2.458 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
33 Svar
A9 Olie.. Nogen der har kendskab til det??? A9 Olie.. Nogen der har kendskab til det???
Halløj my fellow riders
Skal skifte olie IGEN på min ZX10 (89)...
Har fundet denne olie på XL moto, nogen der har kendskab til denne olie om den er rigtig god, eller noget man skal gå udenom..
0 synes godt om
jun 2004
Følger: 4 Følgere: 216 Emner: 105 Svar: 3.883
apr 2019
Følger: 26 Følgere: 38 Emner: 18 Svar: 114
Har af forskellige årsager måtte skifte to gange i år allerede (der var kommet noget ikke størknet locktite ind i motoren, som er blevet ved med at blive blandet i olien, så har efterhånden brugt en mindre formue på olie skift i år...
Hvis nogen nu havde eller har kendskab til denne olie og om den er god, så er der vel intet galt i at spare 200 kr.
Følgere: 293 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.725
Og hvor bruger du så store mængder locktite på din motor, så det kan ende i olien?
Jeg kører på Silkolene, og har gjort det i mange år. Det der A9 er sikkert en fin olie, men jeg kører ikke på det, for det er jo ikke Silkolene - som er det jeg kører på.
maj 2019
Følger: 1 Følgere: 20 Emner: 15 Svar: 944
Jeg ville nu foretrække at købe en mærkevare, der også bliver solgt i andre butikker især, når du har problemer med fremmede stoffer i olien.
maj 2020
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 24
Helt grundlæggende skal oliens type, viskositet og godkendelser, som du kan se på etiketten, opfylde de krav der er specificeret for din motor. Det er simpelthen et minimum, så check det først.
Når det er sagt, så er det desværre sådan, at olier med samme godkendelser kan yde vidt forskellig grad af slidbeskyttelse, og så er man tilbage til “tror og synes”.
Selv en motorolie som yder middelmådig beskyttelse, vil være “god nok” til en motor som ikke anvendes til race eller anden mishandling.
Hvis man har en højtydende motor, og udnytter potentialet, så er kvaliteten af olien afgørende for motorens levetid.
Uanset hvilken “kategori” du tilhører, så vil jeg anbefale at du holder dig til et anerkendt mærke. Hvis produktet stammer fra Kina, så regn med at informationen på flasken er falsk.
For den der interesserer sig for emnet kan jeg anbefale en amerikansk blog: RAT 540. Her findes en meget velunderbygget rangfølge af testede motorolier.
Var også opmærksom på betegnelser som “semi synthetic” og “delsyntetisk”. Det dækker over blandinger af mineralsk olie og syntetisk olie, men det fortæller intet om blandingsforholdet. Til luftkølede motorcykler bør man vælge fuldsyntetisk.
Min egen baggrund er maskiningeniør, og ekspert i smøring, særligt af gearkasser.
apr 2019
Tusind tak for dit indspark, vil jeg helt sikkert tjekke ud
maj 2011
Følger: 12 Følgere: 18 MC-er: 1 Emner: 116 Svar: 1.645
den der smør godt kører godt.
motul 5100 eller 7100
jul 2018
Følger: 1 Følgere: 19 Emner: 7 Svar: 165
okt 2005
Følger: 24 Følgere: 26 MC-er: 3 Emner: 98 Svar: 825
mar 2004
Følger: 3 Følgere: 26 MC-er: 5 Emner: 14 Svar: 1.476
Hvorfor fuldsyntetisk olie til en luftkølet motor?
maj 2020
En luftkølet motor har ikke et kølesystem, som kan regulere temperaturen, i modsætning til en motor med vandkøling. Der er både en termostat og en blæser, som regulerer motorens temperatur, og holder den indenfor et defineret område.
En af de vigtigste parametre for olie i et tribologisk system (her en motor) er viskositeten. Oliers viskositet er meget påvirkelig af temperaturen, så det betyder, at oliens viskositet varierer betydeligt mere for en luftkølet motor end for en vandkølet.
Fuldsyntetiske olier har to fordele i denne sammenhæng. Deres viskositet er mindre afhængig af temperaturen (højere viskositetsindeks) end mineralske oliers, så de holder sig tættere på den ønskede driftsviskositet.
Desuden er den temperaturafhængige ældning af fuldsyntetisk olie betydeligt mindre end for mineralske olier. Det er særligt relevant for luftkølede motorer, der som sagt ikke kan styre deres temperatur.
Jeg håber det giver mening.
mar 2004
maj 2020
Tja Karsten, din attitude er jo ikke ligefrem konstruktiv, og det er jo heller ikke sådan at du har nogle argumenter, så hvad er det egentligt du vil sige? Jeg gav dig et grundigt og velunderbygget svar på dit spørgsmål, så jeg forstår ikke din sure reaktion.
Du må jo mene at du ved noget, om luftkølede motorer, som jeg ikke ved, og det er da meget muligt, men hvad er det så du ved?
mar 2004
Har kørt og repareret mc motorer længere end du har kunnet ligge tørt om natten og jeg har aldrig brugt fuldsyntetisk olie, luftkølede motorer bliver ikke varmere end andre under de fleste forhold, en overophedet olie køler hurtigere af på en luftkølet, samt mange af de gamle motorer, som vi taler om du, vil i mange tilfælde begynde og bruge meget olie hvis man hælder fuldsyntetisk på.
Og som der er en længere oppe siger, den billigste olie er bedre en den gode man kunne købe i 1989.
Derfor er din smøre ikke til nogen nytte.
jul 2012
Følger: 10 Følgere: 21 MC-er: 1 Emner: 5 Svar: 76
maj 2020
apr 2019
Tusind tak for hjælpen..
Tænker jeg vælger at give lidt mere og bruge Bel Ray semisyntetisk 10W 40, som jeg er blevet anbefalet af en kawa mand, der har lavet sådan nogle bæster i mange år
Håber vi får en fantastisk sommer, så vi kan få rullet nogle flere km.
jul 2010
Følger: 17 Følgere: 64 MC-er: 5 Emner: 29 Svar: 2.335
ville ikke engang hælde det der på den mest udkørte mc jeg kunne komme i tanke om
apr 2019
jul 2011
Følger: 1 Følgere: 846 MC-er: 11 Emner: 183 Svar: 1.340
maj 2019
Til gode, gamle, godt tilkørte (og ikke højtydende) motorer egner fuldsyntetisk olie sig ikke altid så godt - eller måske slet ikke.
Ved del-syntetisk olie er der ingen regler om, hvor meget syntetisk olie, der skal være i, og det bliver vist aldrig angivet på etiketten.
maj 2020
Det er ikke helt ved siden af: I USA er det tilladt for producenterne at kalde olien syntetisk, selvom det bare er en brint-behandlet mineralolie. Behandlingen fjerner næsten alle de urenheder såsom svovl og phosphor der ellers er tilbage i olien efter raffinering.
Rigtig syntetisk olie fremstilles ved polymerisering af ethylen, og det giver nogle afgørende fordele i form af mere stabil viskositet, mindre fordampning, lavere friktion og bedre varmetolerance.
apr 2020
Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 3
Følgere: 293 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.725
Upåagtet at nogle mennesker helt sikkert stadig er mest trygge ved det, så må man følge lidt mere med tiden.
apr 2020
Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 3
maj 2020
maj 2019
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 41
Man kan selvfølgelig også have den attitude, at det er bedre at lytte til råd fra selvbestaltede eksperter, end at følge fabrikantens anvisning
maj 2019
jul 2014
Følger: 1 Følgere: 63 MC-er: 2 Emner: 6 Svar: 342
maj 2019
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 41
Læs lidt på http://www.olieguiden.dk/?p=182#comments
Overvej om man anser leverandører som T-Hansen, Biltema eller andre leverandører for at være småkriminelle halvsvindlere eller seriøse foretningsdrivende.
tænk på udtrykket "originale reservedele" hvilken mc fabrik producerer selv kæder, kuglelejer, dæk, tændrør? stempler af enkelte fabrikker, Fx Mahle og sælges til bilfabrikkerne, eller til uoriginale distributører.
maj 2020
Det er meget at læse, men sådan er det jo, hvis man vil blive klogere.
Der kan være, og er, stor forskel i performance på olier med de samme specifikationer, forstået på den måde, at nogle olier lige klarer at opfylde en given specifikation, mens andre langt overstiger kravene.
maj 2019
Det er muligvis først dukket op i de senere år pga nye typer energibesparende motorolier, der yderligere mindsker friktion, men som ikke dur til koblinger, som Magoo skriver.
maj 2020
A9 Olie.. Nogen der har kendskab til det???