{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.431 visninger | Oprettet:

Mads F
Mads F
Tilmeldt:
7. jun 2017
Følger: 13 Emner: 2 Svar: 5

MC batteri installeret omvendt ved fejl, hjælp til diagnosticering {{forumTopicSubject}}

Hej alle,

Sidste sommer købte jeg en lille Benelli BN 302. Det er 20 år siden jeg sidst kørte MC, og jeg ville gerne se om det stadig var noget for mig (det er det!), så jeg er startet simpelt.

Da jeg arbejder hjemme, som mange andre disse tider, installerede jeg et nyt batteri, mens jeg talte telefon med mine kollegaer.

Da jeg var uopmærksom, fik jeg vendt batteriet om i stellet, og i et splitsekund rørte kablerne de modsatte terminaler - dvs. plus til minus.
En gnist sprang, og jeg hørte kort hvad der lød som en mekanisk snurren fra bagenden af cyklen - næsten som en elektrisk motor.
Ingen røg eller brændt lugt.

Nu er der ingen response fra instrumenterne, når jeg drejer nøglen i tændingen. Afbryderen er ikke aktiveret, og den står i frigear.
Batteriet viser en spænding på 12.7 volt, og sikringerne - inklusive den store på 30A, er alle ubrudte. Jeg har haft multimeter på dem alle.

Gode ideer til fejlfinding er værdsat. Min tanke er, at en komponent er røget (jeg tænker noget spændingsregulering, controller eller noget helt tredje), eller at ledningerne er smeltet et sted (hvis jeg er heldig, er der et bevidst sårbart punkt i nettet, der er let at udskifte), men jeg er på ingen måde ekspert, og det er 20 år siden jeg sidst har skruet på noget.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  MC batteri installeret omvendt ved fejl, hjælp til diagnosticering
  • #2   26. mar 2020 Kom til ved et uheld for mange år siden at kortslutte ved bilbatteri; generatoren kunne kun lade meget begrænset derefter. Sandsynligvis er det samme sket her

  • #3   26. mar 2020 Nu kender jeg ikke specifikke fejlmuligheder for den pågældende mc.

    Men jeg ville starte med at skaffe et diagram over ledningsnettet. Findes ofte i service manualer, ellers kan mærke / model specifikke fora på eksempelvis Facebook være en stor hjælp.

    Dernæst ville jeg undersøge hver enkelt komponent ved at isolere denne og tilslutte 12 volt (korrekt) direkte.

    Der meste elektronik er beskyttet mod omvendt polaritet og overspænding, men det er ikke alt der er det....


  • #4   26. mar 2020 Prøv eventuelt at start med at mål spændingsregulatoren/ensretteren ud og se om den har taget skade.

  • Mads F
    Mads F Tilmeldt:
    jun 2017

    Følger: 13 Emner: 2 Svar: 5
    #5   26. mar 2020 Henrik O: Tak, har ledt med lys og lygte, men ikke haft held til at finde andet end en meget sølle owners manual.

    Jacob - i mangel af et diagram, hvordan identificerer jeg denne - hvor ville du starte med at lede ? Og hvad er en praktisk måde at foretage en måling på ? Det meste jeg har set hidtil, er forbundet med multistik, og uden blottede ledninger.


  • Mads F
    Mads F Tilmeldt:
    jun 2017

    Følger: 13 Emner: 2 Svar: 5
    #6   26. mar 2020 Rettelse til ovenstående - når jeg rent faktisk søger på et ledningsdiagram, kan jeg finde noget med delete på om ikke andet: https://krakowparts.com/ELECTRIC-SYSTEM-Benelli-BN-302-ABS

  • #7   26. mar 2020 Ring til din lokale mc forhandler, sig hvad du gjorde, og hva der skete, og hvad de tror der er galt. De har nok set det op til flere gange. Vh hc.

  • leif s
    leif s Tilmeldt:
    dec 2007

    Følgere: 1 Emner: 6 Svar: 111
    #9   26. mar 2020 #1
    Hvorfor skulle garantien dække fejl 40?


  • Mads F
    Mads F Tilmeldt:
    jun 2017

    Følger: 13 Emner: 2 Svar: 5
    #10   26. mar 2020 For god ordens skyld - jeg kan ikke forestille mig at garantien dækker.
    Jeg har fundet en service manual, og har følgende spørgsmål:

    1. Batteriet er nyt, og viser en spænding på 12.7. Iflg batterieproducenten, skal jeg ikke gøre yderligere, end at tage det i brug (det har ikke ladt!). Ifølge service manualen skal jeg lade i 5 timer. Jeg har tænkt mig at lade lidt på det i morgen, eller ?

    2. Der hvor service manualen siger jordforbindelsen skal være etableret, mener jeg ikke at kunne huske, at der sidder noget på stellet. Jeg vil checke om det muligvis er gået løs da jeg fjernede det gamle batteri.

    3. Der skulle være sidder en sikring på mit "starter relay" (hvad hedder det på dansk ? Jeg er med på hvad det gør). Den kan, hvis jeg er heldig, have taget straffen.
    Det kunne muligvis forklare lyden jeg hørte.


    Nogen kommentarer til ovenstående ?


  • #11   26. mar 2020 Starter relay hedder blot starter relæ på dansk

  • #13   28. mar 2020 Jeg ved ikke hvor stor forskel der er på tnt 300 og bn 302, men der er en maual til tnt 300 her: https://www.benelliforum.com/forum/tnt/26617-benelli-tnt300-service-manual-here.html

    Der vil måske også være mere modelspecifik hjælp at hente i et special forum som det ovenstående.


  • #14   29. mar 2020 I forbindelse med startrelæet sidder der på nogle motorcykler en hovedsikring. Den sidder dér fordi kablet fra plus polen på batteriet går direkte til startrelæet, da starteren er den elektriske del, som suverænt bruger mest strøm. Du KAN være så heldig at det blot er den, der er faret til himmels.

  • Mads F
    Mads F Tilmeldt:
    jun 2017

    Følger: 13 Emner: 2 Svar: 5
    #15   17. apr 2020 Point til vestjyden. Det var sikringen foran startrelæet. Den var godt gemt, og ikke på diagrammet, men blæst til atomer. Ny sikring fiksede der.

    Tak for hjælpen.


Kommentér på:
MC batteri installeret omvendt ved fejl, hjælp til diagnosticering

Annonce