{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.391 visninger | Oprettet:

Intet gevind tilbage til tændrør.. {{forumTopicSubject}}

Min gamle Kawasaki zxr750 H1 har en udfordring med gevindet til det ene tændrør - det er nemlig ikke eksisterende - så tændrøret sidder løst..

Jeg har fået kig på sådan en her: https://www.biltema.dk/bil---mc/bilvarktoj/motorvarktoj/tandrorsvarktoj/reparationssat-til-tandrorsgevind-2000021790

Men hvordan finder jeg ud af hvad størrelse værktøjet skal have? Tænker umiddelbart det der er for stort i diameter?


Kommentarer på:  Intet gevind tilbage til tændrør..
  • #1   13. okt Ja det er for stort, du går ud og måler et af dine tændrør, for at finde den rigtige størrelse.
    Det kan godt være en udfordring at skære gevind med topstykket monteret, da der kommer spåner ned i cylinderen.


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 267 MC-er: 15 Annoncer: 2 Emner: 125 Svar: 20.160
    #2   13. okt Man piller topstykket af når man laver det.

    Og man laver det med det rigtige værktøj - dvs ikke en håndboremaskine.


  • #3   13. okt Har du evt et link til det rigtige værktøj? smiley

  • #4   13. okt Som sajmon siger.. af med toppen..

    Men mål hvad gevind dine tændrør har.. køb et sæt helicoils.. nyt gevind..

    Eller smid til mekanikeren.. jeg har ikke engang et ekstra topstykke til din model..


  • #5   13. okt #3


    profilbillede
  • #6   13. okt Hvis jeg var dig ville jeg pille topstykket af og aflevere det hos den nærmeste cylinder service (eller hos andre der har værktøjet kendskab til den slags) Og smid en 500kr til kaffekassen så det lavet ordenligt.

    Hvis du selv går i gang bruger du penge på værktøj og måske ender med at ødelægge topstykket mere end det allerede er.?


  • #7   14. okt Hej. Hvis du ikke er vant til at arbejde med jern og metal skal du nok lade nogen andre om det.

    Men det kan sagtens laves uden og skille noget ad.
    Kør stemplet i top, bor og skær gevind. Derefter en 8 eller 10mm plastslange, gerne gennemsigtig på en støvsuger ved hjælp af gaffatape. Støvsug forbrændingskammeret ligeså længe du gider. Skal det være helt porno kigger du derned med et lille usb kamera. og tjekker skidtet er væk. Monter en gevind indsats, i med et tændrør og start.

    Hæ hæ.. et bilværksted skiller sgu ikke en bil ad for den operation, de gør som her ovenover og der sker ikke en dyt ved det. Er der en krillermy aluminium dernede brænder den bare op og ud af udstødningen.

    Du kan da evt spørge en mekaniker (bil) i din omegn om han vil gøre det. Er han +35 år har han prøvet det mere end en gang.
    Men der skal være til at komme til, ellers skal motoren ud af rammen.

    Og ps: Nu ved jeg jo ikke hvad du laver til dagligt, så jeg kender ikke til hvad du tør eller kan,har selv arbejdet med Jern og Brian i 40 år så jeg ville bare gøre det, men det er ikke for en uerfaren.
    Og på den lange bane, anskaf en momentnøgle. Til eksempel skal mine rør kun spændes 12.5 nm. Ø14 som du linker til med værktøj snakker vi max 18nm. Det er ingenting i forhold til jysk håndmoment



  • #8   14. okt Jeg har læst om nogen der gør det på den måde som beskrevet. Dog havde man udstødningsventilen åben og blæste luft ind i udstødningen. Det giver et overtryk og blæser det der småkriller ud.
    Men jeg er ikke mekaniker overhovedet og vil man være sikker på ikke at lave ravage så er det af med toppen og til en der ved hvad man laver.


  • #9   14. okt Jamen der sker ikke noget ved det, støvsugermetoden er rigtig fin. Tror ikke man skal blæse med alt muligt og en åben ventil... Lyder lidt forkert og farligt. Der er ikke styr på hvor spånerne ender, eller blæses i klemme hvor de ikke skal være.

  • #12   21. okt Fik du lavet gevindet??

  • #13   21. okt Jeg har værktøjet til at lave det.
    Kontakt til mig se www.fynsnimbus.dk


  • E. A.
    E. A. Tilmeldt:
    okt 2018

    Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 5
    #14   21. okt Du behøver ikke at tage toppen af. Sæt stemplet i top og åben udstødnings ental. Drej det nye gevind og blæs grundigt med trykluft.

  • #15   21. okt Havde samme problem en gang.
    Min ven, som har arbejdet over 30 år som MC mekker, havde løsningen...

    Men skal bruge det rette værktøj. Altså en gevind-satan og den rette bøsning.

    Han brugte Wurtz... måske ikke stavet rigtigt, men det var fandeme i orden. Han har lavet en del gevind-udskiftninger for mig, da jeg valgte at gå fra tommer til Mililimeter smiley

    Så smører man sit gevindværktøj godt ind i fedt smiley - Det gør nemlig, at spåner ikke falder ned i cylinder. Man arbejdr grundigt med det og når gevindet er lavet, skruer man den nye bøsning i.

    Ja, det lyder simpelt, men da jeg ikke selv stod for det, kan jeg kun fortælle hvad man gør.
    Det han var obs på, var jo at der skulle være en masse fedt, som ville sikre, at det ikke gik spåner i motoren.

    - Og ja, det virkede. - Så man kan altså godt, uden at skulle skille hele kværnen ad.
    Men måske man skal have gået på den gamle skole...


  • Carsten J
    Carsten J Tilmeldt:
    maj 2019

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 24
    #16   21. okt Selvfølgelig skal man ikke have toppen af for sådanne småtterier, det er trods alt kun et s.... gevind som skal skæres. Pointen er at undgå spåner ned i forbrændingskammeret, det gøres udmærket med de nævnte husråd en åben ventil og godt med blæsevejr i hullet (så de spåner der gerne vil ned kommer i stærk modvind) IMENS man skærer -- ikke bare bagefter, og godt med fedt på tappen (snittappen altså) er ikke at foragte.


  • Peter R
    Peter R Tilmeldt:
    feb 2016

    Følgere: 1 Svar: 94
    #17   21. okt Du skal bruge noget, der hedder Time Sert. Det der fra Biltema ser ud til, at følge med, når man afmonterer tændrøret.

  • #18   i går kl. 16:55 Jeg kan anbefale Timesert, der sælges af Würth.
    Jeg har flere gange set Helicoil følge med tændrøret ud.


  • #19   3 timer siden Jeg har og bruger timsert fra WÜrth.

Kommentér på:
Intet gevind tilbage til tændrør..

x