{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
754 visninger | Oprettet:

Niels P
Niels P
Tilmeldt:
3. sep 2021
Følger: 12 Emner: 1 Svar: 4

Neutrallampe opfører sig underligt {{forumTopicSubject}}

Hey.. vil lige søge et råd inden jeg skifter en masse. Jeg har købt en suziki GSF650SA og neutrallampen tænder ikke i frigear. Hvis jeg med motoren kørende sætter cyklen i frigear og slå støttebenet ned, tænder lampen. Slår jeg støtteforening op igen forbliver lampen tændt. Sætter jeg så cyklen i gear og tilbage til frigear forbliver lampen slukket. Først ved påvirkning af støttefoden, tænder lampen. Jeg mistænker en defekt kontakt til støttefoden, men kan det have denne påvirkning?? Vh niels


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Neutrallampe opfører sig underligt
  • #1   14. sep 2021 Jeg har samme model og lign symptomer. Dvs mistanke om støttefodskontakt og andre kontakter. Jeg fandt så en video, hvor de renser en kontakt der sidder på gearskifter siden inde bag skjoldet. Inden jeg nåede så langt, skiftede jeg til en anden motorolie på opfordring af Sajmon (i anden sammenhæng) og nu pludselig virker lampen igen hele tiden.

  • Niels P
    Niels P Tilmeldt:
    sep 2021

    Følger: 12 Emner: 1 Svar: 4
    #2   14. sep 2021 Tak Kenneth... jeg tvivler dog på at det er olien der er løsningen. Kan det have været en løs forbindelse som du "har rettet" i forbindelse med arbejdet på cyklen? Tænker også selv på gearkontakten (som er den du taler om)... men så undrer det mig bare at kontakten til støttefoden har nogen indflydelse...

  • #3   14. sep 2021 Jeg var af præcis samme opfattelse som dig - indtil jeg bare konstatere som nævnt ovenfor. Jeg kunne også tit prikke lidt til støttebenet og så lyste den. Var sikker på at det var noget elektrisk. Udover at jeg fik gennemtjekket (afmonteret og målt) støttebenskontakten har jeg intet andet foretaget mig udover skift af olie mærke.

  • #4   14. sep 2021 Af med afdækningen og kig til det.
    Den kontakt bag gearskifter som må være frigear, sidder måske lidt anderledes end min Yamaha men mon ik den virker på samme måde: Lyser når den får stelforbindelse (frigear) og slukker når gearvælgeren skifter position. Den er lidt nem og tjekke/ måle på med et multimeter om der er ordentlig stelforbindelse. Og nemt og se en halv knækket ledning til eksempel. Det er bare lidt mekanisk hejs der er nemt at gennemskue. På Yamahaen sidder det i blokken med en o-ring ind til gearkassen (lige bag forreste tandhjul), der er en eller anden "pind" inde bagved der laver stelkontakt når den er i frigear og en lille ledning der er skruet på udefra der går i ledningsnettet. Sættes ledningen direkte på stel lyser neutral lampen.


  • Niels P
    Niels P Tilmeldt:
    sep 2021

    Følger: 12 Emner: 1 Svar: 4
    #5   15. sep 2021 Tak for info. Jeg har netop kigget til kontakten... den sad ca. Samme sted som på din Henrik. Umiddelbart så den fin ud. Jeg prøvede også at bypasse støttefodskontakten... resultatet var som oprindeligt. Lampen lyser når jeg "slår støttebenet op" men tænder ikke igen ved gearskift. I weekenden må jeg få den frigearskontakt pillet af og målt igennem...

  • #6   15. sep 2021 Selve kontakten på min sidder på billedet nederst og er den hvide plastdel med Mickey Mouse ører lige til venstre for gear skifter akslen.

    Der sidder en lille skrue der holder ledningen, man skal have olien af for at tage den ud.
    Jeg målte på den med et multimeter, lille skrue til stel for at se om der var forbindelse.


    profilbillede
  • Niels P
    Niels P Tilmeldt:
    sep 2021

    Følger: 12 Emner: 1 Svar: 4
    #8   15. sep 2021 Jeg starter lige med kontakten på ydersiden. Det er vel her der skabes kontakt til hjulet på indersiden. Har læst i et engelsk forum idag om en der blot skiftede denne kontakt "gear position switch"... hvis en rensning her ikke kan gøre det, så må jeg ha åbnet for motoren:)...

    profilbillede
  • #9   15. sep 2021 Ja det er da vist lidt samme pind det er udviklet fra.
    Vil da tilføje at efter jeg har haft motoren fra hinanden af andre årsager, og fik neutral "dimsen" rengjort osv. inden samling.
    Efter det lyser min neutral lampe bedre og mere end den gjorde før.
    Det der med stel og forbindelser er tit et lidt overset "problem" , men stelforbindelse SKAL bare være i orden for at det dur 112%


  • Niels P
    Niels P Tilmeldt:
    sep 2021

    Følger: 12 Emner: 1 Svar: 4
    #10   17. sep 2021 Så kom afslutningen... smiley jeg fjernede sensoren og rengjort den så godt jeg kunne med bremserens og kontaktspray. Før rens var der ingen gennemgang mellem blå og sort/hvid ledning. Efter rensning var der gennemgang mellem de to ledninger når sensoren var i "neutral" position. Efter genmontering fungerede neutrallampen som den skal. Har læst mig til andet steds at sensoren nemt bliver dårlig og skal måske skiftes på et tidspunkt... tak for jeres kommentarer /niels

  • #11   17. sep 2021 Velbekom, godt du fandt ud af det.
    Og mindst lige godt du lige skriver løsningen på problemet.


Kommentér på:
Neutrallampe opfører sig underligt

Annonce