{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
945 visninger | Oprettet:

Hæve røven {{forumTopicSubject}}

Hej,

Jeg vil godt hæve bagenden lidt på min MC. Men hvordan griber jeg det an? Der sidder link system på bagdæmperen.
Skal jeg skifte en af links'ne ud med en længere?
Eller skal jeg have en længere støddæmper på?
Hvor meget kan jeg hæve den uden det går ud over styregenskaberne?

Er der noget jeg ellers skal være opmærksom på?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hæve røven
  • #1   15. feb 2008 Netop! Du skal skifte "kødbenet", som sidder mellem trianglen og befæstningen på bagsvingeren til en kortere model, så får du løftet bagenden.

    Hvis du gør det moderat (30-50mm) tvivler jeg meget på, at du vil mærke en væsentlig ændring ved køreegenskaberne.


  • #2   15. feb 2008 Du skriver 30-50 mm, men hvor meget skal man cirka reducere kødbenet med? Jeg troede faktisk det skulle være længere??


  • #3   15. feb 2008 Det er muligt, at dit link-system er anderledes, men hvis typen er den, hvor kødbenet har fat i det nederste punkt i tranglen og bagsvingeren i det bageste punkt, så skal kødbenet være kortere for at du får hævet bagenden.

    Sammen hængen mellem længden af kødben og højden, er afhængig af hvordan din triangel er udformet.


  • #5   15. feb 2008 Nu har en scooter jo også en ekstrem kort akselafstand og man sidder lige bagved forhjulet, og så kunne jeg godt forestille mig, at 40mm gav en stor ændring.

    Når du justerer affjedring og højde på cyklen til race, er det også typisk ned i 10-15mm området man arbejder i, men der presser du også grejet til grænsen og så kan det mærkes under en maksimal nedbremsning fra 250kmh, om bagenden er hævet/sænket 40mm smiley
    Men til normalt brug, tvivler jeg på du vil mærke den store forskel.


  • #6   15. feb 2008 OK, super!

    Hvor finder jeg så et kødben som er 10mm mindre? Er det noget man skal ha lavet hos en smed?


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.649
    #7   15. feb 2008 Jeg lavede dem selv - og jeg kan nok også lave dig et sæt.

    Jeg skal have de gamle og så skal du måle hvor meget kortere de nye skal være.

    Prisen er en pizza. smiley


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.649
    #8   15. feb 2008 På min SV'er var 10mm kortere kødben lig med 30mm højere bagende, men du skal måle det selv.

    Jeg smed et par autobukke under maskinen så baghjulet hang frit.
    Så målte jeg afstanden fra gulvet op til min baghjuls aksel.
    Så pillede jeg kødbenene af og klodsede baghjulet op så det stod 30mm lavere end før og målte afstanden fra midten af hul til midten af hul på der hvor kødbenene sad.


  • #9   15. feb 2008 Det lyder sgu godt Sajmon! Jeg finder lige nogle mål på dem og sender dig en PM.

    Så vælger du bare en pizza!

    Mange tak!


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.649
    #10   15. feb 2008 Ja du bor jo ikke så langt væk. smiley

Kommentér på:
Hæve røven

Annonce