8.171 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 6 Svar

Hvor tit skal man skifte olie Hvor tit skal man skifte olie

Jeg kører meget lidt på min knallert - især sidste sommer da vejret som bekendt var ringe.Her blev det til 800 km. Før sæsonstart fik jeg lavet service, med blandt andet oliskift og do. filter. Spørgsmålet er nu: Skal jeg skifte olie igen før sæsonstart, eller er den stadig god nok. Nogle påstår at additiverne nedbrydes over tid, andre at det ikke betyder noget.
Jeg søger svar fra folk der ved hvad de taler om; ikke svar som " jeg gør altid...." og "jeg tror at..." men svar fra eksempelvis en mc-mekaniker folk fra oliebranchen .
På forhånd tak
Henrik

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samle kommode 400 kr.
  • Skifte cover til lampe i loft 500 kr.
  • Utæt afløb i køkken 1.500 kr.
  • Sæt en loftslampe op i udtaget 400 kr.
  • Cykelkæde 475 kr.
  • Tømrer til reparation og ophængning af badeværelses skab 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvor tit skal man skifte olie
  • #1   10. feb 2008 ifølge de haynes manualer jeg har læst i, så råder de til at man skifte olie og filter inden man stiller den i HI, det er også den generelle mening herinde

• #2   10. feb 2008 Nu stopper du, man skifter IKKE olie der har kørt 800 km!! Det er direkte fråds.

• #3   10. feb 2008 Noget der i høj grad også har indflydelse på oliens levetid er kørselsmønster...

kører du som om den er stjålet og livet er en lang biljagt vil olien altid være meget varm og derfor blive brugt hårdt...

hvis du kører din maskine hårdt selv når den er kold vil olien også blive slidt da den ikke har den rigtige smøre og arbejds evne ved temperature...

Med det sagt ku jeg ikke være mere enig med Jørgen i at olie i dag har en så høj kvalitet at man kan køre langt mellem skift...

Så lad det være op til din kørestil hvor ofte du mener den skal skiftes... din mc er jo ikke en ekstrem høj ydelses racer model og jeg mener derfor ikke du har behov for at skifte ret ofte..

• #4   10. feb 2008 Lidt noget andet, men giver stof til eftertanke. Jeg lånte en kammerats autoværksted en dag i efteråret da jeg skiftede kædekit, der var han ved at lave service på en galaxy. Den havde serviceinterval på, mener det var 15.000km, men ford tillod at motoren brugte op til 1liter olie pr. 1000km. Hvad så med de sidste 9000km, når der ikke er mere olie på?. Synd for dem der ikke tænker på selv at tjekke oliestanden., og bilen bare fragter dem fra A til B.

• #5   10. feb 2008 Ingen tvivl om at en moderne fuldsyntetisk olie ikke nedbrydes i samme grad som man kendte det førhen. Men når det så er sagt, skal vi lige huske på at de fleste mc`er køre med vådkobling og deler som regel også olie med gearkassen, og det der bliver slidt af her havner altså i olien. Selvfølgelig tager filteret godt fra... Meeeeeenn..... Det er nok en god ide at følge serviceanvisningerne omkring pågældende mc...

• #6   10. feb 2008 Jørgen E.

Tak for det, det var præcis sådan et svar jeg havde brug.
    mvh
    Henrik

Kommentér på:
Hvor tit skal man skifte olie

Annonce