{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
735 visninger | Oprettet:

Valg af batteri til gammel cykel {{forumTopicSubject}}

Hej med jer!
Jeg har en gammel Honda VT750c fra ‘84
Batteriet er nu der hvor det skal skiftes, og jeg vil lige høre hvad jeres erfaring/mening er med AGM-batterier på gamle cykler.
Jeg har vedhæftet et billede af det batteri der sidder i den nu er det hvide YUASA syre-batteri
Ville det kunne gå at skifte det ud med et Exide batteri, hvor dimensionerne passer (udover den lille tap ned ikke er på Exide).
Jeg besøgte en mekaniker der anbefalede syrebatteriet, da han var bange for, at cyklen ville kunne ødelægge Exide-batteriet. Det har jeg dog aldrig selv hørt om?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Valg af batteri til gammel cykel
  • #1   19. maj 2023 Agm er også blysyre, forskellen er at på gammeldags batterier er det flydende syre, på Agm er det en måtte med syre i en gele.
    Personligt køber jeg aldrig blybatterier mere (og jeg kan en da få dem gratis gennem arbejdet) jeg kommer aldrig til at bruge andet end lifepo, de koster ikke ret meget mere, og første gang du står med et i hånden tror du de har glemt at putte noget i. Jeg bruger dem fra biltema. Det sidste jeg skiftede, der vejede jeg det gamle til 2,9kg og det nye vejede 450 gram.
    Det eneste argument mod dem, er at de har lidt mindre kapacitet 2,5ah vs 8-15 ah. Men fordi blybatterier mister pusten længe før de er afladt, så er forskellen slet ikke så stor som tallene antyder.
    Ydermere er selvafladningen stort set ikke eksisterende på lifepo, så om vinteren frakoble jeg det bare, ingen grund til lader smiley


  • #2   20. maj 2023 @Ace, har Biltemas LiFePO-batterier indbygget beskyttelse mod for høj ladespænding? På ældre cykler som denne kan dårlig forbindelse mellem stator og spændingsregulator tvinge spændingen op, langt over hvad et sådant batteri kan tåle...

    ...ladespændingen bør man naturligvis verificere jævnligt, men i mellemtiden ville en indbygget overspændingsbeskyttelse være god at have i batteriet smiley


  • #3   20. maj 2023 @Gustav G Check Exides web-site hvad de anbefaler til din, lidt ældre cykel. Har selv brugt AGM til min VF1100S, et fra Biltema iøvrigt, dog uden længere opnået levetid end et Yuasa el.lign. traditionelt batteri.

    Og husk jævnligt at kontrollere ladespændingen uanset valgt batteri. Hold eventuelle stik mellem stator og spændingsregulator rene og med god kontakt. Overspænding dræber batterier og skaber unødvendig varme i regulatoren smiley


  • #4   20. maj 2023 #2 ja de har indbygget BMS, men præcis som blysyre også bliver ødelagt af for høj ladespænding, så bør BMSen gøre lifepo bedre på det punkt smiley jeg har dem på fire af mine cykler nu, og det fungerer super smiley

  • #5   20. maj 2023 @ Ace Ok, lyder godt, og alle 80er-cykler?

  • #6   20. maj 2023 Nej, dog ikke, min gsxr 250 er fra 90, så har jeg på min bmw S1000R, min Aprilia tuono v4 og på min gsxr 750 banecykel. Men der er intet i vejen for at bruge litium på 80'er cykler. Ladesystemet fungerer på præcis samme måde. Min kawasaki zxr400 har stadig blysyre på, for jeg har ikke haft den så lang tid smiley

  • #7   20. maj 2023 @ Ace Ja, ok, princippet i ladesystemet er nok det samme, blot sætter alderen nogle fysiske spor, som kræver ekstra opmærksomhed om tilstanden efter min erfaring smiley

  • #8   20. maj 2023 #7 ja netop, ladesystemet skal være i ok stand, præcis som det skal være hvis det ikke skal ødelægge et alm batteri. Og der er ingen brandfare ved lifepo, som der kan være med lithium ion. Der er virkelig kun en lille hage, nemlig at de er lidt dyrere end alm, og hvis det er meget koldt mister de lidt mere pusten end blysyre gør..

Kommentér på:
Valg af batteri til gammel cykel

Annonce