1.720 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 16 Svar

Hvorfor knækker ventiler? Hvorfor knækker ventiler?

Ja helt nøjagtigt, hvorfor er det lige at ventiler skal knække?
Nu har min motor i forvejen ry for at tygge ventiler ind imellem. Men hvorfor er det lige at de skal knække. Det er ikke fordi at de er for langsomme om at lukke, stemplet rammer slet ikke ventilen.

Det er iøvrigt typisk udstødningsventiler motoren tager.

Er det fordi de bliver for varme? (er vel sandsynligt)
Eller er det fordi de ikke står rigtigt?
Eller noget helt tredie.
Ventilerne ER iøvrigt rimeligt tynde.

Men spørgsmålet er som sagt.
Hvorfor knækker ventiler?

Mvh
Velo

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samling af Kyoto kommode / delvist samlet 500 kr.
  • Klipning hæk 1.400 kr.
  • Udskifte vandhane til opvaskemaskine 1.200 kr.
  • Nedtagning af radiator. 2.380 kr.
  • Montering af parasol på fod 1.000 kr.
  • Ophæng af tv og diverse 950 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvorfor knækker ventiler?
  • #1   26. nov 2007 skulle lige til at skrive titanium ventiler , men tvivler smiley
    men få fat i nogle rå stålventiler de holder med garanti længere , hvis hærdningen er for hård vil de knække

• #2   26. nov 2007 Man bør kunne se på dem hvordan det er sket. Hvis stemplet har ramt dem kan man se det på dem, og det samme hvis det er en fejlstøbning.
    Under alle omstændigheder bør de ikke gøre det.

OT: er det dig der kommer i Station2 i aften?

• #3   26. nov 2007 Mener de er lavet af blik eller træ på en Aprilla. Ikke nær så godt som stål.

Nej, meget ventilslid opstår når de ikke er stillet præcis og en følge deraf er ofte også højere temperaturer.

• #4   26. nov 2007 Ventilfjedrene skulle vel ikke være så stærke, at de får ventilerne til og knække.....

• #5   26. nov 2007 Hmm.
    Gad vide om man kan få andre ventiler i den størrelse.
    Men det er kun udstødningsventilerne der knækker og det er typisk oppe i toppen.
    Men indrømmet, det er typisk noget tid efter jeg har haft stillet ventilerne at det går hen og sker, kan ske at jeg skal justere og tjekke dem noget oftere end anvist.

Jepser J.
    Det er ikke mig der er i TV2 i denne omgang, men jeg er spændt på at se hvem det er. Jeg har intet hørt om det nogen steder.

• #6   26. nov 2007 Okay =) Det kunne jo godt have været enten dig eller Morten Lehmann.

• #7   26. nov 2007 Nja.
    Ud fra hvad jeg har hørt (Læst på BS.) så skulle det være en flerdobbelt dansk mester, og så er der faktik ikke ret mange andre end en 2-3 sjældændere som det kan være.

• #8   26. nov 2007 Velo... På det tykkeste sted knækker de? Har du sat ekstra stærke fjedre I.... for så vil jeg sku stadig tro det er derfor det går galt..

• #9   26. nov 2007 hvad sker der lige i station2 om j må spørge ?

• #10   26. nov 2007 Jacob.
    Der er noge om ulovlige knallerter.
    Jepser.
    Det ser ikke ud til at det er en 8 dobbelt Scooter kører der tester dem. Men blot en 8 dobbelt DM RR vinder (Kan jo være alle klasser!)

Nu har jeg ikke set hvor denne her ventil er knækket.
    Men lur mig om ikke det er lidt under hvor rillen til låsemånerne sidder, det har det været 2 af gangene hvor jeg har oplevet det.

Hvis de bliver for varme, skal den så ikke dyses lidt federe egentligt?

• #11   26. nov 2007 Ventilerne knækker der hvor det nederste af halvmånerne støtter mod ventilen.
    Og stumpen var temmelig svær at få ud af "låget" eller hvad nu toppen mellem ventilen og fjederen den hedder.

Og nu jeg tænker over det, så er det det samme sted som de to første gange jeg oplevede et ventilbrist.

• #12   26. nov 2007 Gahh.
    Hvad er den bedste måde at modvirke dette på.
    Korte halvmånerne op eller hvad?

• #13   27. nov 2007 Må til at nærlæse lidt så.
    Tak for hjælpen.
    Venligst
    Velo

• #14   27. nov 2007 Ahh.
    Tror du har misforstået mig Hekto.
    Der er ikke den rille hvor halvmånerne de sidder fast i. Det er i den anden ende af halvmånerne at ventilen er knækket.
    Det er som om at det er halvmånerne der har klemt ventilen over (Sådan forståeligt overdrevet)

Kan jeg ændre på disse låse måner så risikoen for ventilbrud mindskes? Eller er det bare ærgeligt og en risiko jeg må leve med?

• #15   27. nov 2007 Ikke rigtigt, ventilstammen er helt blank.
    Du kan godt kalde det for skarpe kanter. For det bliver knivtynde ned mod tystykket der hvor de ender.
    Men jeg har en ide som du også ser ud til at hentyde til her.
    Irriterende at der skal være sådan men motoren er jo også en lidt gammel konstruktion efterhånden.

• #16   27. nov 2007 Hovedårsagen til at ventiler står af er varme.

Er de ikke stillet korrekt, bliver der ikke ordentlig fysisk kontakt mellem topstykket og ventilen, varmen i ventilen og stammen kan ikke afledes og hele ventillegemets temperatur stiger. Dette medfører, at det knækker, hvor det udsættes for flest tæv eller har sit svageste sted.

Det vogtigste er derfor, at der er spillerum ved ventilen i TDC og hellere lidt for meget end for lidt. Er der ike spillerum, opstår der varmeafledningsproblemer længe for de avancerede ting somsvigtende kompression og gok fra stemplet.

Kommentér på:
Hvorfor knækker ventiler?

Annonce