{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.845 visninger | Oprettet:

Hjælp. Hvilken ledning skal til hvilket stik på tændspolen {{forumTopicSubject}}

Hej
Står med en cbr 600
Den har problemer med at gå på alle cylindre.
Har lige målt modstand gennem tændspoler og den er ens, men på den ene tændspole. Som kører rigtigt er jord tilsluttet sort på spolen, og den som ikke kører ordentligt, er sort tilsluttet den farvede på spolen.
Så hvis man kan gå ud fra sort og farvet på spoiler er de tilsluttet forskelligt.
Er det meningen, eller er de tilsluttet forkert?
Ville ikke bare prøve om det virker. Tænker det måske kan skade motor?????
Så hjælp er meget velkommen.
På forhånd tak
Mvh Michael


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp. Hvilken ledning skal til hvilket stik på tændspolen
  • #1   8. aug 2020 Prøv at ligge nogle billeder op

  • #2   8. aug 2020

    profilbillede
  • #3   8. aug 2020

    profilbillede
  • #4   8. aug 2020 Første billede er til cylinder 2-4
    Andet billede 1-3


  • #6   8. aug 2020 Hvis selvfølgelig vi går efter den opdeling manualen siger.
    Ellers er første billede til de to midterste


  • #7   8. aug 2020 Ja selvfølgelig smiley min fejl. Tænkte jeg ikke lige på.
    Men kl 15 er det en spændingsbetegnelse? Har målt spolerne i ohm, og prøvede at måle hvilken ledning der var + i volt.
    Hvis det er lige meget hvordan, men det er typisk sådan. Så tror jeg bare jeg kører med den typiske og forbinder dem ens. Det kan jo ikke skade hvis det i teorien er samme resultat, og den som virker rigtigt er forbundet som du skriver.
    Har bestilt nye, men hvor skadeligt vil det være for motor hvis jeg kører på den mens den kører på 2-3 cylindre?
    Arbejder i weekenden og et sted som offentlig transport har nægtet kendskab til. Min bil er på værksted. Så har næsten ikke noget valg...


  • #8   8. aug 2020 Nååh det ændrede ikke andet end at den ikke skifter imellem at køre på 4 til bare at køre på to, men har også kun haft startet den en gang. I går kørte den første gang på to, og anden gang på fire. Så det er nok bare rent tilfældigt.
    Uanset hvad. Tak for hjælpen


  • Morten L
    Morten L Tilmeldt:
    mar 2014

    Følger: 3 Følgere: 6 Svar: 121
    #10   8. aug 2020 #4 Første billede er til cylinder 2-4
    Andet billede 1-3

    Jeg er rigtig meget i tvivl, men jeg husker bare på at de kører 1-4 og 2-3 ???


  • #11   8. aug 2020 Morten det har jeg faktisk også set på nogen af de diagrammer som jeg har fundet på nettet, men de er sluttet 1-3 og ,2-4. Det står også i haynes manualen.
    Men hvis det er 1-4 2-3. Ville den så ikke køre meget ujævnt, hvis den overhovedet kan køre?


  • Morten L
    Morten L Tilmeldt:
    mar 2014

    Følger: 3 Følgere: 6 Svar: 121
    #12   8. aug 2020 Jeg er total i tvivl nu, men der må være andre herinde der kan be- eller afkræfte

  • #13   8. aug 2020 Jeg skal helt klart prøve det med spolerne i morgen, og tak for ekstra info Leo.
    Tanken med at det var mangel på brændstof var også min første, også derfor jeg startede med karburatorer, slanger og hele vejen der igennem.
    Da jeg så opdagede det med to kolde forrør. Ja så virkede det logisk med tændspolen.
    Er det ikke underligt hvis der er to karburatorer som har fejl samtidig?


  • #14   8. aug 2020 Morten jeg ved det ikke, men hvis det er tilfældet at spolerne har været sat helt forkert sammen. Ville den så ikke have ødelagt en del i motoren efter nogen kilometer?

    Den opstilling af cylindre jeg har i manualen

    1-4-2-3

    Hvis vi tager den i den rækkefølge. Så passer det også med 2-4 og 1-3
    Hvor den venstre tændspole tager de to i midten, og højre dem på siderne


  • #16   9. aug 2020 Har lige set på diagrammet igen, og det er dejligt jeg selv kan bidrage til forvirringen... Du havde ret fra starten Morten. Jeg havde ikke tænkt over at de ændrede rækkefølgen på cylindre for at undgå ledningerne overlapper. Hvis det giver nogen mening!?
    Jo den kørte fint. Har ikke haft den særlig længe, og har haft kørt endnu mindre på den. Der var en del skader på kåben, og nogen relativt suspekte samlinger af ledninger som jeg fik ordnet inden jeg begyndte at køre på den.
    Det skal lige siges at de ledninger som der blev sat stik på i stedet for samlemuffer kun havde med lygter at gøre.
    Så jeg havde måske kørt 4-5 timer før den en morgen pludselig startede på det. Det var ikke engang under kørsel.
    Med tænding på viser begge de sorte en spænding på lidt over 12v. Så håber ikke det er signalet som driller.
    Jeg prøver at bytte om på dem nu, og se resultatet.
    Har 2 "nye" spoler på vej. Så håber på det er spolen.
    Men bliver spændende


  • #17   9. aug 2020 Nååh. Spoler byttet rundt, og stadig kolde rør på 2-3.
    Jeg forstår ikke helt hvordan benzintilførslen kan fejle på to samtidig. De er jo også delt i par hvor de ikke er delt med de to "dårlige" som får fra en slange.
    MEN opdagede noget nyt, eller noget som ikke har været der før som måske kan hjælpe. Den slange på højre side som fører op i luftfilter kassen har taget en lille smule benzin med op. Kan det være tegn på noget? Altså andet end at benzinen ikke bliver forbrændt.
    Det viser måske at tilførsel er okay, og at fejlen ligger et andet sted!? Det er ikke særlig meget skal det lige siges. Kun som hvis der kom en lille smule forstøvet benzin med op.
    Hvordan kan jeg måle om signalet til spolen er okay?
    Den får jo strøm.
    Har tjekket tændrør tidligere, og de brændte ens. Ved ikke om det udelukker dårlige tændrørskabler?
    Kan godt få den til at lave afterfire, men den har ikke lavet backfire endnu. Ved ikke om den overhovedet kan når kassen sidder på!? Afterfire skal også virkelig fremprovokeres. Det er ikke noget den bare gør.


  • #18   9. aug 2020 Det er vist stukket lidt af det her. Så tak for at blive ved med at komme med input

  • #20   9. aug 2020

    profilbillede
  • #21   9. aug 2020 Har sådan et sæt her.


  • #22   9. aug 2020 Håber lidt at spolerne kommer senere i dag, eller i morgen.
    Der er kabler med. Så der burde jeg kunne udelukke kablerne. Det ville være lidt af et tilfælde hvis de begge på samme cylindre skulle være dårlige.
    Tændrør har jeg ikke liggende, men de er heldigvis til at skaffe, og forhåbentligt noget de har på lager, men kan prøve det med de gamle først. Så kan jeg jo se om det ændrer noget...
    Tænkte lidt på om et fejlsignal fra spolen kunne have brændt dem af. Fejlen kom jo en morgen jeg tændte den, og det er jo umiddelbart ikke spolerne, men vidste ikke om en enkelt fejl kunne have ødelagt dem.
    Bliver spændende at se i morgen. Det lyder i hvert fald ret sandsynligt at de efterhånden er så tilsodet at de ikke kan noget som helst.


  • #23   9. aug 2020 Betyder det så at det i princippet er ligegyldigt hvilket kabel som kommer i hvilket hul på spolen?
    Altså hvis jeg selvfølgelig holder samme fordeling med 1-4 og 2-3


  • #25   11. aug 2020 Okay. Tror jeg muligvis har fundet problemet.
    Har lige målt ledningerne som jeg vil gå ud fra er dem som sender signalet fra ICM til tændspole, og den ledning som sender signal til cylinder 2-3 Har ikke gennemgang fra modulet og op til stikket.
    Har taget udgangspunkt i at det er samme signal til begge spoler. Så de burde "hyle" begge to når jeg sætter måler på fra stik til modul. Den spole som virker melder gennemgang hvor den anden er tavs.
    Er der nogen steder fra spoler og til modul hvor ledninger burde være ekstra udsat og jeg skal tjekke for brud først, eller måske en sikring eller lignende som de går igennem hver for sig som kunne fejle?
    Har et sæt nye spoler, og tændrør liggende, men efter den sidste "opdagelse er det vel i første omgang ligegyldigt at spilde tid på at skifte dem?


  • #26   11. aug 2020 Ud fra hvordan jeg læser diagrammet burde der ikke være noget af den slags

    profilbillede
  • #27   11. aug 2020 Der er strøm/spænding på begge b/w ledninger

  • #28   11. aug 2020 Har lige fået den idé at hvis der hverken er modstande, eller andet på ledning fra spole til modul. Så er den nemmeste måde at identificere, eller udelukke det at sætte en ledning direkte fra spole, og til modul!? På den anden side har jeg heller ikke lyst til at brænde noget nyt af ved at prøve denne test...

  • #29   11. aug 2020 Har målt gennemgang med tænding på. Ikke startet cyklen. Kun drejet nøglen for at omgå evt forbindelser gennem tændingslås

  • #30   11. aug 2020 Okay. Har vist rimelig sikkert fundet problemet. Pakkede ledningen ud fra al den tape som de er pakket ind i, og omkring 5cm nede af ledningen var den blå/gule pakket separet ind i tape. Da den kom af. Vupti en lodning jeg er ret sikker på ikke er fra fabrikken af knækket. Så nu prøver jeg at lodde den sammen og krydser fingre smiley

  • #31   11. aug 2020

    profilbillede
  • #32   11. aug 2020 Tidligere ejer får lige en kærlig tanke for at udelade den detalje smiley

  • #34   11. aug 2020 De er loddet, og med krympeflex med lim, og som du ellers beskriver, men har kun brugt et lag krympeflex. Er det andet lag for at stive ekstra meget af omkring lodningen?
    Tapen mener du som at den skal rundt om lodningen efter krympeflex, eller? Har aldrig gjort det når jeg har brugt krympeflex med lim. Har tænkt at så er det vandtæt, men tapen har måske en anden funktion som varme beskyttelse, eller...?


  • #35   11. aug 2020 Og tak for råd smiley

  • #37   11. aug 2020 Ville ikke skrive den var sikker før jeg havde testet cyklen på vejen, men har kørt til og fra arbejde i dag. Lidt over 100km og den har kørt upåklageligt. Så nu kan jeg gå glad i seng. Det var nok nogen af de bedste ture jeg har kørt smiley
    Så utrolig mange gange tak for hjælpen. Var helt sikkert ikke kommet i mål uden din hjælp smiley


  • #38   11. aug 2020 Laver lige et andet emne til forum hvor jeg skriver hvad mit problem var, og hvad fejlen viste sig at være.
    Synes ikke jeg kunne finde noget som handlede om signal fra ICM til spoler og at fejlen kunne ligge der.


Kommentér på:
Hjælp. Hvilken ledning skal til hvilket stik på tændspolen

Annonce