826 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
17 Svar
Flat eller buet hoved på cylinder? Flat eller buet hoved på cylinder?
hej hej!
i min søgen efter en cylinder/kit til min RS 125 faldt jeg over denne side: (link fjernet)
Og der er jo meget at vælge imellem!
Men hvilken effekt har det at købe en cylinder med flat hoved frem for buet?
hvilke coatings er gode på en cylinder?
Hvad gør at en cylinder kun er egnet til racing og ikke road?
Håber på noget eksperthjælp fra jerherinde:)
tak..
0 synes godt om
jul 2007
Følger: 9 Følgere: 8 MC-er: 1 Emner: 13 Svar: 494
Jo mere en motor kan komprimere den gas der skal skal forbrændes i forbrændingskammeret, jo mere effekt kan man få ud af motoren. Men det stiller dog store krav til resten af motoren, og her især stempler, der direkte kan få skudt et hul i toppen, hvis de ikke kan holde til kompresionen.
Belægninger eller styrke af materialer er der også skrevet lange bøger om. Og der bliver hele tiden udviklet nye metoder til at gøre metaller mere slidstærke. Du kan evt. læse mere om det her:
http://www.fagteori.dk/mv/menu/index.html under materialelære.
Man kan tillade sig meget inden for motorsport, da tingene kun skal have en begrænset levetid og der ikke stilles lige så skrappe krav fra myndighederne. Det er tit det der afgører om det er til race eller må bruges i hverdagen.
aug 2007
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 18 Svar: 184
Og hvad er fordele/ulemper med hhv. en og to stempelringe??
jul 2007
Følger: 9 Følgere: 8 MC-er: 1 Emner: 13 Svar: 494
Skal det bare virke, er det nærliggende at vælge cylinder og stempel i standardversionen.
feb 2005
Følger: 21 Følgere: 21 MC-er: 5 Emner: 34 Svar: 759
En eller to stempelringe... Med en skulle friktionen være lidt mindre, men den bliver også hurtigere slidt. Jeg ville vælge et stempel med 2 ringe.
mvh.
Martin
aug 2005
Følger: 24 Følgere: 21 MC-er: 2 Emner: 248 Svar: 4.420
aug 2007
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 18 Svar: 184
aug 2007
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 18 Svar: 184
jan 2007
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 3 Svar: 125
feb 2005
Følger: 21 Følgere: 21 MC-er: 5 Emner: 34 Svar: 759
jul 2007
Følger: 9 Følgere: 8 MC-er: 1 Emner: 13 Svar: 494
Det du kan få problemer med, er ting som koblingen, lejer osv. Det kan være at cyklen sagtens kan klare det, men det kan også være at koblingen ikke kan holde de ekstra kræfter.
aug 2007
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 18 Svar: 184
Brian.. Hvorfor 144cc sættet frem for 154polini? (har selv hørt meget skidt om polini sættet, men din mening?)
Hvorfor slides en stempelring hurtigere end to?
aug 2007
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 18 Svar: 184
Der generelt har en smule større diameter end den originale. På hvilken måde vil det påvirke cyklen der ellers står standart? (forudsat at den ler blevet dyset til den nye udstødning)
jul 2007
Følger: 9 Følgere: 8 MC-er: 1 Emner: 13 Svar: 494
Det der kunne være negativt ved polini, er at motoren er blevet ændret så meget, at det anbefaler at montere en større karburator og desuden er det heller ikke et smedet stempel.
Stempelringene har til opgave at forhindre trykket på oversiden af stemplet i at smutte ned forbi stemplet. Derfor er stempelringene fjedrepåvirkede og presser hele tiden ud mod cylindervæggen. Derfor vil de altid blive udsat for et slid. Men når der kun er en ring, er der kun en ring der slides på. Nogle motorer kører faktisk også med 3 stempelringe, for at være endnu mere slidstærke.
aug 2007
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 18 Svar: 184
Nogen mening om udstødning?
takker!
jul 2007
Følger: 9 Følgere: 8 MC-er: 1 Emner: 13 Svar: 494
aug 2007
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 18 Svar: 184
feb 2005
Følger: 21 Følgere: 21 MC-er: 5 Emner: 34 Svar: 759
Hvad du kan hente med et flat top stempel osv, er nok ikke mere end 1-2 hk, men trækket vil blive markant ændret (til det bedre) og den vil også komme til at lyde lidt mere som en crosser
Flat eller buet hoved på cylinder?