Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Bortskaffelse af haveaffald 500 kr.
  • Fragtmand 1.000 kr.
  • Rengøring af toilet, køkken og vinduer. 300 kr.
  • Opsætning af vaskemaskine og tørretumbler 1.000 kr.
  • Handyman til tilkobling af vaskemaskine 550 kr.
  • Siemens Opvaskemaskine med fejl E:24 – hjælp ønskes 1.120 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Balance Beads
  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator

Følgere: 295 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 126 Svar: 20.720
    #1   15. jun 2020 Hvorfor opfinde noget til at erstatte noget der allerede virker, som er vægtklodser?

En lille film om emnet...

https://www.youtube.com/watch?v=HfZ4YsrcsLA

• Sajmon ™

#3   15. jun 2020 #2 - Men de er ikke smartere... smiley
    Jeg skifter nok flere dæk om året end du når på en hel MC karriere, og det der lort er prøvet. Folk er ikke tilfredse over dæk der er ude af balance, og så pludselig er alligevel en gang imellem.

På samme måde som hjul uden centernav, ikke er smartere end hjul med centernav - eller sødestoffer som erstatning for sukker, heller ikke ses som "udvikling".

En ICE motor.... Altså en "Internal Combustion Engine".... motor. smiley Forbrændingsmotor motor?

Bare fordi noget er anderledes, betyder det ikke at det er bedre.

Kører man hurtigt nok, så virker de slet ikke - og det er det sidste tidspunkt man vil have at hjul er ude af balance. Det problem har vægtklodser ikke.

• Sajmon ™

#5   15. jun 2020 #4 - Nej det kaldes "erfaringer"...

Been there - done that - spild af tid og penge.

Overvej hvorfor der ikke ryger "balance beads" i alle de hjul som de danske dækcentre monterer.

De burde, om nogen, vide hvad der fungerer... smiley

• #6   15. jun 2020 Jeg tør ikke tale ud fra erfaring, da jeg ingen har. Men tatro fra tatro machine sværger til og bruge dem og han virker da som en klog mand. Han bruger dog hagl. Det er så gamle motorcykler han laver, jeg ved ikke om det gør en forskel.

• Sajmon ™

#7   15. jun 2020 Uanset hvad man vælger, bør man ikke sætte sin lid til EN person, eller 10 for den sags skyld - man bør søge bekræftelse i statistisk sandsynlighed. Bruges de af størstedelen af dem der monterer og afbalancerer dæk, så er der en god chance for at det dur.

Ud over det, er det jo bare betragtninger, som #4 siger.

• #8   15. jun 2020 Men grunden til at alle dæk montage virksomheder ikke bruger det kan vel lige så godt være på grund af at det larmer ved lave omdrejninger. Det er der vel ikke mange der vil syntes om i deres bil.

• Sajmon ™

#9   15. jun 2020 Jeg tror det handler om at det ikke virker efter hensigten, under alle forhold. Sådan et dårligt produkt, vil man ikke stå inde for, som dækmontør.

Jeg vil i hvert fald ikke.

Når en MC kommer op i årene, og fælgene har taget flere og flere kantsten i løbet af deres levetid, er det ikke ualmindeligt at der skal 60-80 gram vægtklodser på, for at de kommer i balance. Den balance kan man kontrollere på en stander med en aksel, og så ved man om man har skudt rigtigt når man sætter klodser på.

Det kan man ikke med kuglerne.

Vægtklodser kan man købe alle steder.

Det kan man ikke med kuglerne.

Vægtklodser koster ca 100 kroner kiloet i værste fald. Jeg giver ca 40 kroner kiloet.

Kugler koster ca 250 kroner kiloet, efter hvad jeg kan finde. Dem jeg prøvede, var et sæt jeg fik af en, men de er ikke tilgængelige ret mange steder i Danmark...

Så hvor er det smarte i dem?

Kan nogen forklare det?

• #10   15. jun 2020 Tatro arbejder vist mest med Harleyer og dér laver folk jo alt muligt på deres maskiner, især i USA. Jeg så også engang en video med en Goldwingejer, der havde en speciel afbalanceringsskive monteret på baghjulet.
    Men jeg giver Sajmon ret selvfølgelig.

• #11   15. jun 2020 Ud fra hukommelse fra en tatro video, så kom han den samme vægt i hver gang. Han laver stort set kun gamle harley'er. Som jeg siger har jeg ingen erfaringer. Men når en mand som tatro kun bruger det, så mener jeg at der er noget om snakken. Det kan så godt være at det kun er på gamle harley'er det er godt. Men det vil jo som sagt larme ved lave omdrejninger

• Sajmon ™

#12   15. jun 2020 #11 - Hvordan ved man så at der er nok vægt i?

profilbillede
  • #13   15. jun 2020 Ideen er jo at det vil søge hen hvor der er brug for vægten. Lad og sige at dit hjul er 100% i balance og du kommer 50 "kugler" i. Så vil de 50 "kugler" ligge ligeligt fordelt rundt i dækket når du kører

• Sajmon ™

#14   15. jun 2020 Men hvis 50 kugler ikke er nok, kommer hjulet aldrig i balance...............?

Hvis 50 kugler ER nok, vil det komme ud af balance alligevel, når man får fart nok på.

Prøv at anskueliggøre hvordan det er smart. smiley

• #15   15. jun 2020 Hvordan mener du at det vil kommer ud af balance? Som skrevet vil de jo placere sig i dækket så det altid er i balance. Ideen med det er jo så at du aldrig skal tænke på afbalancering i dækkets levetid. Men det virker jo først fra en lav hastighed og opefter. Hvis du kom det i alle 4 hjul på din bil ville du kunne høre dem når du kører under, lad os bare sige 10 km i timen.

• Sajmon ™

#16   15. jun 2020 Se filmen højere oppe. Det er den samme feedback jeg fik fra dem der prøvede det hos mig.
    Man mærker ingenting, til en vis hastighed - så kommer det ud af balance. Frisk motorvejs tempo - så ryster cyklen med små pauser, som om de flytter sig...

Hvordan er det smart?

Ideen med det er jo så at du aldrig skal tænke på afbalancering i dækkets levetid.

Det samme kan siges om vægtklodser - der skal du heller ikke tænke på afbalancering i hele dækkets levetid. smiley
    Kører du på Michelin dæk, holder de samme klodser oftest også næste dæk med.
    De laver deres dæk uden det tunge punkt, så når jeg skifter dem, lader jeg klodserne sidde på fælgen, og kontrollerer om det er i balance med det nye dæk. I 9 ud af 10 tilfælde, skal klodserne ikke røres.

Skifter man dæk med beads i, så er der ikke en nem måde at hælde dem ud af dækket på, så de ender oftest på gulvet - dvs i støvsugeren.

Hvor er det smartere end vægtklodser, og hvor er fordelene?

Jeg er 44, så jeg ser ikke så godt som for bare 10 år siden - jeg kan bare slet ikke få øje på hvor beads er smartere end vægtklodser. Kunne du forklare det?

Jeg prøver stadig at forstå hvorfor man vil overkomplicere noget unødigt.

• #17   15. jun 2020 Den smarte ide ved det er jo at som du selv skriver så kan dit hjul komme ud af balance ved kontakt med kantsten, eller hvis du rammer et hul. Der vil du jo skulle afbalancere igen når du kører med vægtklodser. Hvis haglene virker som ideen er, burde det være ligegyldigt. Det er det jeg mener når jeg skriver at du ikke skal tænke på afbalancering mere, i dækkets levetid. Ideen er at haglene afbalancere fra 10km i timen og til en uendelig hastig ligegyldig hvad.

• Sajmon ™

#18   15. jun 2020 Men det gør de jo ikke.

Hvis et dæk får en på skallen, i så stor grad at man skal afbalancere det, bør man jo kontrollere det for skader alligevel. Hvis beads virkede, ville de jo dække over et potentielt problem. Det gør de så ikke, da hjulene konstant kommer ud af balance med dem... smiley

• #19   15. jun 2020 Hvad får dem ud af balance i høj hastighed?

• Sajmon ™

#20   15. jun 2020 Det er forklaret i videoen.

https://www.youtube.com/watch?v=HfZ4YsrcsLA

Kommentér på:
Balance Beads

Annonce