4.285 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 14 Svar

Kædesmøring/Kædesavsolie Kædesmøring/Kædesavsolie

Det slog mig imorges på vej på arbejde: Hvorfor ikke bruge kædesavsolie til kæden. Det er da noget af det mest klistrede stads og kan jo vedhæfte en kædesav, der køre med flere omdrejninger end en mc?
Er der nogen der kan svare på det?
Min viden om olier er ret så begrænset, men kan dog se at kædesavsolie er relativt billigt i forhold til kædesmøring ellers


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Luge ukrudt 1.375 kr.
  • Flyttet et klædeskab. 700 kr.
  • Løs flise skal repareres / udendørs 500 kr.
  • Skrue ting ned ifm flytning 550 kr.
  • Plæneklipning med opsamling 1.000 kr.
  • Samle Ikea sovesofa Landskrona sammen 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Kædesmøring/Kædesavsolie
  • #1   24. apr 2008






    .


  • #2   24. apr 2008 Lars H: Du har sikkert ret. Men i hvad ved jeg ikke?? ;o)

  • #3   24. apr 2008 Søren:

    Der er ingen tvivl om,at det vil smøre godt......så længe det sidder fast, hvilket nok ikke varer længe.

    I en Scott-oiler ville det nok være kanongodt.


  • #4   24. apr 2008 Knud: Hvis det binder godt på en motrosavskæde, hvorfor så ikke på en mc kæde? den køre vel ikke med så mangeomdrejninger som motorsaven (Eller min gør ihvertilfalde ikk')

  • #5   24. apr 2008 Lennart L: Ja det sviner sikkert men det gør al olie vel. Jeg har ikke fundet et produkt endnu der ikke sviner min bagfælg. Derfor jeg kom til at tænke på kædesavsolie.
    Jeg køre iøvrigt med O-ringskæde


  • #6   24. apr 2008 Og en anden ting jeg har tænkt på er: Når man først er begyndt med én slags smøremiddel, skal man så holde sig til det eller kan man bare blande løs?

  • #7   24. apr 2008 Jeg har en loobman (sådan en slags billig manuel bonderøvsscotoiler). Leverandøren anbefaler almindelig motorolie.
    Baggrunden er netop at undgå klister-effekten som kendes fra kædespray (og vel også kædesavsolie). Denne klistereffekt sørger til en vis grad for at smørelsen bliver på kæden, men desværre gør skidtet det også! Vi er nok mange, der under vinter-rengøringen opdager kager af olie-skidt-klister inde under fortandhjuls-afdækningen, hvilket nok til dels skyldes klisteret.
    Hvis man i stedet smører lidt men ofte med alm olie bliver olie og skidt slynget af kæden - og på snedig vis har man nu en smurt og ren kæde.

    /Peter


  • #8   24. apr 2008 Søren:

    MC-kædeolie er designet til at sidde fast. Det er kædesavsolie ikke i samme grad, fordi kæden her heletiden løber i et oliebad.

    Det er faktisk også det, der kommer frem i et tidligere indlæg - it makes one hell of a mess - det er jo netop fordi, det ikke bliver på kæden.

    Som sagt i et automatisk smøresystem som scott-oiler, vi det sikkert være fremragende.


  • #9   24. apr 2008 Tror faktisk også at rengøringen er nemmere når man undgår klisteret....

  • #10   24. apr 2008 Ok jeg er overbevist. Ingen kædesavsolie på Hondaen.
    Men idéen var sgu' da meget god.
    Loobman var måske en god idé. Det vil jeg se på.
    Indtil da fortsætter jeg med manuel smøring efter kørsel og med kædespray og det svineri det afstedkommer LoL


  • #11   24. apr 2008 Peter:

    Det er daen reel vinkel, et bevidst valg om man vil rengøre ofte og let, eller sjældent og møjsommeligt.

    Jeg løserdet påanden vis. På min adresse må MC-er med kæde simpelthen ikke bo. De må genre komme på besøg, man de skal køre deres vej igen:-)


  • #12   24. apr 2008 Jeg bruger kædesavsolie i forbindelse med med Scottoiler. Og det virker bare.
    Om vinteren bruger jeg en lidt tyndere olie på min vintercykel, da den ellers bliver for tyktflydende.
    Mit første kædekit på min VFR kørte 15ooo km med alm. smørring og derefter ydeligere 21000 km. på kædesavsolie.
    Kittet jeg kører med nu, har kørt 31ooo km og kæde og tandhjul er næsten som nye endnu.
    Kæden er kun strammet en gang siden ny og mit umiddelbare indtryk er, at kittet holder mindst 20000 km endnu.
    Jeg smørrer nok lidt rigeligt og det sviner derfor også lidt, men hellere det, som at skulle skifte kædekit i tide og utide.


  • #13   30. aug 2014 McCoi kædesmøring. Kan indstilles til forskelligt km-interval, smører med lidt kortere interval over 100km/t og i vådt føre. Se www.mccoi.de


  • #16   30. aug 2014 Selv om tråden er fra 2008, så vil jeg stadig anbefale kædeolie til motorsav. Bruger det med rigtig god virkning på min vintercykel.
    Ikke om jeg nogensinde igen vil købe dyr kædeolie.
    Da jeg solgte min VFR, havde kædekittet kørt over 40.000 km. Forreste tandhjul var slidt, men et nyt blev monteret og kæden og bagerste tandhjul kørte videre.
    Hvor mange km. den nye ejer kørte med sættet, ved jeg ikke.


Kommentér på:
Kædesmøring/Kædesavsolie

Annonce