{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.202 visninger | Oprettet:

Nic J
Nic J
Tilmeldt:
10. sep 2020
Følgere: 13 Emner: 5 Svar: 20

Bremseklodser skraber på skiven {{forumTopicSubject}}

Hej,

Jeg gjorde kæden ren i weekenden og bemærkede en svag skrabe lyd når jeg spinner hjulet.

Går stærkt udfra at skrabelyden kommer sig af at bremsen (brembo) hænger en anelse, men ved ikke om det er nok til at jeg bør skille kaliberen ad og begynde at rode med stemplet hvilket jeg ikke har nogen erfaring med? Hvor meget bør baghulet rotere i frigang når man giver det et spin og bør bremseklodsen så gå helt fri af skiven?

Bremsevæsken ligger til den lave ende, men bremser fint under kørsel. Det ska også nævnes at jeg ikke har nogen service historik på bremserne udover at dyret lige er gået igennem syn og mekaniker der udførte anden arbejde sagde at bremserne var ok.

Hilser alligevel gode råd velkomne smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bremseklodser skraber på skiven
  • #1   16. nov 2020 Bremseklodserne vil altid ligge en smule til på skiverne. Hvis hjulet kører fint rundt uden du skal bruge nogen krafter så ville jeg ikke tænke videre over det...

  • #2   16. nov 2020 hjulet skulle helst rotere nogenlunde frit, det kan måske lyde dumt men det afhænger lidt af hvad type dine bremseklodser er, sintermetal har jeg aldrig oplevet andet end at de har en tendens til at slæbe en lille smule op af skiven men kan rotere nogenlunde frit hvis bremserne er i orden

    har du absolut nul erfaring i at skrue så vil jeg anbefale dig at køre til mekanikeren hvis din bremse hænger det er ikke nogen større eller kompliceret operation at give den et repkit men det er din og vores andres sikkerhed det drejer sig om


  • #3   16. nov 2020 det kunne tyde på at caliberstempel ikke trækker sig tilbage som den skal, det er en forholdsvis nem operation, bare køb repkit til modellen

  • Fanta H
    Fanta H Tilmeldt:
    apr 2007

    Følger: 4 Følgere: 11 Svar: 1.405
    #4   16. nov 2020 Det er helt normalt at man kan høre lidt hvislen, ved rotation af hjulet,
    men det skal selfølgelig ikke gå trægt rundt,
    prøv evt. at løsne låget til væskebeholderen, så du er sikker på at der ikke er overtryk,
    det kan der blive, hvis nogen har monteret nye klodser uden at løsne låget.


  • #5   17. nov 2020 #4 ?????????????????????????? den havde jeg aldrig hørt før
    hvordan vil du montere nye klodser uden at trykke stempel tilbage


  • Allan M
    Allan M Tilmeldt:
    feb 2016

    Følger: 1 Følgere: 2 Svar: 106
    #6   17. nov 2020 # 5

    Det er heller ikke det han skriver.
    Men hvis du sætter nye klodser på, og derved trykker stemplet tilbage - kan der muligvis være et overtryk i væskebeholderen. ( tror jeg der menes)


  • Fanta H
    Fanta H Tilmeldt:
    apr 2007

    Følger: 4 Følgere: 11 Svar: 1.405
    #7   18. nov 2020 Selfølgelig trykker man stemplerne tilbage, ved bremseklods skift,
    det er jo derfor der kan blive overtryk i væskebeholderen,
    som så vil trykke på stemplerne, som dermed vil trykke på bremseklodserne
    som dermed vil give skure lyde,


  • #8   18. nov 2020 #7 væskebeholder er ikke er lukket system, ved overtryk vil det sive ud

  • #9   18. nov 2020 På de cykler jeg kender er det nu et lukket system. Øverst i beholderen er der monteret en gummimembran der udligner trykket.
    Jeg har aldrig oplevet bremsevæske sive ud uden der har været en defekt i systemet.


  • Fanta H
    Fanta H Tilmeldt:
    apr 2007

    Følger: 4 Følgere: 11 Svar: 1.405
    #10   18. nov 2020 #8 Jo låget er helt tæt, det er jo også derfor man ofte ser at gummi membranen,
    er suget ned i beholderen, med meget slidte klodser,
    hvis ikke der har været efterfyldt


  • #11   19. nov 2020 Mange gode svar, det må man sige

    Jeg kører ca 10’000 km /år på min Honda, mine bremser holder i snit omkring 3 sæsoner
    Jeg har de sidste 15 år afmonteret kalibrene hver vinter, for at smøre og rense stemplerne.
    Det er en simpel operation, kan gøres på en aften i værkstedet
    Jeg har skiftet pakninger (rep kit) een gang, cyklen er fra ‘00

    Det er ok, at du kan høre en svagt skurende lyd af bremseklodser mod skiven, men dit hjul skal rotere fuldstændig frit, ellers kører du bremseskiven varm, med risiko for uvirksom bremse (og unødigt slid)

    Det er på ingen måde farligt at lave sine bremser selv, hvis blot man er omhyggelig og opmærksom på hvad man laver.
    Og det er faktisk ret hyggeligt smiley

    Held og Lykke

    Fl.Stones
    CBR 1100 XXX Super Blackbird


  • Jan S
    Jan S Tilmeldt:
    mar 2008

    Følger: 1 Svar: 61
    #13   20. nov 2020 Bremseklodser "skraber" altid lidt på.

    Det er simpelthen en del af deres natur. Og holder skiverne fri for rust.

    Når du nu nævner, at bremsevæsken ligger til den lave ende, har jeg dig lidt mistænkt for at være komplet håbløs.

    Hvis der mangler bremsevæske må man da efterfylde!!


  • Nic J
    Nic J Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 13 Emner: 5 Svar: 20
    #14   21. nov 2020 Jan S din kommentar er håbløs. Jeg skal ikke ud og køre mere I år så jeg åbner ikke en ny flaske bremsevæske for bare at toppe en smule op.

    Tak til alle jer andre for de gode input. Hjulet spinner langtfra trægt, så der er formentlig ikke noget unormalt ved den smule lyd. Når det så er sagt skal bremserne jo vedligeholdes og jeg har set nogle youtube videoer der har givet mig mod på det, så der skal skrues og hygges med det over vinteren smiley



  • Jan S
    Jan S Tilmeldt:
    mar 2008

    Følger: 1 Svar: 61
    #15   21. nov 2020 Hvis du selv ikke mener, at der er noget unormalt med lidt skrabelyd fra klodser/skiver, hvorfor i alverden spørger du så os andre?

    Og nu koster en sjat bremsevæske til en motorcykel jo så ikke nogen herregård.

    Det er nok derfor klogt, at du skifter bremsevæske og evt. pakringe i bremsekalibre , incl. hovedcylindre, ud, når du nu alligevel går og hygger dig med at småskrue de næste 5 måneder.

    Da din cykel er nysynet, er den så mindst 4 år gammel.

    Bremsevæske optager vand gennem tiden. Pakringene slides. - Og et synligt svind i væskestanden kan tyde på utæthed og defekt i systemet..

    Hilsen:
    En håbløs uddannet mekaniker.


  • #16   21. nov 2020 Hvis du har behov for at "toppe op" skulle du måske tjekke dine belægninger, de kunne jo være slidt en smule
    Egen erfaring


  • Nic J
    Nic J Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 13 Emner: 5 Svar: 20
    #17   22. nov 2020 Jan S det er min konklusion at der ikke er noget unormalt ved skrabelyden efter de svar jeg har modtaget. Der er to mekanikere der har set motorcyklen og sagt god for bremserne, men de er da langt fra nye det kan vi godt blive enige om. Tillykke med din faglighed, kan være du skal arbejde lidt på din personlighed.

  • #18   24. nov 2020 uanset hvad så skal bremseklodseren ikke slæbe på skiverne BASTA

Kommentér på:
Bremseklodser skraber på skiven

Annonce