3.154 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 10 Svar

Honede cylindre? Honede cylindre?

Hej

Jeg kunne selvfølgelig søge på google osv. men vil hellere ha' jer tekniknørder til at forklare smiley

Hvad betyder det at man honer en cylinder?

Ved det er noget med krydsspor i cylinderen, men hvorfor og hvad gør det?

Skal nemlig snart have min motor sendt til renovering, så skal vide hvad der skal gøres.

Tak

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• TV mounting / hanging 600 kr.
  • Nedtagning af loftslampe som er ved at falde ned og pt hænger i én skrue 400 kr.
  • Loftspots slukker ikke 600 kr.
  • Lavt tryk på varmt vand bruser 1.000 kr.
  • Gravearbejde med minigraver, 12kvm 1.600 kr.
  • Rensning af tilstoppet afløb 950 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Honede cylindre?
  • #1   16. sep 2007 For at få en frisk cylinder, undgå evt. olieforbrug (Kræver også nye ringe)

• #2   16. sep 2007 Ja, men hvorfor ...søren...skriver de så både cylinderBORING og så bagefter cylinderhoning?...Det må være to forskellige ting.

Boring har jeg styr på smiley

• #3   16. sep 2007 En udboring er i 2 steps. Det første hedder en boring hvor den bores til, så den har den rigtige størrelse. Det næste trin er at der slibes et krydsmønster i cylinderen. Helt præcist hvad den gør er jeg ikke 100% sikker på, men jeg gætter at det hjælper på tætheden, når ringene fiser op og ned. Håber det er svar nok.

• #4   16. sep 2007 Krydsmønsteret (opnået ved honing) har til formål at holde på oliefilmen der skal være på cylinderen. Hvis cylinderen var helt glat ville olien ikke kunne hænge fast.

Hygge

• #5   16. sep 2007 Tak smiley

Så vil jeg undersøge hvad det koster ved den lokale motorguru. Den CB400 skal holdes kørende!

• Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator

Følgere: 293 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.722
    #6   16. sep 2007 Når en motor har mange km på bagen, er cylindrene en smule ovale på grund af den påvirkning krydspinden har i stemplet.
    Boring bestemmer størrelsen og hvor oval cylinderen er. Den skal jo helst være helt rund sammen med stemplet.

Når så man er på den rigtige størrelse, finhoner man den for at lave krydsspor. De er nødvendige for at oliefilmen bliver hængende på cylindervæggen - ellers rører stempelringe og cylindervæg hinanden og det må de ikke.

• #7   16. sep 2007 Mikael (Tønder): Honing er ikke at gøre foringen så glat så muligt-tværtimod gøre den så "ru" som muligt....

Årsag:
    Glat foring - stempelringene træder på en stor overflade -stor friktion/modstand

Honet/"ru" foring - stempelringene træder på en lille overflade - lille friktion/modstand

Håber det gav mening....

Sajmon - hvis stempelringene ikke rører cylindervæggen hvordan vil du så holde kompression/undgå gennembrænding ned til sumpen?

• #8   16. sep 2007 Sajmon har ret Anders, MEN kun ved at de rent faktisk ikke rør, der ligger en ekstrem tynd oliefilm i mellem. Ellers ville de slides hurtigt.

• #9   16. sep 2007 Sajmon/Jesper S - var vist for hurtigt ude med riven, vi er rørende enige.....

• #10   16. sep 2007 tror det var en ren fortolkning der smiley

Jesper

Kommentér på:
Honede cylindre?

Annonce