{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Kommentarer på:  Oktan 95 eller 100
  • #1   21. mar Spændende test.
    Ville være fedt at teste det på en ny moderne kværn også.
    Og hvor meget man kan hente hvis den også bliver kørt ind på en 100 oktan


  • #2   21. mar Min Skoda Superb fra 2018 har jeg som firmabil.
    Den har på 1,5 år kørt ca 60.000 km.
    Har kort til Shell og Cirkel K, og kan tanke lige hvad jeg vil.
    Om man kører E10 95 eller oktan 100 V power giver absolut det helt samne.
    Ingen mærkbar eller målbar forskel i noget som helst.
    Min påstand er at det hele ligger i følelser. Vi betaler mange penge for vores køretøjer her i DK. Både en bil og en motorcykel kører bedst når den er nyvasket, solen skinner, humøret er godt og man hører det rigtige musik. Hvis man bliver glad af at tanke ekstra god benzin ja så stiger humøret jo.
    E10 benzin er allerede den nye grædemur, de fleste negative holdninger beror på noget man har læst, set på YouTube eller hørt nede på grillen.
    Det seneste jeg så på YouTube handlede om baser på månen fra Alians, så noget konspiration om at Corona virus er udviklet af Mogens Glistrups falske morbrors fætter.
    Hvis vi kigger tilbage på de andre test osv. der figurerer omkring oktan 100, ja så lad os tage Bilbasen indslag lavet i samarbejde med OK... hvor uvildig, seriøs og valid tror man en sådan test er?

    Havde man hældt oktan 92 på motorcyklen i videoen, ja havde resultatet sikkert været 99,99% lig med 95 resultatet.


  • #3   21. mar Det handler jo mere om hvor meget vand der er i benzinen, jo mere bioethanol der er i benzinen jo mere vand kan ethanolen trækker, det vil sige du får mere vand i din benzin

  • #4   21. mar Sagligt set skulle der være lavere km pr liter ved e10 i forhold til e5, derfor er hans tal overraskende.

    Og så har vi igen angsten for at etanolen efterhånden fylder tanken med vand.


  • #5   21. mar Nej, det med vandet er vi ligeglade med. Det folk påstår er, at de kører meget længere pr. liter. Og den kører meget bedre.
    Jeg tror mere på det Onkel Jan skriver i #2


  • #7   21. mar Allerede inden E10 kom snigende var det snak og følelser i spil.
    Shell har i årevis markedsført deres V power ikke blot som ekstra oktan, nej også med en masse rosende ord omkring fantastiske adjektiver der kunne både det ene og det andet.
    Fakta er stadig, at selv mange år senere har absolut ingen uvildig undersøgelse eller test vist at det har nogen som helst positiv effekt.
    Det vrimler også med alle mulige små flasker man kan hælde i benzinen.
    Nogen renser, andre kan nærmest renovere en motor på en halv tank benzin.

    Følelser, markedsføring og forfængelighed.
    Hvis kosmetik eller medicinal industri kunne udvikle og sælge en rynke creme der faktisk virkede ..... ja så var der meget meget få der gik rundt og så gamle og rynkede ud.

    Googler man E10 og water smiley ja hvad giver en del af de første hits så?
    Ja det er blandt andet bell performance som selvfølgeligt jo har en kur.
    Grimme historier og skræk scenarier, men en lille flaske mirakel eleksir fra Bell ... så er alt godt. Thu hej det går mellem baller og lår.


  • #8   21. mar # 2 det kræver følelse at kunne mærke forskel, det ligesom hi-fi lyd

  • #9   21. mar Uha ja og superdyre HiFi kabler belagt med gulv sølv og andre eksotiske metaller Lyder SÅ meget bedre. smiley

  • #10   21. mar På en bestemt mc er det min påstand at 100 Oktan hjælper med at tændings fnidder kommer sener i omdrejnings feltet, og når man nu ved at efter tændings fnidder er det sætning man kan vendte sig, så er det at købe 100 Oktan beroligende smiley

  • #11   21. mar For mig har det aldrig været noget med ydelse for de tog. Jeg har lært at den højeoktan tænder renere og derved ikke sviner i moteren - hvilket kan gøre en forskel på bybiler. Ikke motorvejspendlere.
    Om det er rigtigt ved jeg ikke - men jeg er en følsom fyr og holder af mine ting. Så de får sgu for lidt kroner ekstra kærlighed på den front smiley


  • #12   22. mar Vælg E5 og mindst det passende oktantal, hvis din motor ikke klarer det højere ethanol-indhold i E10. Længere er den da ikke IMHO...

  • #13   22. mar Da OK dengang tilbød 100 Oktan på deres standere, testede jeg 100 Oktan på min tunede V-Max.
    Testede i alle omd. og hastigheder (ahøm) smiley
    Og kunne konstatere at Motoren var "tilfreds" med 95 E10 og 100 E5. Ingen fnidder eller tøven/udsættere kunne observeres.
    Så min personlige opfattelse er 100 Oktan er rent marketing gimmick for olieselskaberne. smiley
    Men tror gerne på, at øget Ethanol i benzinen nedsætter levetiden på gummi dele.


  • #14   22. mar Jeg har skrevet det før, og her kommer den igen, jeg tror alle mine nyere cykler kan køre på e10 (de har ikke brokke sig endnu) men min gamle honda vf500f2 "kan" helt sikkert ikke. Men den har nu gjort det fint på 3. Tankfuld i år. Intet er eksploderet endnu, jeg skal nok vende tilbage hvis den eksploderer (og det er den model jo kendt for) men jeg tror ikke i skal holde vejret smiley

  • #15   23. mar #14 Det er nok mere kunststofbøsninger og -rør i benzintilførslen, der bliver trætte, end "motoreksplosioner" (?!?), du skal være bange for. Den ekstra lille krone pr liter 98 E5 er givet godt ud IMHO.

  • #16   23. mar #15 jeg er udmærket klar over hvad udfordringen virkelig er, gummi der ikke er lavet til ethanol bliver opløst eller udvider sig. Min overdrivelse var bare for dramatikken. Jeg skifter de dele der måtte blive påvirket hvis det nogensinde sker smiley og nej jeg kommer aldrig til at betale ekstra for e5 eller anden mirakelbenzin smiley

  • #17   24. mar #14/16 Det er så dit valg. Oktan 98 E5 -- som 100 E5 og 95 E5 for den sags skyld -- er ikke "mirakelbenzin", men blot optimeret til visse motorer/kørselsforhold ifht 92/95 E10. Det er sagens kerne i al sin enkelhed smiley

Kommentér på:
Oktan 95 eller 100

x