{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.232 visninger | Oprettet:

Motor støjer Yamaha XJ600 diversion {{forumTopicSubject}}

Hej
Har brug for råd har været ude og kigge

En Yamaha xj diversion fra 1993
Km 63000 km. Når den køre tomgang rasler den fra motor, Det. Lyder som om det kommer midt i motor,men giver man det lidt gas ca 1500 omdrejning så forsvinder lyden, nogle gode råd inden jeg evt køber den.


Mvh Per


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Motor støjer Yamaha XJ600 diversion
  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 280 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.640
    #1   12. nov 2023 Med de km, kan det bare være en knastkæde der støjer.

    Ny strammer og kæde - så er den måske fin igen.

    Men det er kun et gæt.


  • #2   12. nov 2023 Tak for input er det en stor omgang ?


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 280 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.640
    #3   12. nov 2023 For mig som kan selv - nej.

    For en der aldrig har skruet selv - ja fuldstændig uoverskueligt...

    Men jeg kunne aldrig drømme om at købe noget med den slags fejl på - slet ikke en luftkølet karburator cykel fra 90'erne.


  • #4   12. nov 2023 Tak for input
    Jeg må lige overvejer om
    Det er noget jeg vil arbejde vider med
    Kan se der også snakkes om noget ved kobling der kan være slidt ?


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 280 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.640
    #5   12. nov 2023 Det kan sagtens være. Jeg har jo ikke hørt den, så det er gætteri. smiley

  • #6   12. nov 2023 Ok Tak for dine svar

  • #7   12. nov 2023 hvis den lyder som denne her kan det være et relativt easy-fix

    https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=uA-p5pwepEo


  • #8   12. nov 2023 Hej tak for input
    Det kunne godt lyde sådan
    Det forsvinder efter 1500 omdrejninger


  • #9   13. nov 2023 Det er din knastkæde der rasler, har selv en xj600 der skal skiftes her i vinter.
    Jeg kender en der har en der gik fra raslen til nærmest lydløs efter skiftet.
    De blev iflg. en mekaniker jeg kender opgraderet med kæden fra 1996 og frem, modeller som din og min fra 93 og min 92 blev kædeskift anbefalet for hver 40000km
    Han har lavet Yamaha altid, så han ved lidt om historikken fra den fabrik.
    De rasler også en del fra stiften bag koblingen der trækker oliepumpen, det er der mange der har fixet, også jeg selv. Der sker ingenting ved det, rasleriet kommer da stifte. der trækker i "not-sporet" har en tolerance på ca 0.3mm
    Jeg har lavet min så det kom ned på 0.02mm, har også lavet det for 3 andre ejere af en xj600.

    Bortset fra det, kan du ikke splitte den ad. Motoren går ikke sådan i smadder på dem, men en raslende knastkæde er selfølgellig et forvarsel om den er strukket og måske giver op en dag og springer.. Så kører den IKKE længere.

    Jeg havde et uheld i 2021 da jeg af uvidenhed ikke var opmærksom på gamle pakninger i benzin hanen kan føre til hydrolock af motoren. Det kostede startkransen så jeg måtte have skidtet skilt ad, i den operation lavede jeg koblingen. Du kan se det her hvor jeg lavede en tråd om det med billeder.
    (på engelsk godt nok)

    https://xjrider.com/viewtopic.php?p=97524#p97524



  • #10   14. nov 2023 Mange tak for info
    Ved du evt hvad det vil koste og skifte kæden ?


  • #11   14. nov 2023 Nej, kun prisen for kæden ca 700, dertil et par andre småting som pakninger og lidt. Har også set nogen kæder hvor prisen er fra 385 afhængig af model. Og der skal IKKE købes noget klyt til det. Det bliver D.I.D eller lign. der skal på

    Jeg skifter selv, men jeg hørte Frank ad for et par år siden. Der ville det blive ca 3000 ialt.
    Men det kan sikkert ikke gøre det, jeg laver tingene her hjemme men læser ret tit om nogle helt i vejret priser i forhold til det der bliver lavet.


  • #12   14. nov 2023 Nu har jeg tænkt lidt over det, og du nævner ikke om du er en "gør det selv" eller du skal betale dig fra alt.
    En XJ600 er ret nem og skille ad osv, men det er sgut billigt hvis der skal betales til andre for det.
    Og en 93er har der sikkert været mange hænder på over tid.
    Det sidste har jeg set ved selvsyn herhjemme. Og har rettet til hen ad vejen, men det er også min hobby.

    Så skal det også nævnes at en XJ600 ikke sådan går i stykker tidlig og sent. Heller ikke har nogen mystiske udfald osv.... Den kører bare


  • #13   14. nov 2023 Hej Henrik
    Jeg havde tænkt mig st skifte det
    Selv er uddannet automekaniker godt bil smiley
    Ville bare lige have nogle fif og råd om det kan betale sig ? Inden jeg køber den mc
    Mv Per


  • #14   14. nov 2023 Så ved du jo mere om det end mig smiley
    Jeg er værktøjsmager, men laver 2 hjuler som en del af hobbyen.

    Så bare køb, en XJ600 er stærk og går ikke sådan til. Det link jeg har lagt op fra xjrider er en god side. Og os der kører på de havelåger i forvejen ved godt de er lidt "rasle rasle" i lyden. Det er normalt og en luftkølet siger altså mere end vandkølet.

    Har haft min siden 2020, havde ikke kørt MC i 35 år så det skulle ikke startes op alt for stort.
    Er sgu glad for den, og har kun haft uheldet med starteren pga min manglende erfaring/uvidenhed om vigtigheden af en TÆT benzinhane.
    Da jeg lavede den fik jeg stoppet lidt ender ind i form af 1 manglende udstødning ophæng nedenunder. Og dertil motorophæng der var spændt sf en 5 årig og mindre bolte der var knokkelspændt osv osv.... Efter den runde kørte den HELT anderledes helt uden vibrationer af nogen art osv...
    Her i de næste måneder er det så ny knastkæde, støddæmper i bag, og jeg har allerede en aftale om lakering af hele skidtet. (der skal friskes op) Det bliver sjovt

    Og ja! Det kan under ingen omstændigheder svare sig, men en hobby er en hobby... Det koster


  • #15   14. nov 2023 Hej henrik
    Tak for dine input jeg kender
    Nemlig ikke så meget til denne model
    Og ville lige høre mig omkring inden jeg kastede mig ud i det ?? og købte den mc
    Og ja hobby koster penge
    Mvh Per


  • #16   14. nov 2023 Velbekom, og sig til hvis du får købt den smiley

  • #17   15. nov 2023 Hvis nogen skal kigge på den evt. så ind i FB gruppen: MC reperation skift af sliddele.
    Vi kan også bruge flere, der vil skrue for andre.


  • #18   16. nov 2023 hej,sidder der ikke en kædestrammer udv på motor ,som kan stramme kæden uden at adskille motor,?

  • #19   16. nov 2023 Jo der gør, meen man kan ligeså godt skifte.
    Det andet er lidt som og tisse i bukserne, det bliver koldt igen


  • #20   22. nov 2023 Start med at synkronisere karburatorerne.

  • #21   27. nov 2023 Nogen der ved hvor meget der skal skilles ad for at skifte den knastkæde ?

  • #22   27. nov 2023 Nogen der ved hvor meget der skal skilles ad for skifte knast kæde

  • #23   27. nov 2023 Af med tanken og væk med karburatorer. De behøver ikke komme af men skal fri af indsugningsgummiet.
    Af med ventildæksel, spræng kæden, sammenføj med ny kæde. Træk det en tur rundt UDEN noget hopper af og kommer ud af takt.
    Sæt den nye kæde sammen og hopla. Knastkæde skiftet.

    Metode 2: Samme måde med motoren pillet ud, og meget nemmere. Skal selv til det her snarest.

    Der skal ikke meget til afmontering af motoren på en XJ så det er klart og foretrække.

    I ovenstående forklaring er der så underforstået en del mere jeg ikke nævner da det giver sig selv. Man kan ikke skille noget ad der har siddet sammen i årevis uden diverse andre ting der skal til.


  • #24   27. nov 2023 Men som det ses her fra en anden gang er der ok med plads når det er

  • #25   27. nov 2023 og her er så billedet der skulle med

    profilbillede
  • #26   27. nov 2023 Hej Henrik
    Tak for info ??


  • #27   17. dec 2023 Er lidt nysgerrig, købte du Yamahaen?

  • #28   17. dec 2023 Hej Henrik
    Nej har ikke rigtig turde købe den
    Da jeg ikke helt ved hvad omkostning vil
    Være, hvis jeg kan få den billigre kunne jeg godt finde på at købe den smiley


  • #29   17. dec 2023 Hvad koster den??

Kommentér på:
Motor støjer Yamaha XJ600 diversion

Annonce