9.247 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 20 Svar

Dæk-omløbsretning! Dæk-omløbsretning!

Det her handler om bil-dæk, men en eller anden kan nok hjælpe mig alligevel.

For et par uger siden fandt jeg fire nye dæk på nye originale alufælge til en kanonpris. Dem købte jeg, så de kan komme på, når vintersutterne kommer af.

Nu kom jeg til at glo på dem i går jeg kan ikke se, at der står noget om omløbsretning på dem!!! Derimod er de klart mærket med en inderside og en yderside, hvilket i sagens natur betyder, at de får hver deres omløbsretning i hhv højre og venstre side.

Når jeg så kigger på producentens hjemmeside, står der, at de er unidirectionelle, og så bliver jeg forvirret på et højere plan. Kan nogen hjælpe??

Dækkene er:

Bridgestone Turanza ER 300 215/55-16

På forhånd tak.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Havearbejde 3.150 kr.
  • Have arbejde 205 kr.
  • Reparation af opvaskemaskine 1.200 kr.
  • Klippe hæk ned 1.000 kr.
  • Elektriker 1.500 kr.
  • Hjælp til hænge lamper op 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Dæk-omløbsretning!
  • #1   31. jan 2008 Ja, der findes dæk der kan køre "begge veje".

Grunden til der er en inderside og yderside er typisk fordi mønsteret er assymetrisk.
    derfor bør de alle sidde med "ydersiden" udad.

• Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

Følgere: 292 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 66 Svar: 20.922
    #2   31. jan 2008 Afmærkningen af "inderside / yderside" kunne f.eks være fordi dækket har en fælgbeskyttelseskant eller måske er mere kantstens-robust på den ene side..

Jeg har også flere sæt dæk liggende som går under samme kategori som dine - ubestemmelige. smiley

Min logik siger mig dog : Er der ingen pil på, så kan de køre hvad vej de vil.

• #3   31. jan 2008 Sajmon,
    det var også min første tanke,men så undrer det mig bare, at man under tecnology på Bridgestoneshjemmeside bruger termen "undirectional"

Det kan selvf. være noget ævl:-)

...Men, Tak for svarene:-)

• #5   31. jan 2008 Strada:

Det har jeg selv luret på, men i så fald er jeg udstyret med 4 højre eller 4 venstredæk, de er nemlig helt ens:-)

Det enden nok med, at jeg må køre ud og lægge dem på bordet hos SMC smiley

• #7   31. jan 2008 Hej Strada

Jeg er helt med på, at de ikke må skifte omløb, når først karkassen er begyndt at sætte sig. Det er forresten spøjst-da jeg begyndte at køre bl, var det en helt almindelig del af et eftersyn at krydsskifte hjulene, men det er en anden sag:-)

De er ikke symmetriske og selv om de har et par temmelig brede langsgående drænriller i hele dækkets omkreds, er lamellerne skråtstillede og kun åbne til drænrillerne i den ene ende.

Sætter man dækkene på, vil man altså i den ene side have dæk, hvor drænlamellernes åbne ende rammer vejbanen først, hvorfor der i hvert fald toeretisk er en mulighed for at fange vand smiley Det kan man se på næsten alle dæk, og det stemmer normalt meget fint sammen med en pil et eller andet sted.

Jeg har en gang hentet en firmabil, der havde fået nye dæk. Da jeg kom op på motorvejen, indledte jeg den mest fantastiske boulevardsejlads, så jeg listede ind til siden og konstaterede at samtlige fire dæk kørte den gale vej rundt!!

Der var en mekaniker, der fik blå mærker på skinnebenene:-)

• #8   31. jan 2008 Knud: hvis du har 4 100% ens dæk og de er unidirectionelle, så har du jo egentlig også fået det rigtige, da de jo kan vendes som du vil og derfor sidde rigtigt hele vejen rundt. Så jeg forstår sgu ikke lige dit problem smiley

• #9   31. jan 2008 R46:

Det er da forresten muligt. Jeg læser unidirectional som unic directional. Det kunne jo også være universal directional.

GENIALT smiley

Men de vil stadig stikke den åbne ende af lamellerne ned først i den ene side og den lukkede i den anden.....

• #10   31. jan 2008 Knud du skriver "da jeg begyndte at køre bil" går ud fra at det på din 18års fødselsdag. Var det ikke den gang et dæk var en træring med et metallag uden på ;o).........Der er løbet meget vand i åen de sidste år og efter min erfaring er det en gang ævl at man ikke må bytte side hvis dækkene vel og mærke ikke er retnings bestemte . I dit tilfælde med de unidirectionelle vil jeg mene at du kan sætte dem på som du vil . eneste men må være lidt problemer med afbalanceringen hvis de ikke sidder som før.....................

• #11   31. jan 2008 Knud: Nemlig. Mener bestemt at retningsbestemte dæk hedder "Directional" og ikke-retningsbestemte hedder "uni-directional".

• #12   31. jan 2008 Altså dækkene er spritnye og hjulene er afbalancerede frit-altså ikke monterede.

Træringen med stålbånd om forsvandt i min barndom;-), så vi havde skam stålradialdæk på, da jeg begyndte at køre dyt. Der var på et tidspunkt nogle historier om, at dækkene eksploderede af og til efter krydsskif, og så holdt man op.

Jeg er godt klar over, at jeg skal mærke dem ved bytte til vinterhjul næste gang smiley

• #13   31. jan 2008 R-46:

tre opslag, ogdu har helt ret - Tak for det geniale input - nu skal jeg bare overvinde min egen modvilje mod synet af de skide lameller - og så håber jeg, at bilens ene side ikke giver sig til at sejle smiley

• #14   31. jan 2008 Du kan jo se på mønsteret om vandet bliver presset ud eller ind når hjulet ruller....
    Det er det det kommer an på(og det skulle gerne "væk fra dit dæk"

• #15   31. jan 2008 Se evt. FDM's test af dæktypen her: (link fjernet)

• #16   31. jan 2008 cpn:

Det er lige netop det, der generer mig. Jeg har lige igen være ude i udhytten og kigge.

Hvordan jeg end vender og drejer det, vil jeg have to hjul i en side, der kan klemme vand ind i lukkede lammeller!!!

Det skal retfærdigvis siges, at der er ikke to men 4 langsgående drænriller hele vejen rundt og dermed 5 "baner" af lameller. 4 af disse baner er åbne i begge ende og kan derfor ikke "fange" vand.

Så jeg skal altså sluge den tanke, at den ene bane strider mod alt hvad jeg har lært om dæk:-)

På den anden side - det er en af fem baner - så mon ikke det går:-)

• #17   31. jan 2008 Ov!

Tak Dan smiley

• #18   31. jan 2008 Jeg mener at dæk kan være mærket med inder/yderside af hensyn til afballancering, derfor er der også oftest en farvet prik et sted på den ene side, som indikerer at dette punkt skal sidde ud for ventilen. Dette er for at der ikke skal bruges en masse vægt for at få det til at rende lige

• #19   31. jan 2008 Hej du

Nu ved jeg ikke om du fik svar via FDM testen, men alle de dæk, jeg har haft de sidste mange år havde en rotationsretning!.

Hvis jeg var dig, ville jeg tage 1 stk dæk + fælg til SMC (hvor du vist købte dem) og få svar her - mens de tænker kan du jo prøvekøre den nye A4 - hvem ved måske kommer du hjem med en fælg mindre, men en bil mere - det sket før smiley

vh

Lars

• Teis .
    Teis . Tilmeldt:
    jan 2008

Følger: 1 Emner: 8 Svar: 87
    #20   31. jan 2008 Jeg arbejder på et firststop dækcenter som er bridgestone forhandler. Og sådan er næsten alle bridgestone dæk. De skal bare smækkes på så outside sidder udaf på alle hjulene. Forstår godt hvad du mener men det skal du ikke tænke på. Det er et godt dæk du har fået der. Også i regn.
    Sjælden størrelse egentlig. 215/55-16.
    Er det ikke 205/55-16?

• #21   31. jan 2008 lars:

Det ender det nok med, at jeg gør. Ved ikke om jeg skal prøvekøre den nye A4. Har haft den tidligere model - nice, men den indbyder til at lege japansk sportsmotorcykel. Nu har jeg en A6, den laver grundlæggende ligeså meget og kører stort set lige så godt, men komforten gør, at den ikke frister min indre Hayabusa.

By the way - jeg har da prøvet en A5 - fed øse, men ret ubrugelig:-)

• #22   31. jan 2008 Yeah - you are my man:-)

Så ikke dit svar lige før, men der er det jo.

Størrelsen skyldtes, at SMC formentlig skal af med deresrestlager af aufælge til de tidligere modeller. Så holdt de hjuludsalg. Min genbo kom glædestrålende og viste mig 4 stl 205/55-16 på originale fælge til 5000, så jeg røg afsted.

Da jeg kom derud, var der et sæt 215/55-16 og så en helvedes masse 240/45-17.

Det der lavprofil er for stift til denne bil, og så gider jeg ikke køre rundt og være bange for kantsten. Derfor den lidt sjove størrelse:-)

Fedt med sådan en response - Tak hele bundtet:-)

Kommentér på:
Dæk-omløbsretning!

Annonce