batteriet er heller ikke varmt. Tog mod til mig og forsøgte igen. Lød fornuftigt det første sekund, så gik den død for strøm. Ingen knald denne gang. Satte laderen på igen og det ser ud som om batteriet oplader fint nok. Any idea? Sgu da lidt skræmmende.


  • #3   18. apr 2019 Kan stadig ikke starte den efter nye opladning og derfor heller ikke måle spænding som foreslået. Men med tændning på måler den først 12,8V og så 12,6 efter et par startforsøg - og det er vel helt som det skal være? Så måske er der noget andet end batteriet på spil.

    Mønsteret er, at den ved første og andet startforsøg efter ladning lyder ok (normal "crank"), men derefter tørnes motoren næsten ikke...host, host, meget langsomt. Men jeg har stadig 12,6V på det tidspunkt. Peger det på et bestemt problem eller fejl på en bestemt komponent? Starter, stator, mangl. benzin, andet?


  • #4   18. apr 2019 Hvor mange volt er der på batteriet når du trykker på starteren ? Der er noget der tyder på du har for lidt amp på dit batteri.

  • #6   18. apr 2019 Dit batteri er klappet, det kan også ske med et "nyt", men når du får liv i den (med et nyt batteri, startkabler eller løbet i gang) så mål om den lader ordenligt! Selv en selverklæret elmongol som mig kan finde ud af det smiley

  • #7   18. apr 2019 Kan den starte med et friskt batteri?
    Hvis ok. Tjek stel forbindelser.
    Hvis ok.
    Start mc tjek spændingen 13.5 v i tomgang og max 14,5 v ved ca 3000 omdr.


  • #8   18. apr 2019 Tak for jeres svar.

    Jeg fik den startet her for et par timer siden. Havde bare stået og ladet lidt igen.

    Men igen et kæmpe knald - er sikker på, at det er fra udstødningen. Hvad kan det være? Næppe relateret til strømproblemet. Har starten den et par gange efterfølgende uden problemer.

    Mht. spændingen, så har jeg ikke målt den, når starteren kører. Men som sagt 12,6 - 12,8 med tænding på men ikke startet. 16,8V i tomgang - det går jeg ud fra er alt for højt. Baglys blinker en smule (lysstyrke stiger og falder). Ellers virker alt normalt og kører også fint.


  • #9   18. apr 2019 Knalderiet er vel bare benzin i hele systemet, efter at du forgæves har prøvet at starte uden nok strøm! Og ja, den lader vist ikke som den skal, så det er nok en ny ensretter, inden du smelter flere batterier, som nok er blevet ristet smiley

  • #10   18. apr 2019 Det lyder umiddelbart som ensretteren.

  • #11   19. apr 2019 Tom, du har sikkert ret mht. tju-bang. Og det med ensretteren lyder også fornuftigt eftersom det er en VFR.. . Dog en Schnabel som for andre har løst problemet med afbrændte ensrettere. Men alt kan jo gå i stykker. Tror jeg har en anden liggende. Den må jeg lige få monteret og se, om det sænker spændingen. Tak for jeres svar!

Kommentér på:
Batteriproblem

Annonce