
Tilmeldt:
4. aug 2005 Følger: 131 Følgere: 136 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.203
Dæk-omløbsretning! Dæk-omløbsretning!
Det her handler om bil-dæk, men en eller anden kan nok hjælpe mig alligevel.
For et par uger siden fandt jeg fire nye dæk på nye originale alufælge til en kanonpris. Dem købte jeg, så de kan komme på, når vintersutterne kommer af.
Nu kom jeg til at glo på dem i går jeg kan ikke se, at der står noget om omløbsretning på dem!!! Derimod er de klart mærket med en inderside og en yderside, hvilket i sagens natur betyder, at de får hver deres omløbsretning i hhv højre og venstre side.
Når jeg så kigger på producentens hjemmeside, står der, at de er unidirectionelle, og så bliver jeg forvirret på et højere plan. Kan nogen hjælpe??
Dækkene er:
Bridgestone Turanza ER 300 215/55-16
På forhånd tak.
dec 2003
Følger: 21 Følgere: 20 MC-er: 1 Emner: 16 Svar: 879
Grunden til der er en inderside og yderside er typisk fordi mønsteret er assymetrisk.
derfor bør de alle sidde med "ydersiden" udad.
Online Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 292 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 66 Svar: 20.922
Jeg har også flere sæt dæk liggende som går under samme kategori som dine - ubestemmelige.
Min logik siger mig dog : Er der ingen pil på, så kan de køre hvad vej de vil.
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 136 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.203
det var også min første tanke,men så undrer det mig bare, at man under tecnology på Bridgestoneshjemmeside bruger termen "undirectional"
Det kan selvf. være noget ævl:-)
...Men, Tak for svarene:-)
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 136 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.203
Det har jeg selv luret på, men i så fald er jeg udstyret med 4 højre eller 4 venstredæk, de er nemlig helt ens:-)
Det enden nok med, at jeg må køre ud og lægge dem på bordet hos SMC
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 136 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.203
Jeg er helt med på, at de ikke må skifte omløb, når først karkassen er begyndt at sætte sig. Det er forresten spøjst-da jeg begyndte at køre bl, var det en helt almindelig del af et eftersyn at krydsskifte hjulene, men det er en anden sag:-)
De er ikke symmetriske og selv om de har et par temmelig brede langsgående drænriller i hele dækkets omkreds, er lamellerne skråtstillede og kun åbne til drænrillerne i den ene ende.
Sætter man dækkene på, vil man altså i den ene side have dæk, hvor drænlamellernes åbne ende rammer vejbanen først, hvorfor der i hvert fald toeretisk er en mulighed for at fange vand
Jeg har en gang hentet en firmabil, der havde fået nye dæk. Da jeg kom op på motorvejen, indledte jeg den mest fantastiske boulevardsejlads, så jeg listede ind til siden og konstaterede at samtlige fire dæk kørte den gale vej rundt!!
Der var en mekaniker, der fik blå mærker på skinnebenene:-)
maj 2006
Følger: 47 Følgere: 46 MC-er: 1 Emner: 62 Svar: 1.386
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 136 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.203
Det er da forresten muligt. Jeg læser unidirectional som unic directional. Det kunne jo også være universal directional.
GENIALT
Men de vil stadig stikke den åbne ende af lamellerne ned først i den ene side og den lukkede i den anden.....
dec 2003
Følger: 19 Følgere: 35 MC-er: 3 Emner: 36 Svar: 838
maj 2006
Følger: 47 Følgere: 46 MC-er: 1 Emner: 62 Svar: 1.386
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 136 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.203
Træringen med stålbånd om forsvandt i min barndom;-), så vi havde skam stålradialdæk på, da jeg begyndte at køre dyt. Der var på et tidspunkt nogle historier om, at dækkene eksploderede af og til efter krydsskif, og så holdt man op.
Jeg er godt klar over, at jeg skal mærke dem ved bytte til vinterhjul næste gang
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 136 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.203
tre opslag, ogdu har helt ret - Tak for det geniale input - nu skal jeg bare overvinde min egen modvilje mod synet af de skide lameller - og så håber jeg, at bilens ene side ikke giver sig til at sejle
dec 2006
Følger: 8 Følgere: 9 Emner: 55 Svar: 489
Det er det det kommer an på(og det skulle gerne "væk fra dit dæk"
jun 2006
Følger: 23 Følgere: 24 Emner: 64 Svar: 1.537
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 136 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.203
Det er lige netop det, der generer mig. Jeg har lige igen være ude i udhytten og kigge.
Hvordan jeg end vender og drejer det, vil jeg have to hjul i en side, der kan klemme vand ind i lukkede lammeller!!!
Det skal retfærdigvis siges, at der er ikke to men 4 langsgående drænriller hele vejen rundt og dermed 5 "baner" af lameller. 4 af disse baner er åbne i begge ende og kan derfor ikke "fange" vand.
Så jeg skal altså sluge den tanke, at den ene bane strider mod alt hvad jeg har lært om dæk:-)
På den anden side - det er en af fem baner - så mon ikke det går:-)
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 136 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.203
Tak Dan
mar 2007
Følger: 15 Følgere: 15 Emner: 41 Svar: 475
sep 2005
Følger: 1 Følgere: 1 MC-er: 6 Emner: 41 Svar: 115
Nu ved jeg ikke om du fik svar via FDM testen, men alle de dæk, jeg har haft de sidste mange år havde en rotationsretning!.
Hvis jeg var dig, ville jeg tage 1 stk dæk + fælg til SMC (hvor du vist købte dem) og få svar her - mens de tænker kan du jo prøvekøre den nye A4 - hvem ved måske kommer du hjem med en fælg mindre, men en bil mere - det sket før
vh
Lars
jan 2008
Følger: 1 Emner: 8 Svar: 87
Sjælden størrelse egentlig. 215/55-16.
Er det ikke 205/55-16?
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 136 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.203
Det ender det nok med, at jeg gør. Ved ikke om jeg skal prøvekøre den nye A4. Har haft den tidligere model - nice, men den indbyder til at lege japansk sportsmotorcykel. Nu har jeg en A6, den laver grundlæggende ligeså meget og kører stort set lige så godt, men komforten gør, at den ikke frister min indre Hayabusa.
By the way - jeg har da prøvet en A5 - fed øse, men ret ubrugelig:-)
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 136 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.203
Så ikke dit svar lige før, men der er det jo.
Størrelsen skyldtes, at SMC formentlig skal af med deresrestlager af aufælge til de tidligere modeller. Så holdt de hjuludsalg. Min genbo kom glædestrålende og viste mig 4 stl 205/55-16 på originale fælge til 5000, så jeg røg afsted.
Da jeg kom derud, var der et sæt 215/55-16 og så en helvedes masse 240/45-17.
Det der lavprofil er for stift til denne bil, og så gider jeg ikke køre rundt og være bange for kantsten. Derfor den lidt sjove størrelse:-)
Fedt med sådan en response - Tak hele bundtet:-)
Dæk-omløbsretning!