{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Mere om støj
  • David N
    David N Tilmeldt:
    okt 2018

    Følgere: 19 MC-er: 7 Svar: 37
    #1   4. jan 2022 Hos os kommer det an på byggeår, hvor mange DB din MC må smide ud. Altså forstår ikke hvordan de skulle kune indføre det her.

  • #2   4. jan 2022 Fordi de er skide ligeglade med hvad år din MC er bygget.
    Du må larme 80 db.
    Om du så kører på en Puch Maxi eller en Hayabusa er ligegyldigt.
    Lidt som en fart grænse. Din Hayabuse KAN køre 300 km/t men du må kun køre 50 km/t.
    Du kan også køre en lastbil med et akseltryk på 3 tons. Men møder du et skilt med max 2 ton må du køre en anden vej.
    Du må KUN larme 80 db. Om du gør det ved at holde igen med gassen, montere en lovlig potte eller trækker forbi er de ligeglade med. Og larmer du mere end 80 db må du køre en anden vej eller tage bøden.
    Så enkelt - så ja man kan sagtens lave det uafhængigt af typegodkendelser.


  • David N
    David N Tilmeldt:
    okt 2018

    Følgere: 19 MC-er: 7 Svar: 37
    #5   4. jan 2022 #2. Jeg skrev ‘ved os’ = Jeg er nede over grænsen. De er absolut ikke ligeglade her. Min 1980 Yamaha må larme som en atombombe. Min 2018 Husqvarna som et snefnug der rammer jorden.
    #4 smiley


  • #6   4. jan 2022 Ja i følge din typegodkendelse. Men I københavn har man f.eks. forureningszoner, og ikke alle typegodkendte køretøjer må køre der.
    De kan sagtens lave en db grænse også. Så du kun må køre på Gyldenløvsgade hvis du larmer under 80 db - intet problem.


  • #7   5. jan 2022 #2 Ældre mc´er er ikke typegodkendte og har de potter på, der var gældende for pågældende model dengang, hvilket også godkendes i dag. Ligesom veteranbiler heller ikke kan opfylde gældende normer som hersker i dag.
    Så enkelt er det smiley


  • Martin E
    Martin E Tilmeldt:
    maj 2021

    Følgere: 1 Emner: 2 Svar: 187
    #8   5. jan 2022 # I skal nok lige blive enige om det er Frankrig eller Danmark I taler om.
    Men, hvis nogen indfører et max støjniveau i områder i Danmark, så er det nok ligegyldigt om det er en mc, en stavblender eller en højttaler, der producerer lyden uanset hvad godkendelser af udstyret siger.


  • #9   5. jan 2022 Nu er vi jo i Danmark, så skal vi ikke holde os til det smiley

  • #10   5. jan 2022 #9 det ændrer vel ikke på, at hvis danske trafikanter kommer til udlandet, bliver de også omfattet af de lokale regler?

  • #11   5. jan 2022 Jeg taler Danmark. Og hvis du kan lukke for f.eks. diselbiler - selv om de er typegodkendte - så kan du også lukke for noget der støjer for meget:
    https://www.berlingske.dk/samfund/nu-kan-koebenhavn-og-de-oevrige-store-byer-spaerre-vejen-for-de-mest

    Du har ikke ret til at køre på alle danske vej, bare fordi dit køretøj er godkendt.


  • Martin E
    Martin E Tilmeldt:
    maj 2021

    Følgere: 1 Emner: 2 Svar: 187
    #12   5. jan 2022 #9 Artiklen i oplægget handlede om Frankrig.

  • #13   5. jan 2022 #11
    Hvad er det for veje, ikke alle har ret at køre på ? Den var ny for mig.


  • Martin E
    Martin E Tilmeldt:
    maj 2021

    Følgere: 1 Emner: 2 Svar: 187
  • Martin E
    Martin E Tilmeldt:
    maj 2021

    Følgere: 1 Emner: 2 Svar: 187
    #16   5. jan 2022 Og så er der færdselstavlen C 22,2: Motorcykel og Stor knallert forbudt. Der må man godt køre i sin bil uanset hvor meget den larmer. Tavlen er kun lavet fordi nogen ikke gad høre på motorcykler.

  • #17   6. jan 2022 Jeg kører rimelig meget, men har aldrig mødt tavlen med mc kørsel forbudt.
    Men kan se at den eksisterer, men har lidt svær ved at forstå hvad tavlen har med støj at gøre, som var temaet i denne blok.
    Tilgiv hvis jeg ikke lige fatter pointen.


  • Martin E
    Martin E Tilmeldt:
    maj 2021

    Følgere: 1 Emner: 2 Svar: 187
    #18   6. jan 2022 #17 Kan du komme i tanke om nogen som helst anden begrundelse end støj som årsag til at udelukkende forbyde kørsel med motorcykel?
    Der må jo gerne køre biler, lastbiler, varevogne, traktorer, mejetærskere, cykler, knallerter (på tidspunktet for indførslen var der ikke noget, der hed stor knallert) osv.
    Dengang i firserne hvor jeg tog kørekort (til lastbil), fik jeg at vide at tavlen var lavet fordi motorcyklister havde for vane at drøne frem og tilbage det samme sted og lave en masse larm.


  • #19   6. jan 2022 #18
    Det kan jeg godt, vejen kan jo være farlig for mc kørsel, mener jeg så det som en begrundelse hos et firma der sælger skilte, så jow


  • Martin E
    Martin E Tilmeldt:
    maj 2021

    Følgere: 1 Emner: 2 Svar: 187
    #20   6. jan 2022 #19 Så skulle skiltet jo være på alle veje.

  • #21   6. jan 2022 #20
    Det de mener er, at vejens beskaffenhed er så dårlig, at den ikke egner sig til eller er for farlig at køre på, derfor skiltet.


  • Martin E
    Martin E Tilmeldt:
    maj 2021

    Følgere: 1 Emner: 2 Svar: 187
    #22   6. jan 2022 Så veje hvor det er for farligt at køre 45 men ikke 30 på 2 hjul? Men man kan køre enhver hastighed i bil?

  • #23   6. jan 2022 Uanset C22,2 så er absolut intet til hinder for at lave et skilt med 80 db præcist som 80 km/t skiltet.
    Det kan godt være at din Yamasaki er typegodkendt med 344 Hk og kan køre 350 km/t. Men her må du altså kun køre 80 km/t.
    Og ligeledes kan det godt være at den er typegodkendt til at larme halvt et øre af ved ½ af max omdrejninger i 3. gear, men her må du altså køre pænt så du ikke larmer mere end 80 db. Same - same.
    Og hvis folk ikke piller de værste larmepotter af selv så er det fremtiden.


  • #24   7. jan 2022 #22
    Nu er du hvis bare blevet lidt vrøvlet, så vi lukker den her.


Kommentér på:
Mere om støj

Annonce