Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • 2 lamper og 2 billeder 500 kr.
  • Beskæring af buske/træer 1.000 kr.
  • Moving mattress up to loft 250 kr.
  • Vask af 3x hovedtrappe til 5'te sal og rengøring af gårdtoilet 700 kr.
  • Opgravning af kirsebærlaurbær 3.000 kr.
  • Opvaskemaskine reagerer ikke/ingen lys i display 1.400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  A9 Olie.. Nogen der har kendskab til det???
  • #1   16. maj 2020 Hvorfor ikke bare købe en kendt olie man er sikker på er god?

  • #2   16. maj 2020 Det kunne man jo også vælge... smiley Har dog været mange forskellige igennem og det er ligegyldigt om det er kendt mærke eller ej... Har kørt med Castrol Racing, som var noget lort for min gearkasse og har prøvet flere andre...

    #1
    Har af forskellige årsager måtte skifte to gange i år allerede (der var kommet noget ikke størknet locktite ind i motoren, som er blevet ved med at blive blandet i olien, så har efterhånden brugt en mindre formue på olie skift i år...

    Hvis nogen nu havde eller har kendskab til denne olie og om den er god, så er der vel intet galt i at spare 200 kr. smiley


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 293 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.725
    #3   16. maj 2020 Hvad er en mindre formue?

    Og hvor bruger du så store mængder locktite på din motor, så det kan ende i olien?

    Jeg kører på Silkolene, og har gjort det i mange år. Det der A9 er sikkert en fin olie, men jeg kører ikke på det, for det er jo ikke Silkolene - som er det jeg kører på.


  • #4   16. maj 2020 Olien er sikkert god nok. Forretningskæden får den fra en stor producent og får så smækket deres eget etiket på. Så den samme olie kan sikkert fås andre steder under andre navne. Det samme gælder olifilteret. Det er sikkert også godt nok...

    Jeg ville nu foretrække at købe en mærkevare, der også bliver solgt i andre butikker især, når du har problemer med fremmede stoffer i olien.


  • Jens B
    Jens B Tilmeldt:
    maj 2020

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 24
    #5   16. maj 2020 Når man taler om olier bliver det oftest noget med hvad nogen “synes” eller “tror” fordi det er meget vanskeligt, hvis ikke umuligt, selv at bedømme kvaliteten af et produkt.
    Helt grundlæggende skal oliens type, viskositet og godkendelser, som du kan se på etiketten, opfylde de krav der er specificeret for din motor. Det er simpelthen et minimum, så check det først.
    Når det er sagt, så er det desværre sådan, at olier med samme godkendelser kan yde vidt forskellig grad af slidbeskyttelse, og så er man tilbage til “tror og synes”.
    Selv en motorolie som yder middelmådig beskyttelse, vil være “god nok” til en motor som ikke anvendes til race eller anden mishandling.
    Hvis man har en højtydende motor, og udnytter potentialet, så er kvaliteten af olien afgørende for motorens levetid.
    Uanset hvilken “kategori” du tilhører, så vil jeg anbefale at du holder dig til et anerkendt mærke. Hvis produktet stammer fra Kina, så regn med at informationen på flasken er falsk.
    For den der interesserer sig for emnet kan jeg anbefale en amerikansk blog: RAT 540. Her findes en meget velunderbygget rangfølge af testede motorolier.
    Var også opmærksom på betegnelser som “semi synthetic” og “delsyntetisk”. Det dækker over blandinger af mineralsk olie og syntetisk olie, men det fortæller intet om blandingsforholdet. Til luftkølede motorcykler bør man vælge fuldsyntetisk.

    Min egen baggrund er maskiningeniør, og ekspert i smøring, særligt af gearkasser.


  • #6   16. maj 2020 #5 Jens..

    Tusind tak for dit indspark, vil jeg helt sikkert tjekke ud smiley


  • #7   16. maj 2020 hvorfor spare der.
    den der smør godt kører godt.
    motul 5100 eller 7100


  • #8   16. maj 2020 Biltemas er fra Norge firmaet og bedst til prisen....

  • #9   16. maj 2020 Køb det billigste A9 som du henviser til, eller Biltema... Det overstiger langt den kvalitet den kørte på i 89 smiley

  • #10   16. maj 2020 #5
    Hvorfor fuldsyntetisk olie til en luftkølet motor? smiley


  • Jens B
    Jens B Tilmeldt:
    maj 2020

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 24
    #11   16. maj 2020 #10 Karsten
    En luftkølet motor har ikke et kølesystem, som kan regulere temperaturen, i modsætning til en motor med vandkøling. Der er både en termostat og en blæser, som regulerer motorens temperatur, og holder den indenfor et defineret område.

    En af de vigtigste parametre for olie i et tribologisk system (her en motor) er viskositeten. Oliers viskositet er meget påvirkelig af temperaturen, så det betyder, at oliens viskositet varierer betydeligt mere for en luftkølet motor end for en vandkølet.

    Fuldsyntetiske olier har to fordele i denne sammenhæng. Deres viskositet er mindre afhængig af temperaturen (højere viskositetsindeks) end mineralske oliers, så de holder sig tættere på den ønskede driftsviskositet.
    Desuden er den temperaturafhængige ældning af fuldsyntetisk olie betydeligt mindre end for mineralske olier. Det er særligt relevant for luftkølede motorer, der som sagt ikke kan styre deres temperatur.

    Jeg håber det giver mening.


  • #12   16. maj 2020 Det er dog den største gang vrøvl jeg længe har hørt, det kan da godt være du er ingenør eller hvad der nu hedder, men du ved da ikke en skid om luftkølede motorcykel motorer, så det er da værdiløst med alt det tekniske vrøvl du lire af. smiley

  • Jens B
    Jens B Tilmeldt:
    maj 2020

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 24
    #13   16. maj 2020 #12
    Tja Karsten, din attitude er jo ikke ligefrem konstruktiv, og det er jo heller ikke sådan at du har nogle argumenter, så hvad er det egentligt du vil sige? Jeg gav dig et grundigt og velunderbygget svar på dit spørgsmål, så jeg forstår ikke din sure reaktion.
    Du må jo mene at du ved noget, om luftkølede motorer, som jeg ikke ved, og det er da meget muligt, men hvad er det så du ved?


  • #14   16. maj 2020 Luftkølede motorer kører med mindre tolerancer end vandkølede, hvorfor?
    Har kørt og repareret mc motorer længere end du har kunnet ligge tørt om natten og jeg har aldrig brugt fuldsyntetisk olie, luftkølede motorer bliver ikke varmere end andre under de fleste forhold, en overophedet olie køler hurtigere af på en luftkølet, samt mange af de gamle motorer, som vi taler om du, vil i mange tilfælde begynde og bruge meget olie hvis man hælder fuldsyntetisk på.
    Og som der er en længere oppe siger, den billigste olie er bedre en den gode man kunne købe i 1989.
    Derfor er din smøre ikke til nogen nytte.


  • #15   17. maj 2020 Min mc mekaniker får lov at bestemme hva jeg køre med af olie i motor og så blander han sig ikke i hvordan jeg udføre tømrearbejde smiley men hvis han gjorde det ville jeg bede ham om at lukke røven og tage sig af noget af det han har forstand på ! Og lige en kommentar vedr. Locktite det er da vist noget man bruger i bagværk ! Det skal ikke i motoren , der bruges pakninger

  • Jens B
    Jens B Tilmeldt:
    maj 2020

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 24
    #16   17. maj 2020 #14 Tak for det kloge og voksne svar. Din viden skinner klart igennem.

  • #17   17. maj 2020 Så så, nu ikke skændes unge mennesker smiley Hahahahaha.... Jeg sætter stor pris på alle jeres indspark...
    Tusind tak for hjælpen.. smiley

    Tænker jeg vælger at give lidt mere og bruge Bel Ray semisyntetisk 10W 40, som jeg er blevet anbefalet af en kawa mand, der har lavet sådan nogle bæster i mange år smiley

    Håber vi får en fantastisk sommer, så vi kan få rullet nogle flere km. smiley


  • #18   17. maj 2020 det eneste produkt jeg har prøvet fra A9 er deres kædespray og hold op en gang jammerlig sprøjt

    ville ikke engang hælde det der på den mest udkørte mc jeg kunne komme i tanke om


  • #19   17. maj 2020 #18 Thomas, tak for info... Kvalitet er ofte en rød tråd hele vejen igennem, så tak.. smiley

  • #20   17. maj 2020 Køre på a9 på min ktm og den er ikke død endnu.

  • #22   18. maj 2020 Syntetisk olie er mineralsk olie, der er behandlet så molekylerne er ensartet små og så er der tilsat stoffer, der forbedrer andre egenskaber ved olien, så den kan holde længere eller tåle flere "tæsk" (herunder også højere temperaturer) før den bør skiftes i forhold til almindelig olie.
    Til gode, gamle, godt tilkørte (og ikke højtydende) motorer egner fuldsyntetisk olie sig ikke altid så godt - eller måske slet ikke.
    Ved del-syntetisk olie er der ingen regler om, hvor meget syntetisk olie, der skal være i, og det bliver vist aldrig angivet på etiketten.


  • Jens B
    Jens B Tilmeldt:
    maj 2020

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 24
    #23   21. maj 2020 #22
    Det er ikke helt ved siden af: I USA er det tilladt for producenterne at kalde olien syntetisk, selvom det bare er en brint-behandlet mineralolie. Behandlingen fjerner næsten alle de urenheder såsom svovl og phosphor der ellers er tilbage i olien efter raffinering.

    Rigtig syntetisk olie fremstilles ved polymerisering af ethylen, og det giver nogle afgørende fordele i form af mere stabil viskositet, mindre fordampning, lavere friktion og bedre varmetolerance.


  • Niels J
    Niels J Tilmeldt:
    apr 2020

    Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 3
    #24   21. maj 2020 Der er kommet en ny spiller på markedet. Addinol Esbjerg. Tysk olie. Prøv at tale med dem. 75 45 04 00

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 293 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.725
    #25   21. maj 2020 #24 - Addinol er så nok nødt til at forstå, at 90 procent af salget af den slags foregår på websites... Det var i 90'erne man altid havde tid og mulighed for at "tage en snak med dem" - og i 00'erne at man havde fattet det budskab der er i internet handel.

    Upåagtet at nogle mennesker helt sikkert stadig er mest trygge ved det, så må man følge lidt mere med tiden. smiley


  • Niels J
    Niels J Tilmeldt:
    apr 2020

    Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 3
    #26   23. maj 2020 Du har helt ret. Hjemmeside kommer snart. Svend Eskildsen, kan dog kontaktes på Tlf. 50535294 eller se@addinol.dk

  • Jens B
    Jens B Tilmeldt:
    maj 2020

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 24
    #27   23. maj 2020 Addinol er et oliefirma fra det gamle Østtyskland. Ikke at det nødvendigvis er dårligere af den grund.

  • Carsten J
    Carsten J Tilmeldt:
    maj 2019

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 41
    #28   23. maj 2020 Uanset hvad jegkøber olie, til ser jeg altid bag på dunken, hvilke VW godkendelser er der? og hvilke MB? hvis der ikke er godkendelser fra Mersedes og VW køber jeg den ikke. Derefter overvejer jeg hvilken viskositet der vil være passende, ofte ved at se i brugervejledningen. På en del mc er er der foreskrevet en meget tyk olie, det må være for at tilgodese gearkassen, tror jeg.
    Man kan selvfølgelig også have den attitude, at det er bedre at lytte til råd fra selvbestaltede eksperter, end at følge fabrikantens anvisning


  • #29   23. maj 2020 Anbefalinger fra Mercedes og VW på dunken? Det lyder som råd fra en selvbestaltet ekspert.

  • #30   24. maj 2020 Jeg vidste ikke, at VW og Mercedes bruger MC olie til deres biler.

  • Carsten J
    Carsten J Tilmeldt:
    maj 2019

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 41
    #32   24. maj 2020 Jeg har endnu ikke set MC fabrikker som har specielle godkendelseskrav til den olie som anvendes i deres maskiner. Af alt hvad der står på dunkene er der kun ganske få oplysninger som er interessante, af viskositeten er det for de fleste kun tallet efter W som er interessant, det er den viskositet som gælder ved 80 grader, der er jo ikke mange som har vinterkoldstart af mc.dernæst kan man se på godkendelser som er standardiseret.
    Læs lidt på http://www.olieguiden.dk/?p=182#comments
    Overvej om man anser leverandører som T-Hansen, Biltema eller andre leverandører for at være småkriminelle halvsvindlere eller seriøse foretningsdrivende.
    tænk på udtrykket "originale reservedele" hvilken mc fabrik producerer selv kæder, kuglelejer, dæk, tændrør? stempler af enkelte fabrikker, Fx Mahle og sælges til bilfabrikkerne, eller til uoriginale distributører.


  • Jens B
    Jens B Tilmeldt:
    maj 2020

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 24
    #33   24. maj 2020 Som jeg har nævnt længere oppe i tråden, så er bloggen RAT 540 et godt sted, hvis man interesserer sig for motorolie.
    Det er meget at læse, men sådan er det jo, hvis man vil blive klogere.
    Der kan være, og er, stor forskel i performance på olier med de samme specifikationer, forstået på den måde, at nogle olier lige klarer at opfylde en given specifikation, mens andre langt overstiger kravene.


  • #34   24. maj 2020 Carsten J. Så var det på tide, at du lærte noget nyt og fandt ud af at til motorcykler, hvor gearkasse, kobling og motor smøres af samme olie, anbefales at olien opfylder Jaso MA standarden.
    Det er muligvis først dukket op i de senere år pga nye typer energibesparende motorolier, der yderligere mindsker friktion, men som ikke dur til koblinger, som Magoo skriver.


  • Jens B
    Jens B Tilmeldt:
    maj 2020

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 24
    #35   24. maj 2020 JASO MA standarden er fra 1998 og fra Japan.

Kommentér på:
A9 Olie.. Nogen der har kendskab til det???

Annonce