4.285 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
14 Svar
Kædesmøring/Kædesavsolie Kædesmøring/Kædesavsolie
Det slog mig imorges på vej på arbejde: Hvorfor ikke bruge kædesavsolie til kæden. Det er da noget af det mest klistrede stads og kan jo vedhæfte en kædesav, der køre med flere omdrejninger end en mc?
Er der nogen der kan svare på det?
Min viden om olier er ret så begrænset, men kan dog se at kædesavsolie er relativt billigt i forhold til kædesmøring ellers
0 synes godt om
aug 2004
Følger: 13 Følgere: 15 MC-er: 3 Emner: 54 Svar: 432
.
aug 2007
Følger: 4 Følgere: 72 MC-er: 9 Emner: 154 Svar: 2.173
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 137 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.203
Der er ingen tvivl om,at det vil smøre godt......så længe det sidder fast, hvilket nok ikke varer længe.
I en Scott-oiler ville det nok være kanongodt.
aug 2007
Følger: 4 Følgere: 72 MC-er: 9 Emner: 154 Svar: 2.173
aug 2007
Følger: 4 Følgere: 72 MC-er: 9 Emner: 154 Svar: 2.173
Jeg køre iøvrigt med O-ringskæde
aug 2007
Følger: 4 Følgere: 72 MC-er: 9 Emner: 154 Svar: 2.173
okt 2005
Følger: 8 Følgere: 6 MC-er: 2 Emner: 1 Svar: 66
Baggrunden er netop at undgå klister-effekten som kendes fra kædespray (og vel også kædesavsolie). Denne klistereffekt sørger til en vis grad for at smørelsen bliver på kæden, men desværre gør skidtet det også! Vi er nok mange, der under vinter-rengøringen opdager kager af olie-skidt-klister inde under fortandhjuls-afdækningen, hvilket nok til dels skyldes klisteret.
Hvis man i stedet smører lidt men ofte med alm olie bliver olie og skidt slynget af kæden - og på snedig vis har man nu en smurt og ren kæde.
/Peter
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 137 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.203
MC-kædeolie er designet til at sidde fast. Det er kædesavsolie ikke i samme grad, fordi kæden her heletiden løber i et oliebad.
Det er faktisk også det, der kommer frem i et tidligere indlæg - it makes one hell of a mess - det er jo netop fordi, det ikke bliver på kæden.
Som sagt i et automatisk smøresystem som scott-oiler, vi det sikkert være fremragende.
okt 2005
Følger: 8 Følgere: 6 MC-er: 2 Emner: 1 Svar: 66
aug 2007
Følger: 4 Følgere: 72 MC-er: 9 Emner: 154 Svar: 2.173
Men idéen var sgu' da meget god.
Loobman var måske en god idé. Det vil jeg se på.
Indtil da fortsætter jeg med manuel smøring efter kørsel og med kædespray og det svineri det afstedkommer LoL
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 137 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.203
Det er daen reel vinkel, et bevidst valg om man vil rengøre ofte og let, eller sjældent og møjsommeligt.
Jeg løserdet påanden vis. På min adresse må MC-er med kæde simpelthen ikke bo. De må genre komme på besøg, man de skal køre deres vej igen:-)
jun 2004
Følger: 4 Følgere: 210 Emner: 105 Svar: 3.873
Om vinteren bruger jeg en lidt tyndere olie på min vintercykel, da den ellers bliver for tyktflydende.
Mit første kædekit på min VFR kørte 15ooo km med alm. smørring og derefter ydeligere 21000 km. på kædesavsolie.
Kittet jeg kører med nu, har kørt 31ooo km og kæde og tandhjul er næsten som nye endnu.
Kæden er kun strammet en gang siden ny og mit umiddelbare indtryk er, at kittet holder mindst 20000 km endnu.
Jeg smørrer nok lidt rigeligt og det sviner derfor også lidt, men hellere det, som at skulle skifte kædekit i tide og utide.
aug 2014
Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 2
jun 2004
Følger: 4 Følgere: 210 Emner: 105 Svar: 3.873
Ikke om jeg nogensinde igen vil købe dyr kædeolie.
Da jeg solgte min VFR, havde kædekittet kørt over 40.000 km. Forreste tandhjul var slidt, men et nyt blev monteret og kæden og bagerste tandhjul kørte videre.
Hvor mange km. den nye ejer kørte med sættet, ved jeg ikke.
Kædesmøring/Kædesavsolie