826 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 17 Svar

Flat eller buet hoved på cylinder? Flat eller buet hoved på cylinder?

hej hej!

i min søgen efter en cylinder/kit til min RS 125 faldt jeg over denne side: (link fjernet)
Og der er jo meget at vælge imellem!

Men hvilken effekt har det at købe en cylinder med flat hoved frem for buet?

hvilke coatings er gode på en cylinder?

Hvad gør at en cylinder kun er egnet til racing og ikke road?

Håber på noget eksperthjælp fra jerherinde:)

tak..

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Udskiftning af rør del på afløb 1.000 kr.
  • Køkkenamatur er løst 800 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 800 kr.
  • Hækklipning 1.600 kr.
  • Vandhane skiftes 750 kr.
  • vinduespusning 800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Flat eller buet hoved på cylinder?
  • #1   18. sep 2007 Det er faktisk noget af et spørgsmål du kommer med. Men bestemt ikke dumt.
    Jo mere en motor kan komprimere den gas der skal skal forbrændes i forbrændingskammeret, jo mere effekt kan man få ud af motoren. Men det stiller dog store krav til resten af motoren, og her især stempler, der direkte kan få skudt et hul i toppen, hvis de ikke kan holde til kompresionen.
    Belægninger eller styrke af materialer er der også skrevet lange bøger om. Og der bliver hele tiden udviklet nye metoder til at gøre metaller mere slidstærke. Du kan evt. læse mere om det her:
    http://www.fagteori.dk/mv/menu/index.html under materialelære.
    Man kan tillade sig meget inden for motorsport, da tingene kun skal have en begrænset levetid og der ikke stilles lige så skrappe krav fra myndighederne. Det er tit det der afgører om det er til race eller må bruges i hverdagen.

• #2   18. sep 2007 takker, men hvad tror du ville være det bedste valg mht stempel. Det skal selvfølgelig være holdbart..

Og hvad er fordele/ulemper med hhv. en og to stempelringe??

• #3   18. sep 2007 Det er selvfølgelig et svært valg. Men jeg ville nok vælge det komplette sæt, hvor volumen bliver ændret til 144 ccm med smedede stempler. Det skulle gøre den endnu mere sjov at køre på. Men omvendt er det ikke sikkert at resten af motoren kan holde til det.
    Skal det bare virke, er det nærliggende at vælge cylinder og stempel i standardversionen.

• #4   18. sep 2007 Det er nu ikke cylinderen der har et fladt eller buet hoved, det er altså stemplet. Med et fladt stempel og et passende topstykke vil motoren fåe en helt anden karakteristik. Du skal dog også køre på 98 oktan, hvilket er svært at få i dk.

En eller to stempelringe... Med en skulle friktionen være lidt mindre, men den bliver også hurtigere slidt. Jeg ville vælge et stempel med 2 ringe.

mvh.
    Martin

• #5   18. sep 2007 marin påååske.. man kan så købe oktan booster

• #6   18. sep 2007 hvorfor 98 med fladt stempel??

• #7   18. sep 2007 og hvilke dele ville have problemer med 144cc sættet?

• #8   18. sep 2007 Med hensyn til coating af cylinderen kan jeg anbefale nikasil. Det er meget brugt på cross 2 takterne.

• #9   18. sep 2007 det flade stempel skal bruges med et specielt lavet topstykke, der giver en høj kompression. Så de 98 oktan skal til for at den ikke skal tændingsbanke

• #10   18. sep 2007 Gregeren: Oktan-tallet du kender fra tanken står for hvor meget benzinen kan komprimeres. Derfor kan det blive nødvendigt med højere oktantal.
    Det du kan få problemer med, er ting som koblingen, lejer osv. Det kan være at cyklen sagtens kan klare det, men det kan også være at koblingen ikke kan holde de ekstra kræfter.

• #11   18. sep 2007 okay takker for svar! det er yderst brugbart det i skriver..

Brian.. Hvorfor 144cc sættet frem for 154polini? (har selv hørt meget skidt om polini sættet, men din mening?)

Hvorfor slides en stempelring hurtigere end to?

• #12   18. sep 2007 jeg har desuden købt og monteret denne udstødning: http://tyga-performance.com/site/product_info.php?cPath=72_74_89&products_id=732&osCsid=b3d44ce5727464e0c13872b482c09ea2

Der generelt har en smule større diameter end den originale. På hvilken måde vil det påvirke cyklen der ellers står standart? (forudsat at den ler blevet dyset til den nye udstødning)

• #13   18. sep 2007 Jeg må indrømme at jeg ikke kender så meget til polini sættet. Så det kunne også være en mulighed.
    Det der kunne være negativt ved polini, er at motoren er blevet ændret så meget, at det anbefaler at montere en større karburator og desuden er det heller ikke et smedet stempel.
    Stempelringene har til opgave at forhindre trykket på oversiden af stemplet i at smutte ned forbi stemplet. Derfor er stempelringene fjedrepåvirkede og presser hele tiden ud mod cylindervæggen. Derfor vil de altid blive udsat for et slid. Men når der kun er en ring, er der kun en ring der slides på. Nogle motorer kører faktisk også med 3 stempelringe, for at være endnu mere slidstærke.

• #14   18. sep 2007 ok, har hørt om mange med varmeproblemer ved polini, lidt sjovt når den er vandkølet.. hvilken betydning har det at stemplet ikke er smedet?

Nogen mening om udstødning?

takker!

• #15   18. sep 2007 Smede stempler kan holde til en højere kompresion, derfor anvender man dem ofte når man tuner motorer. Jeg tvivler på hvor meget effekt du får ud af udstødningen, når resten er standard. Men hvis du begynder at tune moteren, vil den formentlig have lettere med at komme af med luften.

• #16   18. sep 2007 Hvis man nu ikke vil gå så vidt som at smække et bigborekit på og istedet vælger et stempel med to ringe, flad top og et topstykke til stemplet, ville der så være hypper at hente?

• #17   19. sep 2007 Det problem de fleste får med polini kittet er at der bliver for varmt ved udstødningsporten, hvorefter den river stemplet i stykker...

Hvad du kan hente med et flat top stempel osv, er nok ikke mere end 1-2 hk, men trækket vil blive markant ændret (til det bedre) og den vil også komme til at lyde lidt mere som en crosser

Kommentér på:
Flat eller buet hoved på cylinder?

Annonce