{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
247 visninger | Oprettet:

Rust- of kalkfjerner {{forumTopicSubject}}

Hej

Jeg vil gøre min svært rustne tank rent indvendigt med Borup rust- og kalkfjerner som jeg doser 1:1 med vand, i følge anvisningerne. Derefter vil jeg skylle den med varmt vand og sæbe.

Der står på flasken at ubehandlet jern skal grundmales når overfladen er tør. Nu hvor tanken er beskyttet af benzin og olie for efter tiden, er det vel ikke nødvendigt, vel?

Kom gerne med jeres inputs.




Kommentarer på:  Rust- of kalkfjerner
  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 248 MC-er: 13 Annoncer: 1 Emner: 123 Svar: 19.285
    #1   9. jul I det sekund du skyller med vand, begynder rusten at dannes. Med det samme, som i fra NU til NU... smiley

    Så tilføjer du benzin med op til 5% ethanol, som loven foreskriver der skal være i benzin idag.
    Ethanol tiltrækker den fugt som kommer fra den friske luftforsyning som dækslet har, for at kompensere for forbruget af benzin.
    Når det fugt fortættes, ender det som vand i bunden af tanken - og så har du optimale betingelser for mere rust. smiley

    Sjovt nok er det altid bunden af en tank, som ruster først... smiley

    Du er nødt til at overfladebehandle tanken indvendig, hvis du ender med råt metal.


  • #2   9. jul Tak for din kommentar.

    Hvilken behandling kan man give den?


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 248 MC-er: 13 Annoncer: 1 Emner: 123 Svar: 19.285
  • #4   9. jul Erh, ethanolen binder vel netop vandet og forhindrer det i at udskilles og synke til bunds i benzinen qua sin højere vægtfylde? Som den ene af ofte to spritbaserede komponenter i karburatorsprit ville jeg forvente det af ethanolen...

    ...men for den del af tankens indvendige overflade, der ikke er konstant vædet i benzin, er problemet reelt nok, så snart tankens oprindelige belægning er brudt smiley


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 248 MC-er: 13 Annoncer: 1 Emner: 123 Svar: 19.285
    #5   9. jul Så synes jeg du skal hælde noget benzin i en 1,5 liters flaske, og tilsætte en smule vand - og se hvad der så sker når det står stille et par timers tid. smiley

    Det udskilles og falder til bunds på ganske fin vis. Man skal kun ryste flasken let for at det blandes igen, men det udskilles ved stilstand - dvs så har rust fine betingelser for at dannes.


  • #6   10. jul Jamen hvis du har set det ske, er jeg blot glad for, at jeg efter indførslen af ethanol i benzinen fortsatte med at bruge Statoil's hhv Biltemas Kondensfjerner. Den indeholder det andet alm. anvendte middel i traditionel karburatorsprit, Isopropylalkohol smiley

  • #7   10. jul Jeg har skyllet alt skidt ud af den med vand og kommet en rimelig mængde olie i. Det kan vel godt pause korrosionen indtil jeg får mit tank cure hjem, ikke?

Kommentér på:
Rust- of kalkfjerner