Motor-tjek af Honda CBR 600 F4 (99') {{forumTopicSubject}}
Kære MC entusiaster
Jeg er ny i dette forum og til hele MC kærligheden, så bær gerne lidt over med mig hvis jeg har dumme spørgsmål eller ikke kender alle fagudtryk osv.
Jeg har erhvervet mig en dejlig Honda CBR600 F4 fra 99', som jeg er super glad for.
Der fulgte dog ikke en komplet udfyldt service bog med til den, og den har efterhånden kørt mere end 60.000 km.
Er der noget jeg skal være særligt opmærksom på bliver tjekket, ved denne km. stand? Jeg tænker især på noget ift. motorrummet, tandrem evt. (hvis den har det?) eller andet.
Kan også være noget helt andet jeg har overset?
Håber I kan hjælpe her - vil hellere være på forkant end at skulle nyde at punge ud lige pludselig, fordi en vigtig del er blevet så nedslidt og til sidst ødelagt, at det får gjort skade på min kværn.
Håber at høre fra jer.
Tak
jul 2020
Følger: 4 Følgere: 18 Emner: 8 Svar: 403
https://www.thansen.dk/scooter-mc/vaerkstedshaandbog/mc/honda/vaerkstedshaandbog-honda-cbr600f4-99-06/n-243970387/pn-1244091065/?gclid=Cj0KCQjw2eilBhCCARIsAG0Pf8v4LuF2WzYuWXM4UhKv4b5aMwH41TctY17c5m5nKTEzD85bTrR4aQkaAhdWEALw_wcB&gclsrc=aw.ds
Og koster mindre ved birgers billige håndbøger, men kan købes til afhent ved thansen til dagen efter.
Sådan en brugt mc skifter jeg olie og filter på som det første, og det næste er bremsevæsken.
Nu fremgår det ikke om du er "skru selv" typen som jeg selv, for hvis ikke er der jo noget prisforskel hvis du skal have nogen til det.
Hvis den er kørt ordentligt er det ikke et problem den har kørt 60000km . Jeg kender ikke til CBR men er den helt pumpet kan der måske være noget man skal være obs på (det er der andre her der ved mere om)
Du kan sagtens google "Honda CBR f4 workshop manual" og hente en PDF, men hav lige i baghovedet det ikke ALTID er en manual, men noget smuds du får hentet ned. De er lidt kreative rundt på nettet.
PS: Der kan ikke stilles dumme spørgsmål, når det kommer til MC og "gør det selv"
apr 2006
Følger: 29 Følgere: 94 MC-er: 3 Annoncer: 1 Emner: 222 Svar: 2.691
jan 2015
Følger: 4 Følgere: 5 Emner: 1 Svar: 620
Bed dem skifte alle væsker, checke bremseklodser, vurdere kæden, stille ventiler, vurdere dækslid.
Så er du sikkert 10.000 fattigere (eller 3.000 hvis du er heldig), men så står du med en "nulstillet" cykel.
Og så kan du bare køre service intervaller derfra.
okt 2013
Følger: 2 Følgere: 5 MC-er: 3 Emner: 12 Svar: 1.273
Jeg siger ikke at det ikke er en rigtig god og stabil maskine, der er bare lidt små-service der løbende skal laves og hvis du selv kan klare de mest basale ting som fx skift af væsker, service af bremser etc. sparer du bare en del.
Med 60K og ukendt service, ville jeg få skiftet væsker (olie, kølervæske, bremsevæske og olie i forgaflen), derudover ville jeg få tjekket ventiler.
Service manualen findes her, og service intervaller og forklaringer starte i afsnit 3: https://data2.manualslib.com/pdf7/191/19095/1909481-honda/cbr600f4i_series.pdf?724e2e62b643eb8ee3bfc4dcdb07ac43&take=binary
Motor-tjek af Honda CBR 600 F4 (99')