{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.334 visninger | Oprettet:

Blød / hårdere forgaffel.. {{forumTopicSubject}}

Morning Peops...
Jeg er den lykkelige ejer af en ZX 10 fra 1989 <3, jeg er dog lidt træt af, at forgaffel dykker faktisk i bund når jeg bremser relativt hårdt...
Alle andre jeg har haft, dykker først i bund ved max bremsning...¨
Tænker den nok ikke har fået skiftet olie i benene i mange år, så vil forsøge at skifte den...
Hvad vil jer der kører racing anbefale af olie??, så den bliver hårdere??
Kan selvfølgelig gå ud og finde nogle hårdere fjedre, men vil i første omgang se, om ikke jeg kan løse problemet med anden og ny olie..

På forhånd tak smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Blød / hårdere forgaffel..
  • #2   9. apr 2020 Olien dæmper hastigheden på forgaflen, ikke fjedervandringen. Så hvis den går i bund ret let, slipper du ikke for at skifte fjedre. Den er trods alt også 31 år gammel.
    Men er olien gammel, er der for lidt på eller er den for tynd, går det også gaflen blødere.
    Mærket af olie betyder intet, men brug en 15w olie.


  • #3   9. apr 2020 jeg tror at fjedrene er færdige, start med dem, så skal der alligevel nyt olie på
    du kan også vælge selv at stramme fjedrene, det nemt


  • #4   9. apr 2020 1# Der er ikke rigtigt nogle indstillings muligheder, på den gamle kælling smiley ho ho..

    2# Tak, jeg prøver i første omgang med W15 olien smiley

    #3 Stramme fjedrene selv=?? Der er ikke nogen justerings muligheder på den, er det noget andet du tænker på ==??? smiley


  • #5   9. apr 2020 Der menes du skal have pungen op og købe nye fjedre, vi kender heller ikke din fysiske statur, men zx’eren er sikkert tænkt til max 75 kg rytter.
    Hvis det skal være rigtig lavt budget, kan du lægge skiver oven på dine fjedre når du samler forgaflen.
    På min gamle 83’er gpz 1100, lå der 3 femkroner i hver gaffel ??


  • #6   9. apr 2020 smiley :D, ej så hellere nye fjedre :D... Vejer kun 82 kg., så den burde ikke dykke i bund så hurtigt.. Tænker dog at olien nok er mega gammel, så prøver det i første omgang smiley

    Tak


  • #7   9. apr 2020 Et sæt nye progressive fjedre og så find ud af hvad olie den kører med ab fabrik og køb en med en lidt højere viskositet (du kan google dig frem til hvad andre kører med af fjedre)

    Og når du er igang ville jeg i dit sted skifte pakdåser og den slags mens du er igang (det gør ikke noget for dit problem men koster ikke det vilde og sparer dig for besværet senere)


  • #8   10. apr 2020 Nogen brugte i gl dage, at lægge en 12 mm møtrik ovenpå fjerneren.

  • #9   10. apr 2020 #7: hvorfor gå efter tykkere olie i første omgang? Der er rigtigt stor sandsynlighed for at det er meget lang tid siden at den nuværende olie er skiftet og de gamle fjedre kan være ret slatne. I første omgang ville jeg bare gå efter 15W og udskiftning af de gamle fjedre - mit bud er at det vil gøre underværker, og så er den igen sat op som den var designet til.

    Olie i støddæmperne er også en service-ting (men som mange glemmer) og bør skiftes regelmæssigt (nogle servicemanualer foreskriver hver 15K km).


  • #10   10. apr 2020 Og så måske 5mm mindre luft lomme...
    Det giver mere end man tror


  • #11   10. apr 2020 Og husk 15W varierer i viscositet fra mærke til mærke, den ene 15W kan være halvt så tyk som den næste..

    https://transmoto.com.au/Comparative-Oil-Weights-Table/

    http://mahonkin.com/~milktree/motorcycles/fork-oil.html


Kommentér på:
Blød / hårdere forgaffel..

Annonce