{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
776 visninger | Oprettet:

Autopære sprunget {{forumTopicSubject}}

Hej med jer

Min baglyspære er desværre lige sprunget på min Honda CX 500.

Jeg har nu været i samtlige byggemarkeder, Biltema, Jemogfix, Harald Nyborg, Thansen osv. Og har ikke kunne finde en pære magen til.

Jeg fandt en der mindede om på Bikeshoppen (se billede), men selve pæreglasset må være for stort, da den brændte sig fast på lygteglasset. Alle de andre pære med samme tal (12V10/5W) har desværre vist sig at være endnu større end den fejlkøbte. Jeg aner ikke om de kan være udgået? Det er nogle lys fra, jeg formoder Amazon, som tidligere ejer har sat på, men det virker ikke til at pærerne er at finde i DK.

Kan I kende pæren? Jeg tager i mod alt hjælp med kyshånd.

Alternativt skal jeg skifte til en LED, men jeg er usikker på om jeg kan skifte til LED uden at skulle have fat i et relæ? Eller andet.

Dbh. Stefan


Kommentarer på:  Autopære sprunget
  • #1   19. apr 2021 Prøv en reservedels handler.-

  • #2   19. apr 2021 Sokkel typen hedder BAY15d 10/5 W er 10 watt til bremselys og 5 w til lyset.
    10 W er en ret lille størrelse til bremselys, disse pæreryper er typisk 5/21 watt.
    Lyder som en spændende lygte der sidder der, måske skulle du kigge efter en alternativ lygte.
    Ellers google BAY15d led, måske kan noget som https://autofix.nu/produkter/796-led-paerer/43434-led-paere-2-stk---19xledacutes-roed---12v-215watt-bay15d/ klemmes ind... som man siger.
    Det kræver ikke hverken relæ eller andet hokus pokus med led til en baglygte,
    Og en 21/5 watt er ganske fin.

    Husk skal være en pære med to lysstyrker, altså med to “dimser”
    I bund af sokkel, samme sokkel type kan også findes som blot med en styrke.


  • #3   19. apr 2021 Hej Jan

    Mega fedt! Tusinde tak for dit svar! Det har virkelig hjulpet.

    Men ja, helt bestemt en spændende lygte. Jeg har overvejet og vil egentlig også gerne have det hele skiftet ud, men turde ikke helt kaste mig til værks med LED, relæ og hele ledningsnettet.

    Jeg må lige på jagt efter en LED i morgen så, nu hvor du siger at det ikke gør noget med en LED til baglygten.

    Om ikke andet, tak for grundigt svar!

    God aften. smiley



  • #4   19. apr 2021 Du tænker sikkert på, at nogen får problemer, når de skifter til LED i blinklygterne.
    Det er fordi relæet typisk ikke kan afsætte tilstrækkelig energi i LEDpæren.
    Din baglygte har ikke det problem, da den jo skal lyse hele tiden og ikke blinke i en bestemt takt.
    Så kan du finde en LEDpære, som passer er det rigtig fint, den koster mere , ja, men den holder typisk også meget længere.


  • #5   19. apr 2021 Hey Vestjyden

    Det er 100% det, som jeg har tænkt på. Hvis jeg skulle begive mig ud i det, at skifte alle lygterne, er det så bare at anskaffe mig et relæ til LED blinklys og ellers forbinde det som normale glødepærer?

    Dbh. Stefan


  • #6   19. apr 2021 Kort og godt næsten ja, men alt er ikke altid så simpelt.
    Hvis du kun har en indikator pære i dit instrument lys, så kommer den til ar lave ballade. Her skal du igang med et par dioder, nogle indlæg længere nede er der fine tegninger af det. Har du indikator lampe til hver side, så er det blot relæet.


  • #7   19. apr 2021 Jeg har desværre ikke indikator lampe til hver side, så jeg må hellere lige lave noget research, inden jeg kaster mig ud i det.

    Skulle jo også gerne køre lidt når det gode vejr er til det. smiley


  • #8   19. apr 2021 Nej , det er formentlig indikator for defekt bag- eller bremselyspære, Onkel Jan sigter til smiley

    Er en CX500 virkrlig født med - og godkendt herhjemme - med en 5/10W bag-/bremselyspære?


  • #9   19. apr 2021 Hvad for en fisk? Læs lige emnet igennem fra starten smiley

  • #10   20. apr 2021 Fisken startende med, citat: "Min baglyspære er desværre lige sprunget på min Honda CX 500." citat slut. - og bpret frem af alm interesse i almindelighed og forsøg på at afklare en misforståelse i særdeleshed. Det er vel forysat legitimt herinde, eller?

    Reservedelslisten for en tidlig CX500 viser iøvrigt to pærer i baglygten: En 5/21W til bag-/bremselys og en 10W til nummerpladelys. Men denne kan jo være en uoriginal baglygte...


  • #11   20. apr 2021 ...eller cyklen en anden CX500? smiley

  • #12   20. apr 2021 Læser man indlægget står der "Det er nogle lys fra, jeg formoder Amazon, som tidligere ejer har sat " ........... så vi kan herved sige at det nok jo ikke er en original lygte.

  • #13   21. apr 2021 Åh, "lys" er lygte, javel så smiley Og med den nævnte pære så næppe lovlig i DK smiley

Kommentér på:
Autopære sprunget

Annonce