794 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 9 Svar

Mikkel N
Mikkel N
Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 5

Speedometerdrevets drivretning Speedometerdrevets drivretning

Hejsa,

Jeg har udfordringer med mit speedometerdrev på min Honda VT700C (Bedre kendt som Honda Shadow) fra 1984.

Jeg købte den for godt 14 dage siden, og har endnu ikke haft held til at få speedometeret til at køre.

Jeg har skiftet speedometerkabel og tjekkede i samme omgang med en boremaskine, hvilken retning speedometeret viser hastighed - det gør den, når jeg kører mod urets retning - så langt, så godt.

Så monterede jeg speedometeret i troen om, at nu virkede det, men nej, nålen hviler på 0 km/t og den tæller ej heller kilometer, når jeg kører.

Jeg prøvede at pille kablet af speedometret og bare trille lige så stille frem og tilbage, hvor jeg så fandt ud af, at kablet drejer rundet, når jeg kører baglæns. Og *kun*, når jeg kører baglæns.
Når jeg triller baglæns drejer kablet også mod urets retning, så noget siger mig, at speedometerdrevet i hjulet vender "den gale vej", så at sige.

Er det noget man kan lave om på? - Og evt. hvordan?

På forhånd tak,

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Elektriker 1.000 kr.
  • Græsslåning 1.126 kr.
  • Radiatorer på losseplads 1.500 kr.
  • Vandrør og afløb 730 kr.
  • Hjælp til nedrivning af skorsten 205 kr.
  • Flytning af strømstik 1.890 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Speedometerdrevets drivretning
  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

Følgere: 293 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.725
    #1   3. okt 2020 Kan du vende hjulet rundt så drevet kommer om på den anden side??

• Mikkel N
    Mikkel N Tilmeldt:
    sep 2020

#2   3. okt 2020 Jeg har selv tænkt tanken - og med min meget lille viden lige om dét her, må jeg være dig svar skyldig - se evt. vedhæftede billeder, så kan det være du/I kan se, om det kan lade sig gøre? smiley

profilbillede
  • Mikkel N
    Mikkel N Tilmeldt:
    sep 2020

#3   3. okt 2020

profilbillede
  • Mikkel N
    Mikkel N Tilmeldt:
    sep 2020

#5   3. okt 2020 Det har jeg ikke gjort, da jeg har forhørt mig ved nogle af mine kammerater og en motorcykelhandler - har ikke mulighed for at adskille skidtet endnu, så ville afprøve alt andet inden adskillelsen.
    Det kunne jo være nogle af jer kloge hoveder vidste noget smiley
    Men tak for input!
    Det blive næste skridt - at skille det ad og kigge.

• Mikkel N
    Mikkel N Tilmeldt:
    sep 2020

#8   3. okt 2020 Tak for svar, Erik!
    Det var netop det jeg frygtede...
    Motorcykelforhandleren har informeret mig om, at et nyt drev koster 1400 bobs, så jeg håber på en renovering vil kunne gøre det smiley

• Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

Følgere: 293 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.725
    #10   3. okt 2020 1400 for et nyt drev, er da meget normalt.

• #15   4. okt 2020 Prøv at slå drevet op hos CMS NL og check Where used, for at se andre modeller, der måtte brug samme. Find et NOS eller brugt i ok stand på eBay, Bike-Teile.de m.fl. Se også om den defekte del i drevet sælges som løsdel, som til andre Honda med lignende drev.

Drevet kan kun sidde på venstre gaffelben, der har et modhold, en lille tap, som drevet hviler mod. Bytter du rundt på gaffelbenene, skal de drejes 180 grader, for at tappen vender ind ad mod drevet. Det igen ændrer styregeometrien, og den vej vil du ikke gå smiley

• Mikkel N
    Mikkel N Tilmeldt:
    sep 2020

#16   4. okt 2020 Tak for svar allesammen!
    Jeg må tage det til mig og se, om jeg kan få det til at lykkedes - på den ene eller anden måde! smiley

• #17   6. okt 2020 Hov!
    Er det forhjul det originale? Tror det næppe! Det kan være der fejlen ligger

Kommentér på:
Speedometerdrevets drivretning

Annonce