{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.520 visninger | Oprettet:

Lovligt? Dragstar - skære i ramme! {{forumTopicSubject}}

Hej MCG, først vil jeg sige, at jeg har søgt i forum, men uden at finde svar på mit spørgsmål.

Jeg har erhvervet mig en 2001 Dragstar 1100, som jeg vil bygge om til bobber stil. Derfor skal den bagerste del af rammen, som normalt holder den org. bagskærm, skæres væk.
Jeg kan se at så godt som alle der har lavet ombygningen til bobber, har gjort dette, men er det egentligt lovligt og skal den synes bagefter og evt. afgiftberigtiges på ny?

Se foto nedenfor, har sat malertape på, hvor der skal skæres.

På forhånd tak for hjælpen

Mikkel


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Lovligt? Dragstar - skære i ramme!
  • #1   25. aug 2019 Lovligt, nej....
    Ny afgift skal jeg ikke kunne sige, et problem er at maskinen ikke længere kan fragte 2 personer som de fleste maskiner er registreret til at kunne.


  • #2   25. aug 2019 auto consult.
    Der skal nogle beregninger dokumentation på ombygning.
    og så skal den synes med konstruktive ændringer

    Har engang været med inde over en cafe ombygning med rearloop. der blev skråret i stel og svejst en tværstang på, Pris i alt med papirarbejde og svejsning og arbejdsløn. 12.000 kr.
    Du skal ikke betale ny afgift for bagende ombygning.
    hilsen Kenneth.


  • #3   25. aug 2019 Anede mig det ville være noget møg - typisk DK! Alle de store nationer hvor tingene rent faktisk produceres og hvor man har viden på området, ja de har langt lempeligere regler, men i Dk ved skrankepaverne bedst...

  • #4   25. aug 2019 Hvis man skær den pænt ved svejsning og evt gemmer den er ikke det store problem hvis eller Dragstar er bygget ordenligt og forsvarligt,det er lige til at svejse på igen..

  • HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

    Følgere: 16 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.559
    #5   26. aug 2019 Alle former for "skære i stel/ramme" er = NO GO! (læs: piv ulovligt).

    Og så er der koret af folk som siger.....Jamen altså, jeg har set min fætter Niels og farbror Bent få deres synet og køre lovligt og bla bla bla bla...... løgn og latin!

    OG....

    Når så lovgivningen er overstået, så kommer fornuften og hvad der reelt bliver set på i en synshal. Du skal bare vide, at såfremt noget ser piv-ulovligt ud, tja, så bliver det opdaget og kan ikke synes/godkendes. Hvilket jo er fair nok.....synshallen skal jo ikke udhænges eller beskyldes for noget. Men vores retstilstand er - trods alt - sådan, at du ikke kan blive straffet for uvidenhed.

    At du eller andre (farbror Bent) får noget synet betyder IKKE at det er lovligt - husk det!

    Nå! Bortset fra det.....så er jeg overbevist om, at såfremt du laver et solidt godt håndværk med den bagramme ift. befæstning af en skærm, så vil den uden tvivl trille "intet at bemærke" igennem synshallen. På samme vis er der tonsvis af cykler, som har omplaceret deres bagdæmpere og endda skåret rammer væk/modificeret, således vinklen er på anden måde (design/look-and-feel) som også er blevet synet.... men det er og bliver ulovligt.

    Så jeg synes ikke du skal opgive dit projekt - ingenlunde.....lav det hammer-kanon-flot og godt, således det ligner noget der har været der altid.....worst case.....tja, så må du svejse rammen på igen - få banditten synet....og retur til workshoppen smiley

    Yes? smiley


  • #6   26. aug 2019 Kontakt Auto Consult..

    Hvis der er skåret xx cm bag noget bærende som støddæmper, så kan den godt blive godkendt med det. Men det koster penge at få godkendt..

    Hvis du planlægger at gøre det, og ikke få det godkendt, så vær opmærksom på at EU kræver periodisk syn af motorcykler i 2020.. = dyr pynt i stuen smiley


  • #7   27. aug 2019 #6 blev det direktiv ikke droppet for flere år siden? mener bestemt det blev droppet fordi der ikke var grundlag i trafiksikkerhed smiley
    -ret mig gerne hvis jeg tager fejl smiley


  • #8   27. aug 2019 Periodisk syn er ikke noget der kommer i 2020. Tidligst 2022 og kun måske.
    http://danskemotorcyklister.dk/kompromis-om-periodisk-syn-af-mc/


  • #9   28. aug 2019 7#

    De har lige fået forlænget deres kontrakt med staten smiley


  • #10   28. aug 2019 det lyder da ubehageligt smiley

  • #11   2. sep 2019 har snakket med autoconsult, der godt ville kunne få det godkendt, men det ville kræve adskillige timers arbejde, godkendelser osv, så det ville belkøbe sig til ca. 9000kr ex moms, et beløb der måske er fair nok, jeg har ikke rigtig ngoet at holde det op imod. Men blot ikke et beløb jeg er villig til at betale for den slags as it is. Men det korte af det lange er, at ja det er ulovligt at gøre uden videre, men det kan gøres lovligt, hvis man har midlerne smiley

  • HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

    Følgere: 16 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.559
    #12   3. sep 2019 Så burde Autoconsult sendes retur på skolebænken, for man får ikke udfærdiget ny typegodkendelse (og andet) for dkr. 9000,- ex. moms. Hvis du skærer i dit stel, så er det ingen lunde "kun" en konstruktiv ændring - så er det et "nyt stel" - it's a fact! Fabrikken har ingen typegodkendelse på diverse skærelystne danskere, som måske/måske ikke vil skære dit-og-dat væk.....og det kan Autoconsult absolut ikke betale sig fra for dkr. 9000,-

    Igen....ét er om det er piv-ulovligt og ubetalbart - hvilket nok også afspejler forholdet, at der ikke er mange som gør disse ting (custom "as is") - noget andet er, om du laver en ændringer som reelt kan ses ER lavet?

    Nå....blot en comment fra den bitre erfaringsverden smiley


  • #13   8. sep 2019 HM: Det er hverken jeg eller Autoconsult så enig i, det er jo det de er derfor og den slags de får godkendt hele tiden. Men det kræver en komplet opsætning af hvad man vil lave, hvilke dele der bliver fjernet og hvad man påsætter for at kompensere og derefter udregninger der viser at det vil holde. De fortalte at de laver en hel del af den salgs på både choppere og især Cafe racere.
    Men det er heldigvis også ligegyldigt, jeg har fundet en anden løsning, så jeg beholder mine penge for nu smiley


  • HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

    Følgere: 16 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.559
    #14   8. sep 2019 Sådan noget ævl, vrøvl og bavl...... Hvis Autoconsult udfærdiger typegodkendelser for dkr. 9.000,- så er der givetvis en del bil- og mc producenter som vil bruge dem fremover! Er du i det hele taget klar over hvad der indgår i processen for "typegodkendelse" - altså den funktion som ét EU land *SKAL* foretage førend noget som helst bliver og kan godkendes?

    Som det fremgår af deres selv egen hjemmeside, så er der tale om - primært rådgivning - hvor de beskriver Dataerklæring med divergerende indhold - som absolut beskrives meget fluffy.

    Så.....vis mig en MC som trådstarter eller f.eks. en typisk BMW R-model hvor du voldskærer i stellet og får den lovliggjort..... det sker ikke! smiley


Kommentér på:
Lovligt? Dragstar - skære i ramme!

Annonce