{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
752 visninger | Oprettet:

Mads K
Mads K
Tilmeldt:
22. feb 2023
Følger: 13 Emner: 1 Svar: 4

Olie leaking / Olietype og filter på en Yamaha XJ650 84'er {{forumTopicSubject}}

Hej Alle,

Jeg har virkelig hårdt brug for hjælp...
Jeg var ude på års første tur i går, fantastisk vejr!

Men da jeg så overhalede en af gutterne, og gav den lidt ekstra gas fortalte de at der stod en kæmpe røgsky fra min motorcykel, plus at den spyttede olie ud.. hele vejen indtil jeg holdte ind da min støvle var smurt ind i olie...
De var så bange for at jeg kunne være væltet da mit bagdæk var smurt ind i det også... nogle holdte hånden over mig.

Nu har jeg lidt af en motorcykel der er af ældre dage, samt lavet lidt om på (inden jeg købte den).
Så derfor jeg har brug for en forklaring hvis I kan hjælpe smiley

Da jeg stoppede og slukkede motorcyklen kunne jeg se at dette filter (viser den på vedhæftet billede) var poppet op ca 1,5-2cm oppe fra hullet... Noget tyder på at det er et sted hvor overskydende olie kan komme ud hvis det er nødvendigt. Fordi det godt kunne i tidligere dage have siddet en slange der, som har kørt op i motoren igen.. (men fisk...).

Den var i hvert fald poppet ud, og det passer faktisk godt i højden at det var der det måske var blevet skudt ud af olien også ned på min støvle. Men hvad tænker i??

Fordi det jeg nu har overvejet, er at vaske motorcyklen helt ned med affedtningssæbe, samt nyt olie på maskinen, også smide en spændebånd rundt om den (fordi jeg tror den er hoppet af).

Men kan I bekræfte at det sagtens kunne være den der var årsagen til dette??

Spørgsmål to.. hvilken olie ville i smide på den? - Nogle skriver 10W40 andre skriver 20W40..

På forhånd mange tak!

/Mads


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Olie leaking / Olietype og filter på en Yamaha XJ650 84'er
  • Mads K
    Mads K Tilmeldt:
    feb 2023

    Følger: 13 Emner: 1 Svar: 4
    #1   22. feb 2023 Hvis man vil se motorcyklen i fuld størrelse.

    og link til olien jeg har overvejet at købe:
    https://www.xlmoto.dk/product/motorolie-fuldsyntetisk-motul-4t-7100-4l-oliefilter-snell_pid-PP-066141?v=7508


    profilbillede
  • Mads K
    Mads K Tilmeldt:
    feb 2023

    Følger: 13 Emner: 1 Svar: 4
  • Hans Erik D
    Hans Erik D Tilmeldt:
    okt 2011

    Følger: 4 Følgere: 1 Svar: 373
    #3   22. feb 2023 Er du sikker på at oliestanden ikke var for høj da du kørte hjemmefra?
    Det filter sidder på ånderøret fra motoren og skal normalt gå op til det originale luftfilter hus men da du gav lidt gas som du siger, har det formentlig givet så meget under kompression i motorblokken at den har spyttet olien den vej ud.


  • #4   22. feb 2023 X2 på at oliestanden var for høj.
    Vask den af. Sørg for at oliestand er ok og afsted igen


  • Mads K
    Mads K Tilmeldt:
    feb 2023

    Følger: 13 Emner: 1 Svar: 4
    #5   23. feb 2023 Hej i to,

    mange tak for svaret!
    Det vil faktisk give ret god mening hvis det "blot" var det der er sket i dette tilfælde...
    Men vil det være forkert af mig at sætte en spændebånd rundt om fliteret så den ikke hopper op igen?


  • #6   23. feb 2023 Skynd dig at få målt kompressionen på den motor. Har prøvet noget tilsvarende og det endte med nye stempler, ringe og en ophoning. Hjulspind i egen sovs er nedtur. smiley

  • Hans Erik D
    Hans Erik D Tilmeldt:
    okt 2011

    Følger: 4 Følgere: 1 Svar: 373
    #7   23. feb 2023 Jeg har set nogle hvor der er sat en slange på som er først op i en form for beholder som så samler olien op.. Så kan du jo få en ide om problemets omfang også - uden at sætte din egen sikkerhed over styr..

  • Mads K
    Mads K Tilmeldt:
    feb 2023

    Følger: 13 Emner: 1 Svar: 4
    #8   23. feb 2023 Men hvis jeg nu får den vasket ned helt ned med affedter også får tjekket oliestanden og den så er OK (ellers tilføjer jeg noget). derefter sætter en spændebånd på rundt om så den ikke "hopper op" igen.

    Ville det så være farligt at køre på den tænker I??

    Overvejer lidt om jeg skal købe et stort service ved en motorcykel forhandler. Blot for at lige at få alt tjekket.



  • Hans Erik D
    Hans Erik D Tilmeldt:
    okt 2011

    Følger: 4 Følgere: 1 Svar: 373
    #9   23. feb 2023 Jeg ville personligt prøve beholder løsning først for at finde ud af hvor meget det drejer sig om og under hvilke forhold..
    Det med et stort serviceeftersyn uden at vide om motoren skal have den store tur er lidt spild af penge i min optik..


  • #10   25. feb 2023 "Noget tyder på at det er et sted hvor overskydende olie kan komme ud hvis det er nødvendigt. Fordi det godt kunne i tidligere dage have siddet en slange der, som har kørt op i motoren igen.."

    Det der står her over skriver du selv, og motoren fejler ingenting med honing og stempler hvis den kan lave det tryk du beskriver.

    Den gamle slange var der sgu nok af en årsag, tror du ikke?? smiley

    Olie til den skulle nok være 15-50 eller 20-50 semisyntet, men det er der altid mange meninger om.. Motorolie til biler og mc er en trosretning ligesom islam og kristendom og deres 50 underarter. Men en luftkølet skal gerne køre på 50 i viskositet, 15 eller 20 foran er hip som hap. Du skal ikke ud og køre i minus 10 grader alligevel


Kommentér på:
Olie leaking / Olietype og filter på en Yamaha XJ650 84'er

Annonce