{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
944 visninger | Oprettet:

Kædespænding {{forumTopicSubject}}

Min motorcykel har lige været til 1000 km eftersyn. Instruktionsbogen angiver 20-30mm spillerum på kæden. En uge eller to inden servicen/eftersynet strammede jeg selv kæden en anelse op, så spillerummet var ca 30mm. Nu her til aften tjekkede jeg lige op på spændingen og så, at værkstedet har spændt kæden op til max 15mm spillerum, hvis jeg presser godt til med fingeren. (Spillerummet er målt med cyklen på sidestøtten, som angivet i bogen).
Bør jeg være tilfreds med det?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kædespænding
  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #1   19. jun 2019 Du bør slette tråden her, og kontakte værkstedet i morgen, og spørge dem.

  • #3   19. jun 2019 Du kan selv efterprøve, hvem der har ret, hvis du orker: Klods cyklen op/sæt den på centerstøtteben, afmonter bagstøddæmper(e) og løft bagsvinger så centrene for begge kædehjul og svingaksellejet ligger på linje. Nu skal kæden køre frit og med blot få mm slør smiley

  • #4   19. jun 2019 Nu er det ikke for at hænge værkstedet eller den enkelte mekaniker ud, at jeg skriver. Jeg ved heller ikke om folk fra de autoriserede værksteder følger med i denne gruppe. Det kunne jo være at det er kotyme blandt professionelle lige at spænde kæden lidt mere, fordi den jo alligevel giver sig lidt mere i starten (det er bare ikke noget, jeg er stødt på). Jeg havde selv gjort mig umage med at spænde hjulet lige op, og det ser ud til at mekanikeren også har gjort det.
    Jeg har en momentnøgle. Der var en anden pudsig episode omkring samme firma. Jeg bestilte, og monterede selv, et sæt styrtbøjler til min nyanskaffelse. Da jeg hentede dem i butikken spurgte jeg, hvilket moment bøjlerne skulle monteres med (de bliver jo spændt op på stel og motor). Mens ekspedienten arbejdede med at finde oplysningerne frem på computeren, kom en mekaniker forbi og sagde, at man bare skulle spænde til det sortnede for øjnene. Jeg gik dog ud fra, at det var i spøg. Desuden fremgik momenterne også af bøjlernes medfølgende instruktioner.


  • #5   20. jun 2019 Update (for dem, der gider læse det). Har nu justeret kæden til passende spillerum. Måtte dog gøre det ad to omgange. Løftede først bagenden op og løsnede en kvart omgang i begge sider. Nede på støttebenet gav det et spillerum på ca 18mm, men jeg kunne se, at når jeg lagde vægt på sædet blev kæden for stram. Så op igen med cyklen og en kvart omgang mere.
    Sporingen ser ud til at være i orden, når jeg måler fra akselmidte til nogle fikspunkter på hver side af stellet. Jeg kan desværre ikke uden videre bruge svingarmsophænget, da man ikke kan måle præcist på højre side, hvor udstødning og bremseophæng sidder i vejen. Jeg overvejer at anskaffe nogle retskinner fra et byggemarked.


  • #7   20. jun 2019 husk når du justere kæde så drej hjulet og find det sted hvor kæden er strammest

Kommentér på:
Kædespænding

Annonce