{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
811 visninger | Oprettet:

Yamaha DT 175, 1997, LED forlygte, det er muligt. {{forumTopicSubject}}

Først vil jeg starte med at sige, at jeg godt ved at LED i forlygten er ulovligt, men jeg vil hellere køre ulovligt end ikke at kunne se noget og køre galt. De har ikke været gode til at designe el på sådan en gammel kværn, så må man jo selv tage affære. Jeg æder også gerne bøden eller hvad det er, uden at tude over det, når den dag kommer.

Efter en lidt research og en masse mennesker rundt omkring på nettet der sagde at det absolut ikke kunne lade sig gøre uden at fjerne lysspolen fra stel, er det alligevel lykkes mig at få stabil jævnstrøm til at kunne drive en H4 LED i forlygten.

Det du skal bruge udover en LED pære er en simpel ensretter (brokobling) med et par udjævningskondensatorer og et step down-modul, så du kan justere spændingen ned og holde den stabil. Det er gadgets for cirka 100kr. ex fragt

Der er et par småting man skal gøre for at det bliver perfekt, bl.a at køre "langt lys indikatoren" på samme forsyning som LED'en osv.

Men hvis nogen står i samme situation en dag, som finder dette indlæg og har brug for hjælp til noget, så sig bare til smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Yamaha DT 175, 1997, LED forlygte, det er muligt.
  • #1   29. sep 2021 fint indlæg.... findes der en simpel BOKS - BOX med + og - tegn man kan købe der indeholder dette..
    1 stk kondensator og noget ensretter osv. som du sagde..
    ellers er der et marked... for sådan en dims...


  • #2   29. sep 2021 Tak. Tror ikke det findes som færdig enhed Poul. Har ikke kunne finde det i hvert fald. Jeg er ved at designe og 3D printe en æske det hele kan være i. Har selv tænkt tanken om det er noget man kunne lave og sælge, med instruktioner og det hele som et lille kit til dem der ikke selv gider rode med det. Men så har man også en ansvar for at det virker og bliver ved med at virke, selvom det er jeg ikke i tvivl om at det gør.

    profilbillede
  • #3   29. sep 2021 Led lygter er formentlig ulovlige fordi du kan ende med at blænde andre bilister, men så længe du kan se og ikke kører galt, så er det vel fint?

  • #4   29. sep 2021 Jeg er allerede fan, hvad skal sådan et el kit koste ? smiley

    Der skal ikke meget til at imponere mig..pt. er jeg glad hvis der er lys i begge lygter på en gang og jeg kunne ikke drømme om at bevæge mig ud på min dt efter mørkets frembrud smiley


  • #5   29. sep 2021 Christoffer N, jeg forstår godt hvad du mener, men jeg kan ikke se hvorfor det skulle blænde mere. Hvis lygten er stillet korrekt og man ellers ikke er gået betydeligt op i lumen (jeg er gået lidt op), vil du få mere jævnt lys, som ikke går op og ned i styrke med omdrejningerne. Jeg er ikke sådan en konspirationsteoretiker type, men jeg har længe haft en mistanke at producenter som Osram og hvad de ellers hedder, har en finger med i hvad der bliver godkendt til brug på vej. For der er rigtig mange penge i at producere og sælge halogenpærer som har utrolig ringe holdbarhed og som er utrolig ineffektive. LED har som tommelfingerregel 10 gange længere holdbarhed og det er uden med medregner den ekstra stress der er på tråden i en halogen, når den bliver udsat for bump og vibrationer. Jeg er ikke ekspert, men for mig ser det ud til at LED er bad for business. Jeg vil gerne undgå at være irriterende overfor andre trafikanter, første gang jeg ser et mønster i at folk blinker af mig eller lign, vil jeg tage affære og lave passende justeringer. Men det tror jeg ikke kommer til at være noget problem.

  • #6   29. sep 2021 Giv mig lige et par dage Bertil, så har jeg det præcise overblik over hvad det ville koste at lave et færdigt kit smiley Venter også på et par forskellige H4 LED pærer, så jeg lige kan lave lidt tests og se hvad der virker bedst.

    Lyset fra original er så super ringe! Fatter ikke den er godkendt med det.


  • #7   29. sep 2021 christoffer vrøvler, led blænder ikke mere end andet...
    Jeg er game på sådan en dåse til min 125 cc Johnny PAG regal Raptor Leonart MC..
    men er det ikke nok med en lidt størrer kondensator.. det må vel ordne spændingen..

    er det her sådan en dims vi taler om... https://www.motorcykelgalleri.dk/tour-max-ensretter/id-216555


  • Martin E
    Martin E Tilmeldt:
    maj 2021

    Følgere: 1 Emner: 2 Svar: 187
    #8   29. sep 2021 Men hvorfor ikke bare udskifte hele lygten?

  • #9   29. sep 2021 OK Martin der var løsningen, så alt det nye elektronik sidder i det nye lygtehus.. og det skal bare have sluttet strøm til

  • #10   29. sep 2021 Jeg har set flere der har forsøgt sig med normal ensretter/regulator som ikke har fået det til at virke andet end i kort tid. På DTeren er den ene ende af lysspolen koblet til stel, jeg forstår ikke hvorfor det er sådan. Måske fordi det er billigere sådan. Alle de ensretter/regulatorer jeg har fundet er skide dyre, så har ikke selv ville forsøge. Mht. komplet lygte med alt indbygget, ikke noget jeg har set man kan få til den. Jeg er ret glad for den løsning jeg har lavet. Den er forholdsvis billig og ret fleksibel hvis man vil ændre spænding mm.

  • #11   29. sep 2021 Der hvor LED blænder, er der hvor folk kun skifter fra alm. pære til en LED.
    LED pæren har ikke fokus samme sted som den alm. pære.


Kommentér på:
Yamaha DT 175, 1997, LED forlygte, det er muligt.

Annonce