{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.134 visninger | Oprettet:

Anders A
Anders A
Tilmeldt:
3. jun 2016
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5

Svejse i aluminium {{forumTopicSubject}}

Hej alle. Jeg er desværre kommet til at bruge den forkerte bolt, og på den måde ødelagt noget aluminium lige over bundkaret smiley .
Er det muligt at svejse dette??
Og er der nogle omkring Midtjylland, Østjylland som evt kan hjælpe mig med det

Mvh Anders


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Svejse i aluminium
  • #2   29. nov 2019 Min blok på den gamle cb750 er støbt og der er flere gange blevet svejst i den. Også et stykke med gevind der holder et dæksel. Så det kan godt lades sig gøre

  • leif s
    leif s Tilmeldt:
    dec 2007

    Følgere: 1 Emner: 6 Svar: 111
    #3   29. nov 2019 2m steel i kjellerup kan klare opgaven

  • Fanta H
    Fanta H Tilmeldt:
    apr 2007

    Følger: 4 Følgere: 11 Svar: 1.405
    #4   29. nov 2019 Svend Anderson Mundelstrup smedie lige uden for Aarhus,han kan

  • #5   29. nov 2019 Snup det nærmeste smede/maskinfabrik i nærheden, de klare det sikkert for lidt til kagekassen smiley

  • #6   29. nov 2019 Jeg købte en harley gearkasse der var revnet i det ene hjørne, ca 3x4cm trekant revet af. Den blev svejst af den lokale smed (Anker i Kolding) og har holdt siden. Så jo, det kan sagtens svejses

    Det er vigtigt at svejseområdet er rent, og det er måske ikke lige det nemmeste sted at komme til. I værste fald skal du have motoren ud.

    Du skal nok også forvente at der skal skære nyt gevind, sæt evt en helicoil i, så kan den også hjælpe til med at holde sammen på stumperne,

    Alternativt kan du OVERVEJE om det er bedre at lime stumpen på med 2-komponent og nøjes med en helicoil? Eller måske endda bruge det gevind der sidder tilbage og blot bore hullet i stumpen ud så der ikke er belastning i gevindet i stumpen?

    Der ser ud til at være gods nok underneden til at den rigtige skrure kan få fat?

    Hvad bruges gevindhullet til?


  • #7   30. nov 2019 @Per t
    Helicoil til at holde sammen på det .... Har sjældent hørt vås som dette...
    Hullet skal lukkes. Der skal svejses en klump på og der skal skæres nyt gevind...

    Det kan som oftest godt lade sig gøre.. Men der findes støbte legeringer der indeholder så meget skidt at det aldrig vil holde.
    Bundkaret skal pilles af for at det bliver godt. Intet andet end den flydende aluminium kan klarer den temperatur det får..


  • #8   30. nov 2019 @Brian
    Tak for de rosende ord.??

    Men hvis du ellers læser hvad jeg skriver, siger jeg ikke at en helicoil kan holde det alene, men hvis stumpen svejses på og gevindet forstærkes med en helicoil vil det hjælpe med at holde stumpen/svejsningen på plads.

    Og som du kan se af billedet er der meget gevind tilbage, så man bør overveje om der er nok til at en skrue kan holde hvis stumpen vores ud med frihul. Det er selvfølgelig kun hvis der er begrænset belastning på skruen.....bare så alle er med ??



  • #9   30. nov 2019 Selv tak Per... Det er noget forbandet klamphuggeri du har gang i. Tror ikke du nogensinde har lavet en reparation som denne.. og dit gætteri hjælper ingen..

    En helicoil er en fjeder og holder ikke sammen på noget som helst.. det er 30år siden helicoil var det nye sort.. de fleste af os er blevet noget klogere siden. i dag benyttes bøsninger (timesert) alle steder hvor det er muligt.

    Det gevind der er tilbage er intet bevendt og forsvinder i det øjeblik der svejses. Og jeg ser INGEN ide i at putte en gevind bøsning i det nye fine gevind.


  • #10   30. nov 2019 Ikke for at være negativ, men det er altså bare noget pis at svejse sprøjtestøbt aluminium, og dem der har fået det gjort, glemmer at skrive at det ikke kan holde til belastning, og aldrig bliver tæt!! Men hvad ved jeg, god fornøjelse med projektet smiley

  • leif s
    leif s Tilmeldt:
    dec 2007

    Følgere: 1 Emner: 6 Svar: 111
    #11   30. nov 2019 Fik svejst et bundkar her i sommer ,ja det er sprøjtestøbt aluminium,og ja det er noget pis at svejse ,men det kan lade sig gøre ,hvis man ved hvad man gør. Ps det er faktisk tæt stadigvæk??

  • #12   30. nov 2019 #11 Du har så bare været heldig som en af de få, håber sgu da du spiller lotto smiley

  • Anders A
    Anders A Tilmeldt:
    jun 2016

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5
    #13   1. dec 2019 Jeg har også den lille stump der røg af inde i gearkassen. Der er ingen revner, kun knækket metal af, og derved bolten inde i gearkassen, som stikker ind i gearkassen
    Kan man evt lime det lille stykke metal på med power epoxy metal lim, og smide lidt lim ind i gevind hullet.


  • Anders A
    Anders A Tilmeldt:
    jun 2016

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5
    #14   1. dec 2019

    profilbillede
  • Anders A
    Anders A Tilmeldt:
    jun 2016

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5
    #15   1. dec 2019

    profilbillede
  • #16   1. dec 2019 Nej du må endelig ikke prøve at lime... når stumpen falder af risikerer du at den blokerer gearkassen. og du står af med uoverskuelige følger...

  • #17   1. dec 2019 @Brian
    Jeg fik denne gearkasse svejst i 2012 og plansleb og skar selv nye gevind. Den holder endnu...

    Måske du kunne holde lidt igen med dine ubehagelige kommentarer? Jeg forsøger at hjælpe ligesom alle andre og har faktisk erfaring med en større skade end den der spørges til


    profilbillede
  • #18   1. dec 2019 @Per

    Hvis du prøver at læse hvad jeg skriver. i stedet for at blive tøsefornærmet efter første linie så ville dine indlæg give mere mening smiley


  • Anders A
    Anders A Tilmeldt:
    jun 2016

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5
    #19   1. dec 2019 Mange tak for alle de fine svar. Det er rart, at der er nogle som har prøvet noget lign før mig.
    Jeg har besluttet mig til, at prøve at få det svejset, af en der kan svejse i aluminium.
    Hvis der er nogle som kender en, som kan svejse i aluminium i Silkeborg eller omegn, vil jeg være super glad.
    God søndag til jer ??


  • #20   1. dec 2019 @ Brian
    Læs selv hvad du skriver

    "Selv tak Per... Det er noget forbandet klamphuggeri du har gang i. Tror ikke du nogensinde har lavet en reparation som denne.. og dit gætteri hjælper ingen"

    Mon ikke de fleste vil blive småsur efter sådan en indledning?

    Nu har jeg så bevist du tog fejl i din svada, men du er åbenbart for stolt til at indrømme det.


  • #21   1. dec 2019 @Per
    Nu stopper du fandme...

    Det er dig der foreslår Helicoil og 2 komponent lim som mulige løsninger... og det er det ingen lunde.aldrig nogensinde!! At nævne den slags er utilgiveligt !

    Jeg fortæller med faglig stolthed hvordan den eneste mulighed for reparation skal foregå..
    Med den risiko der er for at det aldrig bliver godt.

    Du fortæller faktisk selv at det er sådan du også har fået løst en lign opgave...

    2 komponent lim og Helicoil som medbærende element er klamp af værste skuffe .. og ikke noget men rådgiver med. Nogle brugere kunne fejlagtig tro at de gjorde noget fornuftigt fordi de havde læst dit indlæg. Og det må bare ikke ske.
    Man skal tænke sig om inden man strør om sig med løsningsforslag...


  • #22   1. dec 2019 Så er der ballade igen, det er sikkert min skyld, det plejer det jo at være smiley

  • #23   1. dec 2019 22# det er som regel dig og Brian der skaber balladen smiley


  • #24   1. dec 2019 #23 Ja måske, men det er sgu da også for galt at vi er så kloge, eller er det bare alle i andre der er d....??? smiley smiley

  • #26   1. dec 2019 #25 Arh, det bliver vist for besværligt, så er det bedre bare at få det overstået hurtigt smiley


    profilbillede
  • Bib
    Bib Tilmeldt:
    okt 2017

    Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 83
    #27   2. dec 2019 Der er sgu´ikke noget mere sølle, end når tastatur-krigerne puster sig op..

    Bib


  • #28   2. dec 2019 #27 Jeg synes det er værre med dem der er helt renset for humor, det er da trist! Tænk bare, de skal leve hele deres liv som små bitre mennesker smiley

  • Bib
    Bib Tilmeldt:
    okt 2017

    Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 83
    #29   2. dec 2019 Helt sikkert smiley

    Bib


  • Fanta H
    Fanta H Tilmeldt:
    apr 2007

    Følger: 4 Følgere: 11 Svar: 1.405
    #30   2. dec 2019 Jeg vil mene at det er unødvendigt at svejse den stump på,
    det ser ud til at der er rigeligt gevind +10 mm.
    og idet du spænder bolten vil det være tæt, brug evt en kobber skive på bolten
    nu bliver jeg nok haglet ned, men der kan altså ikke sive olie forbi en bolt der er spændt korrekt, brug evt noget blå locktite


  • #31   2. dec 2019 #30 det ville være svært at få en plan flade at spænde det tæt på..
    Alternativ kunne være man kunne fræse men tænker det er svært at få sådan en bundkar spændt lige på et fræser bord..




  • #32   2. dec 2019 @29 og 30
    Spænder man ikke på bagsiden af det da er er fotograferet? Stumpen der er brækket af ligner "bunden" af gevind hullet. Hvordan brækkede den af? For lang skrue? I så fald tror jeg 29 har den billigst og bedste løsning, så er du fri for at tage motoren ud og strippe den for alt uden den svejses..


  • Anders A
    Anders A Tilmeldt:
    jun 2016

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5
    #33   2. dec 2019 Jeg kom desværre til at bytte rundt på to bolte. Den ene var 4-5 mm længere end den anden.
    Jeg spændte til, og fangede mig selv i, at jeg havde skruet bolten ind i gearkassen, Ca 4 cm over bundkarret.
    Jeg har også tænkt på, at man måske kan skrue en pinolskrue ind først med blå locktie, og derefter korte lidt af den gamle bolt, og skrue ind bagefter.
    Men fedt, med alle de gode forslag ??


  • #34   2. dec 2019 Så dit billede viser gearkassen indefra og hullet er gennemgående, korrekt? I så fald spænder bolten vel på en plan flade udefra? Dvs at du kan tætne den med en blød kobber skive ligesom på bundproppen?

    Som Fanta H (og jeg selv) har skrevet ovenfor ser der ud til at være masser af gevind tilbage, så hvis det ikke er beskadiget og du har mindst en skrue diameter gevind burde det sagtens kunne holde..... og ellers kan du jo forstærke gevindet med en helicoil smiley

    Hvad holder bolten og hvad skal den spændes med af moment?

    Hvis det er muligt, kan du jo også erstatte bolten med et gevindstag/pinbolt og skrue den i med grøn loctite og så bruge en møtrik på ydersiden, sådan er min gearkasse (ovenfor) monteret i stellet.... og ja, det er standard fra fabrikken og ikke fusk - med mindre man regner HD for et fusker firma smiley

    Vælger du gevind stag modellen med grøn loctite skal du dog være opmærksom på den skal varmes af....

    Ideen med at sætte en pinolskrue i og korte af den gamle bolt er nok ikke så smart, du ved ikke hvor længe den holder, det er lidt ligesom at få en tilfældig Brian til at svejse stumpen på. smiley Og den vil jo ikke give mere tætning end een lang skrue såvidt jeg kan regne ud

    Synes du bør overveje alternativerne inden du bestiller en svejser


    profilbillede
  • #35   2. dec 2019 En pindbolt er faktisk slet ikke nogen dårlig ide. Om den er brugbar kommer an på hvad der skal påboltes.

  • Peter R
    Peter R Tilmeldt:
    feb 2016

    Følgere: 1 Svar: 147
    #36   4. dec 2019 "Spændte til"? Invester også i en momentnøgle, nu du er i gang. smiley

Kommentér på:
Svejse i aluminium

Annonce