{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.100 visninger | Oprettet:

Fz6 S2 forgaffel upgradering {{forumTopicSubject}}

Hejsa allesammen, jeg har længe gået og rodet med min fz6 og er nu nået til at forgaflen trænger til en overhaling. Jeg kan mærke jeg efterhånden er begyndt at kunne presse cyklen ud over hvad affjedringen er sat op til originalt, så i sving eller hvis jeg laver en hurtig overhaling kan jeg mærke forenden er blød og det føles som om fronten tøver og ikke er plantet på vejen . Så jeg har læst og læst på div fora og er nået frem til jeg vil have skiftet olien ud plus nye lineare fjedre foran der passer til min vægt som ligger pt på 90kg med udstyr jeg køre rigtig meget og hovedsagligt landeveje samt til og fra arbejde, ( jeg køre ikke på bane) smiley lige pt har jeg kigget på mærket Bitubo fjedre fra ebay samt olie da jeg senere også skifter bagdæmperen og kunne være rat at have tingene fra samme mærke smiley . Og ville gerne prøve noget andet end Øhlins smiley , jeg faldt så over fabrikanten Matris som åbenbart laver fulde sæt til fz6 forgaflen (cartridge) ligesom Adreani hvor du for fuld justerbar forgaffel spring preload + rebound og compression. men det tænker jeg måske er lidt overkill for hvad jeg bruger min mc til , men matris laver også et billigere kit som kun giver spring preload .

Mit spørgsmål er bare hvad sys i til mit brug ville være bedst ?
bare at skifte olie og fjedre ? til omkring 1000-1100kr ?

eller gå efter matris kittet med preload til 1700-2000kr ?

og sidste er der nogen der har erfaringer med Matris ?

mvh Jonas smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Fz6 S2 forgaffel upgradering
  • #2   5. jul 2019 Jeg kender ikke fabrikatet, men jeg ville gå efter full version. Jeg stiller selv på min affjedring og er glad for muligheden. Som minimum ville jeg vælge preload, så der kan kompenseres for belastningen. Til gadebrug kan du overveje progressive fjedre, der føles komfortable uden belastning, men bliver hårde når du feks bremser. Har selv brugt ohlins og hyperpro på vfr og zx9r

  • #3   5. jul 2019 Hvad med bagdæmper ?

  • #4   5. jul 2019 hey Preben. jeg sys måske bare 4800kr for full version er lige i overkanten til mit brug smiley ja det er lækkert at kunne stille på alting men på alle de mc`rer jeg har haft indtil videre har jeg aldrig haft behovet , Jo min gamle bmw 700gs men det var bagdæmperen smiley det var meget ret at kunne skifte fra blød til hård afhængig af om du kørte by eller motorvej, men ellers ikke , jeg skrev lidt med bitubo og de frarådet mig at bruge progressive fjedre i forgaflen til fzeren de sagde liniear fjedre var bedre , men har vidst læst mig frem til der sidder progressive i fra fabrikken som standart ? men hyperpro var også mit første bud ,ved de fleste bruger dem eller øhlins. Nu ville jeg bare lige forhøre mig med hensyn til mærket matris om det var godt eller skidt smiley

    for jeg står pt mellem om jeg bare skal pull the trigger på bare olie og nye fjedre til min vægt , eller om man skulle oppe på det billigere kit fra matris der giver preload? smiley

    ps bagdæmperen kigger jeg på hen over vinteren regner jeg med gotta save up some cash smiley


  • #5   5. jul 2019 Man sætter ikke progressive fjedre i hvis man skal køre bane, men jeg synes det virker genialt til en gadecykel, da man får en slags kombi fjeder. Man kan også godt ændre på dæmpningen ved at ændre på olieviskositet i dæmperen, men det er lidt besværligt hvis man skal prøve sig frem flere gange, inden man finder sit setup.
    Jeg tror ikke du vil mærke den store forskel ved bare at montere kraftigere fjedre, det synes jeg ihvertfald ikke selv.
    En økonomiløsning kunne være at skifte fjedre for og bag, nyt tykkere olie i gaflen. Preload kan kompenseres ved at lægge skiver ovenpå forfjedre og kompression kan kompenseres lidt ved at mindske luftgabet i forgaflen.


  • #6   5. jul 2019 Skidt olien og gå en viskositet op, kig på UK fora og der vil du forventeligt finde nogle der fylder en “my” mere Olie i gaflen for at undgå den bunder.
    Hvis ikke den ændrer sig i din retning er det bare skifte fjedre


  • #7   6. jul 2019 Jeg har på flere cykler valgt et Hyperpro street Kit som består af prograsive fjedre til forgaflen, samt ny olie. En komplet bagdæmper også med prograsiv fjeder. Pris på Ca 4000-5000 kr Det har jeg været super glad for, både på vej og bane. Det giver dig godt nok ikke dine ønskede lineære fjedre og ej heller særskilt dæmpnings mulighed. Jeg har dog aldrig kørt så hårdt på vej at det har været nødvendigt. Har kørt bane i 12 år og har haft racere med fuld justerbar og opgraderede affjedring.

  • #8   6. jul 2019 Fik hyperpro monteret på min gamle MT-07. Progressive fjedre synes jeg var et hit. Har IKKE kørt banekørsel med det. Men må landevejen og køretekniske kurser var de super fede at køre med. Fik monteret et komplet kit der passede til min vægt. Nok de bedste penge jeg smed efter min MT-07.

  • #9   6. jul 2019 Thomas og lasse tusind tak for jeres indput ! det var lige det jeg havde brug for at høre smiley
    jeg ved nemlig de fleste folk bare for skiftet olie og fjedre og siger som regl at bare det i sig selv gør en kæmpe forskel med følelsen af fronten på cyklen. Jeg var bare i tvivl om man skulle smide de ekstre penge på at kunne få noget justering med i købet. men vil da hellere skifte bare fjedre og olie også købe en god bagdæmper istedet.

    men hvad vil man blive gladest for til landevejskørsel hyperpro progressive fjedre foran ? og kan man få dem vægt specifikke ?

    eller et par lineære fjedre fra eksempelvis øhlins eller bitubo ?


  • #10   6. jul 2019 Har haft progressive fjedre og jeg synes der mangler vandring under nedbremsning

  • #11   6. jul 2019 Som sagt har jeg kun gode erfaringer med Hyperpro og taler du med Michael Gravesen og oplysninger din kampklare vægt, plejer det at passe godt. Så er det jo meget vigtigt at du får justeret "sag" med og uden fører, starter med Hyperpros anbefaling af dæmpning og arbejder ud derfra i din egen justering, er det nok ikke helt ved siden af smiley
    Prograsive eller lineære fjedre er nok en smagssag, jeg har været super glad for prograsive og vil gerne anbefale dem, da de har et bredere arbejdsområde (som man typisk har brug for på vejen) Var også super glad for dem på bane, måske fordi jeg ikke var en af de hurtigste. De fleste siger jo at man kan få en mere optimalt affjedringen med lineære fjedre. Det kræver bare at de bliver justeret perfekt ind til hver bane og om du kører i regn eller tørvejr. Der var jeg ikke.
    Der er sikkert også andre mærker der laver gode produkter, dem har jeg bare ikke personlig erfaring med.


Kommentér på:
Fz6 S2 forgaffel upgradering

Annonce