940 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 23 Svar

slinger ved brems slinger ved brems

Godaften alle til alle.

I dag havde jeg sgu min første panikker. kom med små 90 km/t udaf rute 21, og satme om ikke der er en abe med kasketten bagvendt- der kører ud foran mig...

Jeg tog forbremsen det bedste jeg har lært... og det gik også fint nok... men lod bare mærke til at den begyndte at slinge.

den blev både bremset i gearene og på forbremsen... rørte slet ikke bagbremsen.

forstår ikke helt hvorfor den begyndte at slingre? Kunne forstå det hvis jeg bare havde hakket den ned i gearene, men nedgearingerne kom jo gradvist, med ned bremsningen.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hækkeklip + køre afklip på lossepladsen 2.000 kr.
  • Fjernelse af ukrudt på fortov 700 kr.
  • install a few ikea items 550 kr.
  • Fjerneukrudt/ stort bed. 2.000 kr.
  • Toilet der løbet 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  slinger ved brems
  • #1   30. mar 2008 tjaa . hvis tingene er som du siger så kan det næsten kun være din affjedring der er helt af helvede til !!.

• #2   30. mar 2008 Det lyder underligt.

Jeg presser min cykel hver gang den kører, både motor og egenskaber- og jeg har aldrig mærket at der var noget galt med affjedringen :S

• #3   30. mar 2008 mr narko . tro mig hvis tingene ER som du har beskrevet så er der kun et sted at pege og det er på din affjedring .

vil du vædde. eller kunne du ha` gearet for kraftigt ned tror du :-).

enten eller !.

• #5   30. mar 2008 jo måske... jeg skal ikke kunne sige det.

Det var ikke voldsom slinger... det føltes bare som om den begyndte at slå en smule med røven.

Jeg har aldrig bremset så hårdt før, så ville egentlig bare vide, om den slags er normalt, ved så hård en nedbremsning

• #6   30. mar 2008 nej, jeg holdte lige på... for det var faktisk den eneste tanke, jeg koncentrerede mig om...

strækket hvor han kørte ud foran mig, er en med en lang chikane på midten... det var derfor jeg måtte bremse så hårdt... ellers skulle jeg op over 15 cm kantsten.

• #8   30. mar 2008 Ved hård opbremsning med forbremsen skal der ikke så meget bremseeffekt til på baghjulet før det mister grebet fordi vægten forskydes fremad. Så det kan sagtens "bare" have været nedgearing og den efterfølgende motorbremse der har gjort at bagenden har føltes lidt løs.
    Når du bliver lidt øvet er den slags faktisk meget sjov at lege med under nedbremsning til sving smiley

Mvh Mathias

• #9   30. mar 2008 jamen har baghjulet så stået stille i et kort øjeblik, da jeg har motorbremset den?... for så har jeg vel gearet for hurtigt ned

• #10   30. mar 2008 altså baghjulet... har det stået stille? ;)... ikke cyklen

• #11   30. mar 2008 Enig med Max, prøv evt at se et racer løb hvor de bremser hårdt inden et sving, der kan bagenden også "sejle" lidt.

• #12   30. mar 2008 Det står ikke direkte stille (hvis det gør det er du ikke i tvivl smiley men i og med at hjulet får en lavere hastighed end den som vejen under det "bevæger" sig med kommer det til at "steppe" lidt.
    Det er derfor man på nogle racere har det der hedder en slipper-kobling, som kan glide lidt under nedgearinger, så man undgår dette.

• #13   30. mar 2008 okay... så jeg har bare bremset maskinen, på grænsen til, hvad den kan klare?

• #14   30. mar 2008 nej... men tættere på grænsen end du nogensinde har været før.. smiley

• #15   30. mar 2008 Man kan af og til se fænomænet på GP-racere i TV:

Har noget at gøre med, at kronrørsvinklen på racere idag er extremt stejl. Fordi at de nærmest af sig selv skal "falde" ind i svingene. Så styrevillige er de. Når der så bremses hårdt op og gaflen går i bund, bliver efterløbet endnu mindre og gaflen endnu mere lodret. Og så kan cyklen blive ustabil. Man kan så se styr og forhjul oscillere fra side til side (ser voldsomt ud!) ....

Måske er det dét, du har været ude for ???

• #16   30. mar 2008 hehe, jeg har været på den anden side af grænsen før... dog på den gamle maskine.

men det er dog rart at vide, hvor langt man kan gå... nu ved jeg hvor grænsen går, om det er min eller cyklens- ved jeg ikke, men er nok mest tilbøjelig til at tro, at det var min grænse der gik der... og i så fald, skal den flyttes smiley

• #17   30. mar 2008 det håber jeg sgu ikke!...

og nu er min cykel hver en racer, eller nymodens... så tror ikke det er det. så voldsomt, som det du taler om lyder, virkede det slet ikke...

• #18   30. mar 2008 men jeg siger tak for svarene, og tager det hele til efterretning.

• #19   30. mar 2008 NB: Iøvrigt kan du selv gøre en del for at afhjælpe problemet ved blot at "knibe lårene sammen" om tanken under nedbremsning. Det hjælper med at afstive cyklen og holde bagenden i ro...:-)

• #20   30. mar 2008 ja gang i nogle "knibe-øvelser" på mc...

... tror også du har haft lidt baghjuls-steppen... når man panikbremser så går det jo nogen gange først op for én bagefter hvad der lige som skete.
    men vil da anbefale dig og tjekke din forgaffel, dine bremser, ja og dine kronrørslejer igennem...
    Har du fået renset/skiftet olie på din forgaffel fornylig?

mvh Offslow

• #21   30. mar 2008 Jeg kan altså ikke lade være med at grine, når jeg læser sådan indlæg som dette.
    Det du beskriver er HLET NORMAL, når der er fart på... På en racer bane oplever man dette HVER gang der bliver rykket i bremsen. Selv på en cykel der er sat korekt op. Og hvor alt er tit topi orden.

Ang affjedring... Så længe den "bare" slingere så er der stadig bid i bagenden. Begynder den der i mod at hoppe, låser bagenden eks pga for meget motorbremse eller forkert opsætning af affjedring

• #22   30. mar 2008 Klem om tanken med dine ben og brug mavemusklerne til holde dig oppe istedet for armene..

slinger ved hårde indbremsninger er velkendt fenomen på bane

• #23   30. mar 2008 Klem om tanken med dine ben ?????????????????

Det skaber sku bare mere uro i cyklen.... Der skal bare slappes af, og cyklen skal bare hoppe og danse som den har lyst til.
    Det hjælper IKKE at forsøge at holde den, for det kan man IKKE. den skal nok selv falde til ro igen.

• #24   31. mar 2008 Enig med CH M

Mcer er sq stabile, det er altid fjolset der sidder ovenpå .... der bidrager med ustabilitet....
    Det ser jo ofte at cyklen vold wobler opfører sig mystisk ... smider chauføren af (problemet) genfinder stabilitet og kører fint videre..

Tror bare du har bremset hårdere end før og spændt i kroppen....

• #25   31. mar 2008 "Jeg presser min cykel hver gang den kører, både motor og egenskaber"... Hmm, du er kun 20 år.. Måske skulle du slappe lidt af en gang i mellem, så du også kan nyde at køre mc, når du blir 25... God vind derude..

Kommentér på:
slinger ved brems

Annonce