5.561 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
18 Svar
Dækpilot ved punktering Dækpilot ved punktering
Vejret er hamrende godt og min Honda er punkteret på baghjulet.
Jeg har et nyt dæk stående til udskiftning ASAP, men indtil da havde jeg tænkt på at give dækket en dækpilot så jeg kan køre lidt.
Er det en rigtig dårlig idé?
0 synes godt om
feb 2006
Følger: 176 Følgere: 165 MC-er: 10 Emner: 207 Svar: 12.519
og værste så opdager du det først når du ligger ned i et sving !!!
du har kun de 2 hjul
ASAP , PS dækpilot er i nødsituation og ikke til fornøjelse
dec 2003
Følger: 21 Følgere: 20 MC-er: 1 Emner: 16 Svar: 879
Men det var "transport" kørsel ikke frisk landevejskørsel, det ville jeg simpeltjen ikke stole på det til.
og det efterlader noget i fælgen (noget flydende snask), men det kan bare tørres op.
mar 2007
Følger: 71 Følgere: 59 MC-er: 13 Emner: 202 Svar: 806
Der vil ikke side noget på fælgen, hvis du gør det på den rigtige måde.
Sæt cyklen på centralfoden
Sprøjt det hvide stas i dækket
Start cyklen og lad den gi i fem minutter i tomgang og 1. gear
Hvis hullet ikke er for stort skulle problemet være løst
Har brugt det selv et par gange, men med og uden held. Det virker nemlig ike hver gang
Jeg lægger lige et foto ind, af et lappe sæt jeg købte sidste år. Det viste sig hurtigt at være rigtig godt, og meget let at bruge. Hvis man altså lige køre slangeløs, og det gør de fleste jo nu om stunder.
Mvh Per T
Ps. Når jeg har lagt det foto ind, lægger jeg et link i denne tråd
jul 2007
Følger: 9 Følgere: 8 MC-er: 1 Emner: 13 Svar: 494
Det eneste du opnår ved løsningen, er jo også kun at udskyde problemet.
aug 2007
Følger: 4 Følgere: 72 MC-er: 9 Emner: 154 Svar: 2.173
Det var derfor jeg tænkte dækpilot, nu hvor vejret viser sig fra dne helt rigtige side.
Det er ikke min hensigt at køre svingteknik men blot til at få nogle km i kroppen mod tiltagende abstinenser
mar 2007
Håber I kan bruge det til noget
Mvh Per T
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/alb_vis.asp?AlbumID=5645
mar 2006
Følger: 12 Følgere: 10 MC-er: 2 Emner: 2 Svar: 239
mar 2006
Følger: 12 Følgere: 10 MC-er: 2 Emner: 2 Svar: 239
Vejledning i permanent reparation af dæk
I Detailforskrifter for Kørertøjer kan man i p. 8.02.001læse, at dæk skal være ubeskadigede. Dette er lovkravet i Danmark.
I Dansk Standard 2044, som er en standard for faglig forsvarlig reparation af dæk, er det et krav at dækket afmonteres fælgen for nærmere kontrol af evt. indvendige skader. Dækket må altså ikke repareres udefra, medmindre denne kontrol er foretaget, og evt. indvendige skader repareret. Det tvinger dækreparatøren til at sikre sig, at der ikke er nogen indvendig skade i dækket, i modsat fald påtager dækreparatøren sig et stort ansvar ved en evt. senere ulykke med dækket.
STRO (Scandinavian Tyre and Rim Organisation) anbefaler ligeledes på side 27 pkt. 4 i STRO-bogen 2004 følgende:
Dæk skal altid tømmes for luft og afmonteres hjulet (fælgen) og derefter inspiceres, inden reparationen udføres.
Det nævnes endvidere i pkt. 5, at en reparation må ikke udføres, hvis dækkets styrke vil være nedsat efter reparationen. I pkt. 5 påpeges det, at en permanent reparation af dæk ikke må ske ved indsprøjtning af skum, spay eller ved at trække en prop igennem hullet på ydersiden, af et monteret dæk.
Endelig og meget vigtigt understreges det, at slanger må ikke anvendes på bekostning af en reparation af en skade. Slanger må ikke anvendes i slangeløse dæk uden de respektive dækfrabrikanters tilladelse.
Med venlig hilsen
Rådet for Større Dæksikkerhed.
jul 2007
Der beskrev du da, at du stak sømmet i igen, for derefter at køre hjem med sømmet i dækket???
Og hvis jeg stadig kan læse, skriver du også at den optimale løsning vil være at skifte dækket???
http://www.vfr.dk/Default.aspx?tabid=58&forumid=12&postid=12371&view=topic&language=da-DK
maj 2006
Følger: 112 Følgere: 87 MC-er: 10 Emner: 143 Svar: 4.087
Det er noget lort, det holder ikke, det vil være umulig at afbalancere hjulet, der vil oftest komme rystelser, og den dag dækket så skal skiftes (fordi dæpiloten ikke holdte) bliver der VIRKELIGT sviner overalt.
apr 2006
Følger: 1 Følgere: 16 Emner: 23 Svar: 121
jeg har en dæk maskine kom ud og skift det.....
mar 2007
Har nu skrevet ind i mit album, og henført til denne tråd, at noget er galt.
Mvh Per T
aug 2005
Følger: 47 Følgere: 44 MC-er: 4 Emner: 32 Svar: 3.494
aug 2005
Følger: 47 Følgere: 44 MC-er: 4 Emner: 32 Svar: 3.494
jul 2007
Forskellige fordi du i denne tråd skriver, at du punkterede, kontaktede michelin som anbefalede at anvende dækpilot, hvorefter du forsatte turen.
Hvis man derimod læser din beskrivelse på vfr.dk, punkterede du, satte sømmet i dækket igen, og forsatte turen. Og som du selv beskriver det, "enddog med ganske frisk fart".
Du kan jo selv prøve og læse de to beskrivelser, hvis du har glemt hvad du tidligere har skrevet.
Jeg skriver bare hvad min mening er om dækpilot. Det betyder da ikke at jeg ikke vil have at du har en anden mening.
Jeg ved også godt at en ting er holdning, og noget andet er erfaring. Men selvom du har erfaring med at køre frisk kørsel med et søm i dækket, er det altså ikke noget jeg vil anbefale eller selv prøve.
aug 2007
Følger: 4 Følgere: 72 MC-er: 9 Emner: 154 Svar: 2.173
Fa'ens til uheld. Jeg er aldrig punkteret med min bil og jeg køre 35k om året
jul 2007
Jeg tror det er en fornuftig løsning du har valgt, som du formentlig også vil føle dig mest tryg ved.
Ses derude..
apr 2007
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 3 Emner: 22 Svar: 43
Dækpilot ved punktering