{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.257 visninger | Oprettet:

Anders F
Anders F
Tilmeldt:
13. jan 2021
Emner: 1 Svar: 3

Ny yammaha DT250 mx ejer {{forumTopicSubject}}

Hejsa folkens!

Jeg har erhvervet mig sådan en fin gammel yamaha dt 250 mx årgang 1980 fra det danske militær. den har været på danske plader før men har været afmeldt siden 1990. Har dog den gamle registreringsattest så det burde ikke være et problem at få den på plader igen.
Før syn skal der dog lige laves lys og el i hele cyklen da intet virker. Men ud over det virker den ret sund af en gammel dame at være.

Da jeg er ret ny i motorcykel verdenen og især i forhold til 2taks.. kunne det være mega fedt hvis der er nogen kloge mennesker derude der evt kender noget til disse skønne maskiner. eller bare generelt ved mere om dette emne end mig der ville være villige til at svare på noget af alle mine dumme spørgsmål der nok skal komme hen af vejen? smiley

Først og fremmest så stoler jeg ikke på selvblandings systemet
så har valgt selv at blande benzin for nu.
Men så kommer det store spørgsmål. hvilket blandingsforhold skal sådan en have?
Internettet siger 10 forskellige ting og informationer på denne model er sparsomme. så kom gerne med råd og erfaringer

Nogen tips og tricks eller andet man skal være opmærksom på general?

Anbefalinger til mærke af 2 talks olie er også velkommende!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ny yammaha DT250 mx ejer
  • Bertil A
    Bertil A Online Tilmeldt:
    nov 2008

    Følgere: 52 MC-er: 6 Emner: 63 Svar: 1.109
    #1   15. jan 2021 Tillykke med den..shit den er fed smiley

    Var det min ville jeg tage en tur i thansen og købe sådan 2 her..

    https://www.thansen.dk/scooter-mc/olie-rens-og-pleje/2-taktsolie/castrol-power1-racing-fuldsynt.-2-takt/n1388086052/pn1758400164


  • Bertil A
    Bertil A Online Tilmeldt:
    nov 2008

    Følgere: 52 MC-er: 6 Emner: 63 Svar: 1.109
    #2   15. jan 2021 Men hvorfor ikke bruge bruge autolube, det er da så meget nemmere bare at hælde olien i tanken uden at skulle stå og blande det konstant..og så dosere vidunderet det jo også meget bedre selv vil jeg mene, mindre i tomgang og mere med fuld hane smiley

  • #3   15. jan 2021 Min far havde nogen af dem, da han døde stod der en som han ikke havde kunnet få til at køre. Det viste sig at "nogen" havde vendt svømmerne på hovedet, da de blev vendt rigtigt kørte den fint smiley Men den viste sig at være enormt kritisk med gearolien, hvis ikke det var det helt rigtige fedtede den i koblingen, om det er generelt for modelen aner jeg ikke, men nu er du advaret smiley

  • Anders F
    Anders F Tilmeldt:
    jan 2021

    Emner: 1 Svar: 3
    #4   15. jan 2021 Bertil A mange tak jeg er selv godt tilfreds med den!
    kan godt være min modvilje mod selvblanderen bare er skade fra tiden med crosser smiley men så vidt jeg ved har autolube ikke blevet brugt siden den var på vejen i 90. ham jeg købte den af sagde at han aldrig havde stolet på det og brugt hjemmeblandet i stedet. er det noget måde at teste om det fungere som det skal? ville være ked af at skulle til at genopbygge motor. smiley


  • Anders F
    Anders F Tilmeldt:
    jan 2021

    Emner: 1 Svar: 3
    #5   15. jan 2021 Tom . Så vidt jeg jeg ved er den med tør kobling? den kan selvfølgelig stadig glide i koblingen men syntes det lyder vildt at det skulle være pga gearolie? smiley
    Har læst mig frem til den skal have 10w-30 så det bare prøve smiley


  • #6   15. jan 2021 #5 Hvis din er med tørkobling, så mangler den vist bare olie smiley smiley

  • #7   15. jan 2021 Jeg har haft en i mine unge dage og den kørte da ganske udmærket. Dog var den noget sløv.
    På en eller anden måde var den droslet, men det lykkedes aldrig at finde ud af hvordan.
    Militæret vidste det ikke og Yamaha DK heller ikke. Som jeg husker det, så var de indkøbt i Holland til militæret, men importøren dernede kunne eller ville heller ikke hjælpe.
    Jeg blandede også selv benzinen i forhold 1 : 40.


  • #8   16. jan 2021 kontol og evt justering af oliepumpen er ikke så kompliceret , man skal dog have de rigtige data fra en manual


    angående drosling så gætter jeg på der har siddet en begrænsning i udstødningen da den var ny , ala dt175 som blev fjernet ved klargøring
    nogle er opgivet til 16hk , andre til 22-24hk lidt set samme surdej som 175erens 10,5 hk droslet og 17,5 hk uden drosling


  • Bertil A
    Bertil A Online Tilmeldt:
    nov 2008

    Følgere: 52 MC-er: 6 Emner: 63 Svar: 1.109
    #9   16. jan 2021 Må man spørge hvad du har givet for sådan en ? smiley

  • #10   16. jan 2021 Der var ingen drosling i udstødningen. Den blev endda savet over for at se om der sad noget inde i den.

  • #11   16. jan 2021 som sagt var det et gæt , og hvis det var som på 175eren var den fjernet ved klargøring eller første service (en tragt i forrørsflangen) , så med mindre man har haft en fra ny er det svært at afgøre om der har været nogen begrænsning eller ej

  • Anders F
    Anders F Tilmeldt:
    jan 2021

    Emner: 1 Svar: 3
    #12   17. jan 2021 Jeg ved det ikke 100% men jeg vil mistro karburatoren for at være grunden til de er droslet ned. min har ingen problemer med at tage fuld omdrejninger men den har hellere ikke den karburator den kørte med i militæret. den har fået en ny brugt fra en "civil" 250 mx fra samme årgang engang før jeg købte den. Men ud over karburatoren skulle den stå mekanisk som den gjorde i militæret

  • #13   17. jan 2021 jeg vil fraråde racing olien, den er til racing motorer og brænder ikke helt som den skal på de mere civiliserede allroadere.
    Men lige ved siden af racing olien i thansen skulle den delsyntetiske castrol 2t olie gerne stå.
    Den har ændret navn nogen gange over de sidste år. Først lignede den racing olien på en prik, så skrev de scooter på dunken, nu står der vist "new" på etiketten og etiketten er rød så man kan se forskel på dem.

    10w40 motorolie er normen men jeg bruger en lidt tykkere olie da det gør det nemmere at file kobling.


  • #14   17. jan 2021 den kan sagtens brænde en "Power1 Racing" af uden at svine tændrør og kokse til , medmindre man kører 5-6% og ikke giver lidt gas af og til smiley

  • #15   18. jan 2021 De kan godt brænde den, men min erfaring er man ikke kører på røret for fuld hane hele tiden, snarere undtagelsen end reglen.
    især på sådan dame der var ung engang i 80'erne smiley


  • #16   20. jan 2021 Der sidder en tank til blandingsolie, men du skal være sikker på den fodrer benzinen, ellers slutter legen ret hurtigt.
    Fed lille maskine, havde selv en på et tidspunkt og kørte land og rige rundt på den.. ;)??


  • Steen B
    Steen B Tilmeldt:
    sep 2010

    Følger: 1 Svar: 1
    #17   26. jan 2021 Tillykke med den.
    Jeg har selv en. Også fra militæret, den er droslet i udstødningen. Dvs. man har sat en uoriginal udstødning på som giver et andet modtryk. Få fat i den originale, som ryger den af sted som et lyn... Når du har passeret 6000 rpm.
    Har håndbogen og en del stumper til den.


Kommentér på:
Ny yammaha DT250 mx ejer

Annonce