1.914 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 6 Svar

Dries V
Dries V
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 9

Påfyldning af kølervæsken på Honda CB650R Påfyldning af kølervæsken på Honda CB650R

Hej

Jeg har lige opdaget, at min 2 måneder gammel Honda CB650R er ved at løbe tør for kølervaske (skueglas viser minimum).
Hondas manual anbefaler at bruge "Pro Honda HP Coolant", men det viser sig (Google søgning), at den slags ikke kan bestilles i Danmark eller Europa.

Kan jeg bare påfylde kølervæsken med f.eks. "Motorex Coolant M3.0"?
https://www.motorex.com/en-us/moto-line/coolant/coolant-m30-ready-to-use/
Eller skal hele kølervæsken drænes og skiftes med den fra Motorex?

Mvh
Dries

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Der kommer ikke vand ud af vandhanen ved vasken. 2.000 kr.
  • Opsætning af hylder 900 kr.
  • hænge gardiner op 450 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 600 kr.
  • Afhentning af skrald 500 kr.
  • Rep. af kabelbrud på Alko robot der melder fejl CN010. Brud er fundet men forsøg selv fejler 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Påfyldning af kølervæsken på Honda CB650R
  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator

Følgere: 293 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.717
    #1   7. jul 2019 Du hælder det på du vil...

Det skal du ikke stresse så meget over.

Der findes kun 2 typer, som er ethylenglykol og propylenglykol - og de kan blandes som man vil i 99 ud af 100 tilfælde.
    Så kan der være lidt forskellige additiver i, afhængigt af mærke - men lige nu og her kan du bare futte på tanken og købe det de har.

• #2   7. jul 2019 Min 3 uger gamle Honda CB500F viser også min, i ekspansionsbeholderen - når man googler det ser det ud til at være meget "typisk" for nye honda cykler - min skal dog snart til 1000 km service så må de efterfylde

• Dries V
    Dries V Tilmeldt:
    maj 2019

Følger: 1 Emner: 2 Svar: 9
    #3   7. jul 2019 Tak for de hurtige svar.

Min cykel har faktisk allerede været til første 1000 km service for en måned siden.
    Det må have været noget, som de ikke har tjekket.

• Sajmon ™

#4   7. jul 2019 Ikke nødvendigvis.

Så varmt som det har været i mellemtiden, kan sagtens have gjort at der er fordampet noget væske fra beholderen, som der gør hele tiden.

• #5   7. jul 2019 Væske fordampet fra beholderen pga temperatur, som der gør hele tiden???
    Altså jeg formoder at vi er enige om at kølekredsløbet er et lukket kredsløb, ikk?
    Et lukket kredsløb, som pga temperatur stigningen ved drift, kommer under tryk.
    Normalt koger vand ved 100 grader celsius, men ved at sætte det under tryk, hæves kogepunktet.
    Hvis motoren bliver overophedet er det ikke unormalt at der bliver lukket tryk og dermed kølevæske ud gennem en overtryksanordning, men jeg formoder at det ikke er det du tænker på her eller??
    Så hvad mener du egentlig med at der hele tiden fordamper væske??

• Sajmon ™

#6   7. jul 2019 Kølesystemet er lukket, men dækslet ventilerer op i bunden af ekspansionsbeholderen når vandet udvider sig - og den beholder er åben i toppen.
    Når vandet i systemet så køler ned, trækker dækslet lidt vand retur så niveauet er rimeligt konstant.

Der fordamper hele tiden væske fra den beholder, da den jo er åben i toppen.

Kommentér på:
Påfyldning af kølervæsken på Honda CB650R

Annonce